Seguim amb la segona part de les faltes seleccionades per l'alumnat de Batxillerat. Esperem que siguin de gran ajuda!
Falta Correcció
progrés---------------progrès
(sempre obert, sona com ‘anglès’)
interbal---------------interval
(amb ve baixa)
linia-------------------línia
(és esdrúixola)
estaba----------------estava
(finals en –ava)
historia---------------història
(és esdrúixola)
assumte--------------assumpte
(la ‘p’ és sorda, però cal escriure-la)
asistir------------------assistir
(perquè deriva d’assistència)
a tota
presa----------de pressa (per interferència)
en
front---------------enfront (davant per davant de, oposant-se a)
soc----------------------sóc
(verb ‘ser’. Potser no et saps els verbs)
pero--------------------però
(interferència amb el castellà)
sí------------------------si
(indica condició i no afirmació. Revisa l’accent diacrític)
haguès-----------------hagués
(perquè no és un participi)
anavem---------------anàvem
(és plana, revisa els verbs)
surgeix----------------sorgeix
(amb ‘o’, no és com la diem fonèticament)
ben---------------------ven
(del verb ‘vendre’)
interesos------------interessos
(dobla la essa, és sonora)
conotar---------------connotar
(dobla la ena)
creible-----------------creïble
(porta dièresi, sinó no sona com ha de ser)
sommoure-----------somoure
(el verb és ‘somoure’)
pà----------------------pa
(perquè és monosil·làbica i no es pot confondre amb cap altra)
estàn-----------------estan
(perquè les agudes que acaben en –an no s’accentuen)
ademés-------------
a més (per interferència del castellà, ‘ademés’ no existeix, però s’empra)
gracies--------------gràcies
(perquè és esdrúixola)
feu-------------------féu
(passat del verb ‘fer’ i no present)
sobre tot-----------sobretot
(abric; per damunt de tot)
excelent-----------excel·lent
(amb ela geminada)
tercer món
-------Tercer Món (com si esmentéssim una país)
txop-----------------xop
(la ‘tx’ al davant és poc usual, sí a ‘txec’)
per a
que----------per a què (preposició + què)
gairebe-------------gairebé
(aguda acabada en vocal)
asumir--------------assumir
(dobla la essa)
noi
perfecta-------noi perfecte (la –e és marca de masculí)
pal·lida-------------pàl·lida
(és esdrúixola)
dien----------------dient
(els gerundis acaben amb –t. Revisa els verbs!)
s’havien-----------sabien
(del verb ‘saber’)
café-----------------cafè
(porta accent obert, sona com ‘anglès’)
casi------------------quasi
(per interferència del castellà)
els
cuals------------els quals (per interferència del castellà)
venía----------------venia
(els acabaments –ia no s’accentuen en català)
calcul---------------càlcul
(és plana i no acaba com les agudes: vocal, vocal + s, -en, -in)
sencilla-------------senzilla
(per interferència del castellà)
pasa-----------------passa
(la deus confondre amb ‘posa’ que en porta una)
tan
mateix-----------tanmateix (equival a ‘sens dubte’, ‘això no obstant’, ‘amb tot’)
idol--------------------ídol
(perquè és plana i no acaba com les agudes)
fácilment-------------fàcilment
(l’accent a la ‘a’ en català sempre és...)
tambe----------------també
(perquè és aguda i acaba en vocal)
permitir--------------permetre
(per interferència del castellà)
raò--------------------raó
(sona com a ‘camió’, la fonètica t’ajudarà)
emfermetat----------malaltia
(per interferència del castellà)
conte-----------------compte
(perquè equival a ‘vigila’ o a ‘factura’)
de
escriure----------d’escriure (perquè cap apostrofar en aquest cas, no és
castellà)
vritat-----------------veritat
(no tot les paraules que s’escolten són correctes)
li
poso----------------l’hi poso (1 cosa a algú, 2 referències. El ‘li’ només té
una)
(Faltes
seleccionades per l’alumnat de 1r de Batxillerat de l’INS Mont Perdut de
Terrassa)
(Imatge extreta de: escueladeformaciondeescritores.es)
!!EXERCICIS:
1.
Ni que siguis d’un altre institut pots recollir les teves
deu faltes bàsiques que has fet durant el curs, explicar el teu error i com
evitar-lo.
2. Fes pràctica reflexiva sobre les faltes que fas i per què les realitzes.
3. Fòrum: Quines creus que són les faltes que més repeteixen els alumnes quan escriuen?
4. Aporta estratègies per reduir les faltes ortogràfiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada