Un jove va acudir a un monestir al Japó i li exposà a un mestre ancià:
-“Volia
arribar a la il·luminació, però no puc suportar els anys de retirada i
meditació. Existeix un camí ràpid per a algú com a jo?”
-“T’has
concentrat a fons en alguna cosa durant la teva vida?”, li preguntà l’ancià.
-“Només
en els escacs, perquè la meva família és rica i mai vaig treballar de veritat”,
contestà el jove.
El
mestre va avisar a un monjo. Portaren un tauler d’escacs i una espasa afilada.
-“Ara
jugaràs una partida molt especial. Si perds, et tallaré el cap i, si al
contrari, guanyes, li tallaré al teu adversari”, sentencià el savi.
Poc
temps després, començava la partida. El jove notava les gotes de suor recórrer
la seva esquena, atès que estava jugant la partida de la seva vida. Debutà
perdent, però el seu adversari va cometre una ensopegada i aprofità l’ocasió
per a llançar un fort atac, llavors mirà de reüll al monjo. Veié el seu rostre sincer, assenyalat per l’esforç
i de sobte es notà afectat per la pietat. Cometé un error voluntari i tot
seguit un altre... anava a perdre. En veure-ho, el mestre llençà l’escaquer al
terra i les peces es barrejaren:
-“No
hi ha vencedor, ni vençut, no caurà cap testa”, deixà anar i afegí:
-“Dues
coses són necessàries per a arribar a la il·luminació: la concentració i la
pietat. Avui has après les dues”.
(Conte
traduït de la revista «Pronto»)
(Traducció:
Josep Maria Corretger)
(Imatge
extreta de: Chess.com)
EXERCICIS:
1.
Realitza un resum d’aquest conte amb valors.
2.
A què es refereix quan diu que “volia arribar a la il·luminació”?
3.
Què significa... “existeix algun camí ràpid per a algú com jo”?
4.
Per què el jove jugava la partida de la seva vida?
5.
Amb qui estava jugant el jove?
6.
Es va deixar perdre la partida el jove? Per què?
7.
Per què el mestre va llençar finalment l’escaquer al terra?
8.
El mestre va dir: “No hi ha vencedor, ni vençut, no caurà cap testa”?
Comenta-ho.
9.
Com s’arriba a la il·luminació segons el savi?
10.
Subratlla els mots correctes de les següents parelles:
Reull
/ reüll pietat / pietad iluminació / il·luminació sabi / savi
Cinser
/ sincer asenyalar /
assenyalar va cometre / cometé
11.
Què significa testa?
12.
Què has après amb la lectura d’aquest conte amb valors? Es pot extraure algun
ensenyament per als nostres dies? Quin?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada