El temps sempre mana, dirigeix les nostres vides i ens pot fer modificar els plans. Sense oblidar que cada vegada està més boig i fa més malesa quan plou. Ens aturem en la meteorologia per aprendre una mica més de vocabulari!
[Clica
a sobre de les imatges per a ampliar-les]
[Imatges
extretes de: GENERALITAT DE CATALUNYA, “Vacances a Catalunya. Vocabulari en
imatges”, Departament de Cultura i Diputació de Girona, Departament de Comerç,
Consum i Turisme, Girona, 1990; Català per ser feliç; Astromet]
EXERCICIS:
1.
Descobreix de quina estació estem parlant:
A)
Comença a fer una mica de fred i cauen les fulles dels arbres:
B)
Fa moltíssima calor, s’arriben als quaranta graus i t’has de guardar de sol o
refrescar-te:
C)
El fred de ve patac, cal obrir la calefacció, abrigar-se i pot arribar a nevar
i tot:
D)
El sol ja escalfa una mica. Tothom té ganes de sortir al carrer a caminar, fer
esport... es poden escoltar els ocells com canten cofois:
2.
Esmenta quin fenomen meteorològic es troba amagat:
A)
Extensió més o menys gran d’aire que porta en suspensió partícules petitíssimes
d’aigua provinents de la condensació del vapor d’aigua de l’atmosfera,
especialment quan forma una capa extensa tocant a terra que redueix la
visibilitat horitzontal a menys d’un quilòmetre.
B)
Forta pertorbació de l’atmosfera acompanyada de llamps, trons, vent i,
generalment, precipitació en forma de pluja, de neu o de pedra.
C)
Precipitació de gotes d’aigua, provinent de la condensació del vapor d’aigua de
l’atmosfera.
D)
Moviment horitzontal de l’aire degut a causes naturals.
E)
Descàrrega elèctrica, acompanyada d’una resplendor instantània, que es produeix
entre dos núvols, entre diferents parts d’un mateix núvol o bé entre un núvol i
la terra.
F)
Precipitació de petits cristalls de glaç hexagonals, agrupats en estructures
arborescents, provinents de la congelació del vapor d’aigua atmosfèric, que
cauen sobre la terra en forma de flocs o borrallons blancs.
3.
Explica quina diferència hi ha entre la pedra i la calamarsa.
4.
Aporta quatre frases fetes que tinguin a veure amb la meteorologia i explica’n
el seu significat.
5.
Crea un joc per a treballar la meteorologia a l’aula.
6.
Fòrum 1: quina és la teva estació de l’any preferida? Per què?
7.
Fòrum 2: creus amb el canvi climàtic? Està a les nostres mans aturar-lo? Per
què?
8.
Opinió: quin és el fenomen meteorològic que més m’impacta o atemoreix? Per quin
motiu? T’encanta mirar-lo quan es produeix? Per què?
9.
Realitza quatre fotografies de fenòmens meteorològics, posa el nom de cadascuna
i aporta-les aquí.
10.
Quin nom porta aquest mesurador del temps mitjançant un frare?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada