dilluns, 6 de juny del 2016

Faltes seleccionades per l'alumnat de 1r de Batxillerat (2). Adreçat a tot l'alumnat

 Seguim amb la segona part de les faltes seleccionades per l'alumnat de Batxillerat. Esperem que siguin de gran ajuda!






Falta                            Correcció



progrés---------------progrès (sempre obert, sona com ‘anglès’)

interbal---------------interval (amb ve baixa)

linia-------------------línia (és esdrúixola)

estaba----------------estava (finals en –ava)

historia---------------història (és esdrúixola)

assumte--------------assumpte (la ‘p’ és sorda, però cal escriure-la)

asistir------------------assistir (perquè deriva d’assistència)

a tota presa----------de pressa (per interferència)

en front---------------enfront (davant per davant de, oposant-se a)

soc----------------------sóc (verb ‘ser’. Potser no et saps els verbs)

pero--------------------però (interferència amb el castellà)

sí------------------------si (indica condició i no afirmació. Revisa l’accent diacrític)

haguès-----------------hagués (perquè no és un participi)

anavem---------------anàvem (és plana, revisa els verbs)

surgeix----------------sorgeix (amb ‘o’, no és com la diem fonèticament)

ben---------------------ven (del verb ‘vendre’)

interesos------------interessos (dobla la essa, és sonora)

conotar---------------connotar (dobla la ena)

creible-----------------creïble (porta dièresi, sinó no sona com ha de ser)

sommoure-----------somoure (el verb és ‘somoure’)

pà----------------------pa (perquè és monosil·làbica i no es pot confondre amb cap altra)

estàn-----------------estan (perquè les agudes que acaben en –an no s’accentuen)

ademés------------- a més (per interferència del castellà, ‘ademés’ no existeix, però s’empra)

gracies--------------gràcies (perquè és esdrúixola)

feu-------------------féu (passat del verb ‘fer’ i no present)

sobre tot-----------sobretot (abric; per damunt de tot)

excelent-----------excel·lent (amb ela geminada)

tercer món -------Tercer Món (com si esmentéssim una país)

txop-----------------xop (la ‘tx’ al davant és poc usual, sí a ‘txec’)

per a que----------per a què (preposició + què)

gairebe-------------gairebé (aguda acabada en vocal)

asumir--------------assumir (dobla la essa)

noi perfecta-------noi perfecte (la –e és marca de masculí)

pal·lida-------------pàl·lida (és esdrúixola)

dien----------------dient (els gerundis acaben amb –t. Revisa els verbs!)

s’havien-----------sabien (del verb ‘saber’)

café-----------------cafè (porta accent obert, sona com ‘anglès’)

casi------------------quasi (per interferència del castellà)

els cuals------------els quals (per interferència del castellà)

venía----------------venia (els acabaments –ia no s’accentuen en català)

calcul---------------càlcul (és plana i no acaba com les agudes: vocal, vocal + s, -en, -in)

sencilla-------------senzilla (per interferència del castellà)

pasa-----------------passa (la deus confondre amb ‘posa’ que en porta una)

tan mateix-----------tanmateix (equival a ‘sens dubte’, ‘això no obstant’, ‘amb tot’)

idol--------------------ídol (perquè és plana i no acaba com les agudes)

fácilment-------------fàcilment (l’accent a la ‘a’ en català sempre és...)

tambe----------------també (perquè és aguda i acaba en vocal)

permitir--------------permetre (per interferència del castellà)

raò--------------------raó (sona com a ‘camió’, la fonètica t’ajudarà)

emfermetat----------malaltia (per interferència del castellà)

conte-----------------compte (perquè equival a ‘vigila’ o a ‘factura’)

de escriure----------d’escriure (perquè cap apostrofar en aquest cas, no és castellà)

vritat-----------------veritat (no tot les paraules que s’escolten són correctes)

li poso----------------l’hi poso (1 cosa a algú, 2 referències. El ‘li’ només té una)



(Faltes seleccionades per l’alumnat de 1r de Batxillerat de l’INS Mont Perdut de Terrassa)

(Imatge extreta de: escueladeformaciondeescritores.es)



!!EXERCICIS:

1.      Ni que siguis d’un altre institut pots recollir les teves deu faltes bàsiques que has fet durant el curs, explicar el teu error i com evitar-lo.

2.      Fes pràctica reflexiva sobre les faltes que fas i per què les realitzes.

3.   Fòrum: Quines creus que són les faltes que més repeteixen els alumnes quan escriuen?

4.   Aporta estratègies per reduir les faltes ortogràfiques.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;