La
darrera novel·la de Carme Riera s’intitula «Les darreres
paraules» (2016), obra que va rebre el premi BBVA Sant Joan. Parteix
de la vida de l’arxiduc Lluís Salvador d’Habsburg (Florència,
1847-Txèquia, 1915) a través d’un manuscrit fictici que fou
retrobat a les acaballes de la seva vida, invenció de l’autora, i
que serví a l’arxiduc per posar en ordre els seus pensaments i per
intentar donar un reconeixement a individus que no tenien nom fins
aleshores. Riera va adquirir l’original on l’arxiduc explanava
les seves reflexions i després de la posterior traducció de
l’alemany, amb l’ajuda d’una mallorquina, decidí posar-se a
escriure l’obra.
A
través d’aquest manuscrit, Lluís Salvador relata una sèrie de
secrets, entre els quals trobem les seves relacions amoroses, els
seus punts de vista personals sobre els afers que afectaven al mapa
d’Europa durant el segle XX. L’arxiduc estava emparentat amb
Francesc Josep, n’era cosí i de l’emperadriu Elisabet, coneguda
per Sissí, pertanyents a la família dels Àustries. Amb la lectura
d’aquest manuscrit podem descobrir que Lluís Salvador tingué a
les mans evitar que s’originés la Primera Guerra Mundial
(1914-1918). Tot parteix que l’arxiduc va viatjar a Trieste
(Itàlia) per advertir a Francesc Ferran que no es desplacés fins a
Sarajevo. Lloc on l’hereu de la corona d’Àustria patí un
atemptat, en data del 28 de juny del 1914 i que va originar el
desencadenament de la primera gran guerra. A
la vegada, aquest home poderós estimava Mallorca, i des d’allí en
va bastir el seu petit paradís, així com establir bones relacions
amb la gent de la zona.
L’arxiduc
era deixat, se sentia lleig: «No em puc estimar i no m’estimo».
Això el portà a ésser una mena de científic i a cercar l’amor,
tanmateix, no el trobava, era una amor fugisser, passional del
moment. A les pàgines de la novel·la veiem que era un home que
patia davant de la guerra, que el feia sentir-se culpable, emperò
que no s’hi pogué oposar, tot i voler impedir-la. Va esdevenir un
espia de l’emperador per posteriorment, rebel·lar-se contra ell en
descobrir les seves pretensions malèvoles. El germà de l’arxiduc,
en canvi, va decidir desaparèixer en veure el panorama i evitar-se
problemes. L’arxiduc Lluís Salvador era un ésser poderós, d’aquí
que s’hi apropava tothom qui podia, per assegurar-se unes coses.
Així com també un saberut, parlava deu llengües i escrigué entre
altres obres de referència: «Les Balears descrites en paraules i
imatges» (1887), «Rondayas de Mallorca» (1895), «Els castells
roquers de Mallorca, història i llegendes» (1910) o «Lo que sé de
Miramar», entre d’altres. Ell
tenia una amant camperola per satisfer els seus desitjos carnals. Una
prova eren les cartes colpidores que Caterina Homar escrivia al
noble, on entre altres coses li demanava diners.
Dins
l’obra hi podem trobar dues parts ben diferenciades, en la primera
ens parla la pròpia Carme Riera com a comissària d’una exposició.
Aquesta rebrà l’encàrrec de treballar la vida i obres de
l’arxiduc per a la mostra que s’esdevindrà. De fet, «Jo,
l’arxiduc. El desig d’anar més lluny» fou l’exposició duta a
terme l’any 2015 al Casal de Solleric de Palma i de la qual
precisament Riera en fou comissària.
En
la segona part hi trobem la veu de l’arxiduc trucant a les portes
del cel, ara serà ell qui ens relatarà els fets mitjançant el
manuscrit. Per això, Riera hagué d’escriure els pensaments de
l’arxiduc amb frases curtes i sense descripcions acurades, perquè
un individu moribund no acostuma a fer-ho, i volia transmetre
credibilitat al llarg de cent trenta pàgines.
L’autora
ja de ben petita es va interessar per la figura de l’arxiduc, ja en
sentia parlar, perquè es passejava per les terres que havien estat
de la seva propietat, fins a arribar a l’admiració. Personatge
mític de les illes i sobretot de Mallorca. De fet, n’era la
personalitat més destacada que visità les illes. Cosí de
l’emperador d’Àustria, la monarquia més antiga d’Europa.
Individu que va estudiar les illes, i que es passejava entre els
veïns com si en fos un més. Era simplista i li agradava la
senzillesa, d’aquí que es deia que vestia de qualsevol manera a
propòsit, es confonia com a una persona del poble i això li
encantava. Com també preferia reposar al terra i no a sobre del
llit, ara bé, sense renunciar al sou que li arribava de la corona.
Carme
Riera (Palma, Mallorca, 1948), catedràtica de literatura espanyola
de la Universitat Autònoma de Barcelona, en una xerrada de
presentació del llibre a la Biblioteca Joaquim Montoy d’Alcarràs,
en motiu del dotzè aniversari de la seva construcció, i on mancaven
cadires per escoltar-la, glossà que a l’hora de realitzar el
llibre sentia la veu forta de l’arxiduc, li parlava. De fet, ella
ens parla mitjançant la veu de Lluís Salvador. L’escriptora ha
realitzat un exhaustiu treball d’investigació i de consulta de
materials per tal d’escriure aquesta obra. Segons ella, tothom té
un taló d’Aquil·les, és a dir, un punt feble mitjançant el qual
ens poden vèncer. En paraules de Riera: «Tots ens vendríem per una
cosa que ens interessa molt». Així com: «Tots en alguns moments de
la vida diem prou».
(Crèdit fotogràfic: Biblioteca Joaquim Montoy, Alcarràs)
Rodolf,
fill d’Elizabeth d’Àustria, la coneguda Sissí, sabia que havia
passat a Mayerling, d’aquí que com clamava l’autora: «Hem de
tirar endavant, malgrat que les coses no van bé, hem d’estar a
l’alçada». L’arxiduc
donava referències de la Mediterrània a l’emperador. Aquest
espionatge dels ports més importants i sobre com els podien envair,
ja ho havien fet d’altres. La Mediterrània tenia poques
referències, l’arxiduc enviava la informació a Viena, amb textos
d’escriptura xifrada. Carme Riera mentre consultava els arxius per
adquirir docte per a l’obra que tenia en ment, va trobar una
cartera d’home dins d’un arxiu per a una exposició sobre
l’arxiduc que l’autora va preparar, i a dins hi havia un text
xifrat, posteriorment, el va fer desxifrar a un amic seu i descobrí
que amagava un secret sexual. L’arxiduc volia que les dues riberes
de la Mediterrània s’entenguessin, l’àrab i la de les costes de
les illes Pitiüses.
Una
de les coses interessants de l’obra és que està escrita en
dialecte mallorquí un aspecte que és d’agrair per als que estimem
els dialectes i ens agrada llegir-los i escoltar-los. Emperò Riera
ha arriscat escrivint aquesta novel·la, atès que, Lluís Salvador,
membre de la família dels Habsburg, era una persona idolatrada a
Mallorca, com a tota la seva família, ja que va tenir diverses
possessions, a més de construir casalots, o miradors. Impulsà el
turisme de l’illa. Allí va embolicar-se amb diferents dones, de
les quals en naixerien alguns fills bastards. La novel·la cavalca
entre la novel·la història i l’autobiografia. Traça el camí
vital d’un home que estimava la natura per damunt de tot, val a dir
que no deixava talar cap arbre.
Carme
Riera és una autora de llarg recorregut i que compagina amb la seva
tasca de professora d’universitat, així com a membre de la Real
Academia Espanyola des d’abril del 2012.
Es
donà a conèixer amb l’obra «Te deix, amor, la mar com a penyora»
(1975), una de les obres més venudes dins de la literatura catalana,
ara bé, de caire contista. S’estrenà com a novel·lista amb «Una
primavera per a Domenico Guarini» (1980). Una
novel·la que experimenta amb diferents gèneres com el policíac,
l’assaig o amb el llenguatge culte i periodístic.
A
la vegada és una autora que ha conreat gairebé tots els gèneres
que
existeixen, molt bé podríem expressar que és una escriptora quatre
per quatre:
tracta
la
narració a «Epitelis tendríssims» (1981), el
dietari a «Temps d’una espera» (1998), així com també la
narrativa infantil i juvenil a: «El meravellós viatge de Maria al
país de les tulipes» (2003), o «El gos màgic» (2005), entre
d’altres; la crítica i l’assaig en obres vinculades sobretot a
la literatura espanyola; guions per a Catalunya Ràdio o bé TV3; la
novel·la història a «Dins el darrer blau» (1994) o «Cap al cel»
(2000). Així com també escriu de manera quinzenal un article per a
La Vanguardia. La
seva trajectòria literària ha estat premiada amb els principals
premis de les nostres contrades: el Prudenci Bertrana, el Ramon
Llull, el Josep Pla, el Joan Crexells, el Lletra d’Or, el Sant
Jordi, o
més recentment, el
Sant Joan, que donen mostra de la seva qualitat i talent com a una
escriptora, una
de
les més grandioses dins
de les nostres lletres.
Josep
Maria Corretger Olivart
Març del 2018
*Un
petit tast de l’obra:
Castell
de Brandýs, 30 de setembre de 1915
—Els
calmants no aconsegueixen apaivagar el dolor de les meves oxidades
articulacions, ja ho veus, Erwin, gairebé no puc moure-les. No sé
quant de temps podré passar encara sense recórrer a l’opi, però
en aquestes condicions no crec que sigui gaire i els seus efectes
hipnòtics podrien servir en el futur per fer invalidar les meves
darreres voluntats. Per això hem d’anar de pressa, molt de pressa.
—
No digau aquestes coses, altesa, jo us veig bé, feis bona cara.
—A la cara no hi tenc res de nou, és la mateixa cara lletja de
sempre. Però no t’he demanat opinió i no vull de cap manera que
me la donis. No, no em diguis res. No m’interrompis. T’ho ordeno.
He acomiadat els metges. No vull tornar-los a veure. En comptes de
trobar remei al meu mal s’han limitat a amonestar-me amb les seves
proscripcions alimentà- ries, com si a hores d’ara una mica més o
menys de sal o set o vuit copes de cervesa tenguessin cap
conseqüència. He pogut comprovar que com més prohibeixen menys
encerten en el diagnòstic, encara que el diagnòstic m’importa
poc. Ja que no existeix remei possible al malbaratament de l’edat,
cosa sabuda des de sempre, almanco haurien de conèixer els
pal·liatius i aplicar-los de manera generosa. Tal vegada, hauria
estat preferible que em visitassin els metges vienesos en comptes
dels de Praga. Aquells, amb la cantilena que cal deixar obrar la
naturalesa —quan es té un hospital general tan immens com el de
Viena, on l’únic que es recepta és aiguardent, s’entén millor
la seva teràpia— no m’haurien prohibit res.
(Extret de RIERA, Carme, Les darreres paraules, Edicions 62, El balancí, Barcelona, 2016)
(Resta de fotografies: Edicions 62, Mallorca tomorrow, El Punt Avui)
(Resta de fotografies: Edicions 62, Mallorca tomorrow, El Punt Avui)
!!EXERCICIS:
1. Informa't i realitza una petita ressenya biogràfica de la vida i obra de Carme Riera.
2. Quins són els gèneres que ha conreat l'escriptora de Mallorca? Cita'n obres de cadascun.
3. De què tracta l'obra "Les darreres paraules" (2016)?
4. Opinió: has llegit alguna obra de Carme Riera? Quina? Si són diverses, esmenta-les i justifica quina t'ha agradat més i per què.
5. Fòrum: penses que inspirar-se en fets o personatges reals a l'hora d'escriure ens facilita la creació d'històries? Per què? Raona la teva resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada