En aquest llistat s'inclouen les faltes que entre les dues classes de Batxillerat han seleccionat els alumnes com a fonamentals i reiterades al llarg del curs, pel que fa a la seva escriptura personal. Espero que aquesta fitxa ajudi a d'altres estudiants a millorar en l'escriptura.
Abans d'escriure quelcom, sempre ens hem de preguntar el perquè. No fer-ho a sort, cal posar-hi lògica: perquè ho he vist escrit, perquè les normes d'accentuació..., perquè l'accent diacrític..., perquè el verb...
!Una cosa queda clara: si coneixes les normes d'accentuació i les saps aplicar, si coneixes com s'escriuen els verbs i les seves irregularitats, i coneixes les paraules de l'accent diacrític, reduiràs les teves faltes ortogràfiques en una gran quantitat.
Gràcies per aturar-vos a donar-hi una llambregada.
Falta Correcció
Esta-------------------està
(és aguda i s’accentua perquè acaba en vocal)
Sabiesa----------------saviesa
(per interferència amb el castellà)
Blabosa----------------blavosa
(prové de blau)
Cervols----------------cérvols
(és plana i s’accentua segons les normes. La ‘e’ és tancada)
Atrafagat--------------atrafegat
(s’escriu amb ‘e’. L’escrivim malament per la fonètica oriental)
Mitja------------------mitjà
(aguda, acabada en vocal, no confondre amb 'mitja' que té altres significats)
Cristalines------------cristal·lines
(amb ela geminada)
Es alta-----------------és
alta (verb ‘ser’. Equival a ‘es’ castellà)
Perque-----------------perquè
(conjunció causal. Explicació resposta)
Pot
ser-----------------potser (adverbi de possibilitat)
Habia------------------havia
(verb ‘haver’ en ve baixa)
Buit--------------------vuit
(el número)
Aqui--------------------aquí
(aguda acabada en vocal)
Memoria----------------memòria
(és esdrúixola, s’accentuen totes)
Que---------------------què
(s’accentua amb valor interrogatiu)
Son---------------------són
(amb accent és del verb ‘ser’)
És-----------------------es
(pronom, equival a ‘se’ castellà)
Ultim--------------------últim
(s’accentua perquè és plana i no acaba en plural)
Bofetada----------------bufetada
(confusió amb el castellà)
Nèixer-------------------néixer
(porta accent tancat, és una ‘e’ oberta)
S’avia-------------------s’havia
(és del verb ‘haver’)
Blaba--------------------blava
(prové de blau)
Una altre----------------una
altra (ha d’haver concordança de gènere i nombre)
A cantat-----------------ha
cantat (és un verb conjugat, verb ‘haver’ + participi)
Triumbir----------------triumvir
(amb ve baixa i amb ema, és una excepció)
Cambiador-------------canviador
(confusió amb el castellà)
Deus--------------------Déus
(no és de ‘deure’, sinó de divinitat)
Podriem----------------podríem
(hiat, has de revisar els verbs)
Veï----------------------veí
(confusió amb ‘veïns’)
Trobara-----------------trobarà
(aguda acabada en plural)
Rabia-------------------ràbia
(hi ha un hiat, és esdrúixola)
Te----------------------té
(del verb ‘tenir’ i no infusió)
Bell--------------------vell
(ancià, i no ‘bonic’)
Si
no------------------sinó (conjunció adversativa, equival a una afirmació)
Lo----------------------el
(article català. El ‘lo’ no s’accepta a nivell escrit, però viu dialectalment)
Despres---------------després
(adverbi de temps)
Nomes-----------------només
(adverbi de quantitat)
Aixo /
aixó------------això (aguda acabada en vocal, és una ‘o’ oberta)
Bò----------------------bo
(els monosíl·labs no s’accentuen si no formen part de l’accent diacrític)
Bè----------------------bé
(adjectiu de manera)
Algún------------------algun
(confusió amb el castellà. És aguda acabada en –un, no s’accentua)
victimes---------------víctimes
(és esdrúixola, s’accentuen totes)
discusió----------------discussió
(dobla la essa, és sonora)
i he
vist-----------------hi he vist (en aquest cas, ‘hi’ es refereix a quelcom.
Pronominal)
semafors---------------semàfors
(és plana i no acaba com les agudes)
época-------------------època
(la ‘e’ és oberta)
móvil-------------------mòbil
(interferència amb el castellà)
e de +
verb------------he de/d’ + verb
unicament-------------únicament
(si ‘única’ s’accentua, ‘únicament’ també)
lliuremen-------------lliurement
(la ‘t’ és sorda, però cal escriure-la)
está--------------------està
(l’accent a la ‘a’ en català sempre és obert)
exàmen----------------examen
(no s’accentua perquè és plana acabada en ‘en’)
mes--------------------més
(quantitat, sinó és mes de l’any)
dieresis----------------dièresis
(és esdrúixola, però 'la dièresi', 'les dièresis')
maquines--------------màquines
(és esdrúixola)
argumentare----------argumentaré
(és un futur, sinó sona com en llatí)
circunstacies---------circumstàncies
(deriva de ‘circum’ i és esdrúixola)
especie----------------espècie
(té un hiat i fa que sigui esdrúixola)
entèn------------------entén
(compte, així sona bé)
dona------------------dóna
(verb ‘donar’)
desde-----------------des
de (per interferència amb el castellà)
(Gràcies a l'alumnat de 1r de Batxillerat de l'INS Mont Perdut de Terrassa per la seva participació)
(Imatge extreta de: prensame.com)
!!EXERCICIS:
1.
Ni que siguis d’un altre institut pots recollir les teves
deu faltes bàsiques que has fet durant el curs, explicar el teu error i com
evitar-lo.
2.
Per què cometem faltes ortogràfiques? De quin tipus són
les faltes que més repetim?
3.
Quines són les principals regles antídot per a una bona
ortografia?
4.
Explica el teu sistema per evitar faltes ortogràfiques.
Aconsegueixes millorar? Raona la teva resposta.
5.
Fòrum: t’ha servit la present fitxa per millorar la teva
escriptura? Realitzes faltes similars a les aparegudes en aquesta fitxa? Pots realitzar alguna aportació que creguis
convenient.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada