dimarts, 20 d’agost del 2024

Vocabulari visual (43). Meteorologia. Adreçat a l'Aula d'acollida

 El temps sempre mana, dirigeix les nostres vides i ens pot fer modificar els plans. Sense oblidar que cada vegada està més boig i fa més malesa quan plou. Ens aturem en la meteorologia per aprendre una mica més de vocabulari!


[Clica a sobre de les imatges per a ampliar-les]

[Imatges extretes de: GENERALITAT DE CATALUNYA, “Vacances a Catalunya. Vocabulari en imatges”, Departament de Cultura i Diputació de Girona, Departament de Comerç, Consum i Turisme, Girona, 1990; Català per ser feliç; Astromet]

 

EXERCICIS:

1. Descobreix de quina estació estem parlant:

A) Comença a fer una mica de fred i cauen les fulles dels arbres:

B) Fa moltíssima calor, s’arriben als quaranta graus i t’has de guardar de sol o refrescar-te:

C) El fred de ve patac, cal obrir la calefacció, abrigar-se i pot arribar a nevar i tot:

D) El sol ja escalfa una mica. Tothom té ganes de sortir al carrer a caminar, fer esport... es poden escoltar els ocells com canten cofois:

2. Esmenta quin fenomen meteorològic es troba amagat:

A) Extensió més o menys gran d’aire que porta en suspensió partícules petitíssimes d’aigua provinents de la condensació del vapor d’aigua de l’atmosfera, especialment quan forma una capa extensa tocant a terra que redueix la visibilitat horitzontal a menys d’un quilòmetre.

B) Forta pertorbació de l’atmosfera acompanyada de llamps, trons, vent i, generalment, precipitació en forma de pluja, de neu o de pedra.

C) Precipitació de gotes d’aigua, provinent de la condensació del vapor d’aigua de l’atmosfera.

D) Moviment horitzontal de l’aire degut a causes naturals.

E) Descàrrega elèctrica, acompanyada d’una resplendor instantània, que es produeix entre dos núvols, entre diferents parts d’un mateix núvol o bé entre un núvol i la terra.

F) Precipitació de petits cristalls de glaç hexagonals, agrupats en estructures arborescents, provinents de la congelació del vapor d’aigua atmosfèric, que cauen sobre la terra en forma de flocs o borrallons blancs.

3. Explica quina diferència hi ha entre la pedra i la calamarsa.

4. Aporta quatre frases fetes que tinguin a veure amb la meteorologia i explica’n el seu significat.

5. Crea un joc per a treballar la meteorologia a l’aula.

6. Fòrum 1: quina és la teva estació de l’any preferida? Per què?

7. Fòrum 2: creus amb el canvi climàtic? Està a les nostres mans aturar-lo? Per què?

8. Opinió: quin és el fenomen meteorològic que més m’impacta o atemoreix? Per quin motiu? T’encanta mirar-lo quan es produeix? Per què?

9. Realitza quatre fotografies de fenòmens meteorològics, posa el nom de cadascuna i aporta-les aquí.

10. Quin nom porta aquest mesurador del temps mitjançant un frare?





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;