Comentar un poema sempre ha fet respecte i por a l’alumnat.
Primer de tot, cal entendre que un poema és com un Sudoku amb lletres. Els
lectors han d’interpretar el missatge que ens glossa el poeta o poetessa, l’hem
de desxifrar amb un sentit lògic, sense inventar-nos res, llegint el text
diverses vegades.
Ningú té la darrera paraula en el comentari d’un poema ni
d’un text.
Penseu que els erudits en el tema glossen que és mal professor qui esgota el comentari del poema en la seva totalitat, és a dir, qui ho explica tot, això mai s’ha de fer, sempre s’han de deixar obertes possibilitats per tal que l’alumne explani la seva interpretació, això sí mitjançant la justificació del que es diu. Et dono les pautes de manera esquemàtica per a fer un bon comentari. No és una empresa senzilla, emperò tampoc difícil, si se segueixen els passos que vénen a continuació.
Penseu que els erudits en el tema glossen que és mal professor qui esgota el comentari del poema en la seva totalitat, és a dir, qui ho explica tot, això mai s’ha de fer, sempre s’han de deixar obertes possibilitats per tal que l’alumne explani la seva interpretació, això sí mitjançant la justificació del que es diu. Et dono les pautes de manera esquemàtica per a fer un bon comentari. No és una empresa senzilla, emperò tampoc difícil, si se segueixen els passos que vénen a continuació.
1. Llegir el poema dues o tres vegades per tal de copsar-ne el sentit general.
2.
Contextualitzar el poema dins l’obra de
l’autor i l’època. Sempre que
ho sàpigues. Si no en saps res et saltes aquest pas. Sempre ho has de fer de
manera molt breu, amb tres o quatre línies.
3.
Interpretar el poema amb les nostres
paraules. Haurem d’esforçar-nos
molt per aconseguir portar el vaixell a bon port en aquest punt. El comentari sobre el tema del poema ha de ser llarg, mínim cent paraules, mai de dues o tres línies.
4.
Esmentar algunes figures retòriques que hi
vegis, emperò no les
esmentis totes. El text no s’ha d’esgotar. Les figures que anomenis les has de
justificar sempre amb el text.
Ex:
-Quan el poeta diu: “....” (citar la línia del text)
podem veure que hi ha una metàfora. Per un altre costat, al vers: “....” (citar
la línia del text) es veu que apareix una ___________. (esmentar la figura
retòrica)
5.
Finalment
es comenta
la mètrica. Composició estròfica, nombre de versos, si són d’art
major o menor, realitzar la rima i esmentar com rimen els versos: rima assonant
(rimen les vocals), consonant (rimen consonants i vocals) o si hi ha vers
lliure o blancs (sense rima).
Exemple de rima. Per cert, quin tipus de rima seria i per
què? Assonant, consonant, vers lliure?
Si s'allunya i no et mira,
si t'és advers l'instant,
de plorar què en trauries?
Si et sent, neci, riurà.
(Fragment de Gabriel Ferrater)
N.B. El comentari de text literari d’estil narratiu
segueix pautes similars al poètic, amb algunes variacions.
!Podeu ampliar informació sobre com fer un comentari d’un
text poètic més detalladament dins:
https://estelles.wikispaces.com/file/view/comentari+poesia.pdf
!!Enllaços vinculats a la mètrica, formes estròfiques i
figures retòriques:
(Imatge creada per: Te Celin)
!!EXERCICIS:
1. Escull
un poema del llistat de trenta-cinc poemes obligatoris de 1r de Batxillerat i
comenta’l.
2. Partint
del poema anterior, realitza’n tota la mètrica.
3. Resumeix
de manera esquemàtica els passos més importants a l’hora de comentar un poema.
4. Autoavalua’t:
quines dificultats has trobat a l’hora de realitzar el comentari d’un poema?
Explica-les. Què pots fer per millorar-ho? T’ha ajudat la fitxa a l’hora de
realitzar un bon comentari? Per què? Afegeix quelcom si vols fer una aportació
en aquesta línia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada