Aprenem a partir dels nostres errors. Segur que alguna vegada heu rebut un correu electrònic amb faltes, heu vist rètols en alguna botiga, camió o supermercat mal escrits. Si apliquem la lògica i emprem els diccionaris, segur que podrem evitar-les.
Aquí hi ha un petit recull de les faltes que l'alumnat del 1r de Batxillerat B han seleccionat de l'examen, espero haver-vos ajudat a no tornar a repetir-les. La fitxa es titula les tres faltes, atès que cadascú n'havia d'escollir tres, les repetides evidentment no apareixen (es, perque, son...) Salut i bona escriptura!
Faltes---------Correcció
.propusem------proposem
.ven escrit------ben escrit
.acentua--------accentua
.ocurreix-------ocorreix
.tirant-----------Tirant (nom propi)
.dir-s'ho--------dir-li-ho
.es amable-----és amable (no equival al "se" castellà)
.podriem-------podríem
.aixo-----------això
.per què-------perquè (resposta, causa i no pregunta)
.tonica---------tònica (és esdrúixola)
.pugi-----------pugui
.semafors-----semàfors (és plana i acaba en rs)
.hagues--------hagués
.hagui----------hagi
.son alts-------són alts (verb "ser", accent diacrític)
.traduïnt-------traduint (els gerundis mai porten dièresi)
.dolcificar-----dulcificar (és un fals derivat)
.fluidesa--------fluïdesa
.possar-se-------posar-se ( es confon amb "passar" que porta doble essa)
.desemvolupaba----desenvolupava (les paraules que acaben en -ava porten ve baixa)
.evaluar---------avaluar (quan en castellà escrivim una "e" en català una "a" i a la inversa)
.colocades-----col·locades.
.destruient-----destruint
.tambe----------també (aguda acabada en plural)
.transit----------trànsit (plana acabada en t)
.lìmit------------límit (compte, l'accent a la "i" sempre és tancat)
.per el-----------pel (és una contracció, "per el" no existeix, és una traducció del castellà)
.pasar-----------passar (es confon amb "posar")
.allá-------------allà (l'accent a la "a" sempre és obert)
.Vindràs? Si----Vindràs? Sí. (afirmació)
.tinc que anar---he d'anar (el "tenir que" no existeix en català)
.tardesin---------tardessin (porta doble essa, cal revisar els temps verbals)
.correns---------corrents (la "t" no l'escoltem, emperò cal escriure-la)
.destrocen------destrossen
.animaciò-------animació (si sabem una mica de fonètica no cometrem aquest error)
.aixó-------------això (sona igual que "però", oi? doncs també s'escriu amb accent obert)
.que fem---------què fem (és marca d'interrogació i equival a "quina cosa")
.travesía---------travessia (no confondre-la amb la forma castellana)
.ningu------------ningú (és aguda i cal accentuar-la atès que acaba en vocal)
.perque-----------perquè (resposta, causa)
.maravellos------meravellós (no confondre-la amb la forma castellana)
.canvïi------------canviï (revisem el present de subjuntiu)
.aqui--------------aquí (és aguda i acaba en plural)
.esta---------------està (ídem de l'anterior)
.casar--------------caçar (de cacera d'animals)
.despres-----------després (adverbi de temps, i no "desprès": participi de desprendre o generós)
.nomes------------només (aguda acabada en plural)
.facil--------------fàcil (plana i no acaba ni en vocal ni vocal + s ni -en o -in)
(Imatge extreta de: patillimona.net)
!!EXERCICIS:
1. Escull cinc faltes d'aquesta fitxa, reflexiona i explica com pots evitar aquest error.
2. Proposa quatre faltes o errors ortogràfics que fas i que algun company de classe te'ls resolgui escrivint en aquest fitxa.
3. Fòrum: per què fem faltes ortogràfiques? Per ignorància, per descuit, perquè no revisem els textos, perquè ens pensem que ja ho sabem, perquè escrivim el que sentim... com ho veus tot plegat? Raona la teva resposta.
4. Cerca cartells o rètols amb errors ortogràfics, anota el carrer i la ciutat on has realitzat la fotografia i lliura-la al teu professor.
5. Aporta dues idees raonades de per què és important escriure correctament. Raona les respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada