VIDA
Narcís
Oller (1846-1930) va néixer a Valls, població que a les seves obres apareix com
a Vilaniu i simbolitza el món rural. Ben aviat va traslladar-se a Barcelona per
estudiar la carrera de dret i decidí instal·lar-s’hi definitivament juntament
amb la seva mare, curiosament, el mateix any que Àngel Guimerà s’hi desplaçà
per a treballar de procurador dels tribunals el 1873.
OBRA
Les
seves primeres obres literàries eren de temàtica romàntica i costumista
redactades en llengua castellana. Fou gràcies a la influència d’autors de la
Renaixença i sota el mestratge de crítics com Josep Yxart, cosí seu, i de Joan
Sardà, que va optar per la narrativa en català.
Oller
va escriure sis novel·les, diversos reculls de contes i unes “Memòries
literàries”, on explanava que l’origen d’algunes de les seves novel·les eren
contes ja publicats.
Les
seves obres segueixen els models literaris que estaven de moda a l’Europa de la
segona meitat del segle XIX: el realisme i el naturalisme. Si ens fixem en el
naturalisme, va lligat al novel·lista Émile Zola (1840-1902). No era únicament
un corrent estètic, sinó un mètode per pretenia estudiar el comportament humà,
basat en les lleis de l’herència i la influència del medi ambient. Dins de les
seves obres, Oller empra elements naturalistes, tot i no assumir-los plenament.
Després
de rebre un premi en prosa als jocs florals del 1879, Oller va editar el seu
primer recull de contes, “Croquis del natural” (1879). Com que va tenir èxit, s’esperonà
a continuar escrivint.
L’any
1882 va publicar “La papallona”, obra que obtingué un gran ressò tant a nivell
català com europeu. Novel·la que plasma trets realistes i romàntics. Glossa de
manera detallada, la seducció d’una noia per un “papallona”, i es clou amb un
final moralitzador.
El
1884 va veure la llum “L’escanyapobres”, on retratà uns personatges dominats
per la passió i per l’avarícia, que els condueix fins a la degradació moral,
dins d’un marc rural que s’està industrialitzant.
Un
any després, apareix “Vilaniu” (1885), on narra la història d’un triangle
amorós en un poble imaginari i que podem descobrir que és la seva vila natal.
Aprofita alguns d’aquests ambients i personatges per a obres que apareixeran
posteriorment.
Amb
“La febre d’or” (1890-1892), la seva obra més extensa, ja que consta de tres
volums, esdevé encara més conegut. És una novel·la realista que retrata la vida
social i econòmica de la Barcelona de l’època. Pretén mostrar l’eufòria
econòmica de la Catalunya durant el període de prosperitat econòmica de la
febre d’or, que abasta els anys que van del 1871 al 1885.
“La
bogeria” (1898), és una novel·la on analitza la psicologia de la demència.
Descriu des d’una òptica naturalista el procés d’embogiment del seu protagonista
mitjançant tres punts de vista: el del narrador, el d’un amic del malalt i el d’un
metge.
La
seva darrera novel·la serà “Pilar Prim” (1906). Explana la història d’una dona
vídua lligada al testament del seu marit, que lluita enfront de les convencions
socials i la moral del seu temps per aconseguir fer valdre els seus sentiments.
Amb aquesta obra s’apropà a les noves formes del modernisme.
A
partir d’aquí es va dedicar a traduir obres en prosa i teatre (Tolstoi,
Goldoni, Flaubert, Dumas...), així com també a redactar “Memòries literàries”
(1913-1918), llibre d’aparició pòstuma, el 1862, per voluntat expressa de l’autor.
(DIVERSOS,
Llengua catalana i literatura, 3r d’ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatges
extretes de: Real Academia de la Historia, Audible.es)
EXERCICIS:
1.
Presenta la vida i obra de Narcís Oller.
2.
Comenta el present fragment de l’obra “La papallona”.
De
sobte, en Lluís, amb veu enèrgica, preguntà:
-
Vol una prova?
-
De què? -saltà la Toneta, tremolant.
-
Fora papereries. Toneta: jo l'estimo; vostè m'estima. Les grans felicitats són
les temudes...Vostè tem...Jo temeria, també, si no em sentís , aquí dins, un
foc que em dóna força, que m'aixeca, que em fa home per primera vegada; però
home resolt, ferm i ardit per a salvar-ho tot, per a guanyar-ho tot.
La
Toneta es posà com una brasa, el mirà, sorpresa, de fit a fit, i, de sobte,
envaïda d'estrany dolor, deixà caure de les mans la feina per apoderar-se del
mocador i amb ell amagar-se la cara i tapar-se ben fort la boca per ofegar-se
el sanglot.
-
Vostè plora, Toneta...féu l'estudiant, més enardit cada volta i agafant-la
amorosament pel braç. La cosidora sacsejà el colze , i, aixecant-se, entrà a la
sala, deixant-se lliscar per la paret, fins a caure per la cadira més pròxima.
-
Sí, Toneta: plora, plora a doll! ...Obre'm el pit...desfoga el cor! - I amb veu
suau, emmelada, però trencada pel sentiment, afegia, quasi a cau d'orella: - Jo
t'estimo , t'estimo amb tota l'ànima; com tu, sí, com tu. En vols una prova?
demana-me-la.
3.
Llegeix aquest fragment de “L’escanyapobres”, de Narcís Oller i subratlla els
adjectius que vegis.
Era
altot i ossut, però magre i cappetit. Com a bon moreu, tenia negres els
cabells, sempre arranats, i eren tambe negres nines les dels seus ulls, fredes
i escorcolladores mentre escoltava, guspirejants o dolces quan la seva paraula
ho requeria. Gairebé barbamec, tenia, no obstant, gruixudes celles, unides
sobre el seu nas llarguet i cantellut. Però el que més caracteritzava aquella
figura era la boca, tirada endavant com la del furó, amb els seus llavis tan
prims i cenyits a l'os, que no podia badar-los sense fer l'efecte que ensenyava
les dents per mossegar.
4.
Per quin motiu es diu que “La febre d’or” és la seva obra més important? Raona
la teva resposta.
5.
Resumeix el següent fragment de l’inici de l’obra “La febre d’or”.
Quan
en Josep Rodon arribà al portal de Llotja, quedà sorprès de la quietud que
regnava en aquell gran palau. Son pati era desert; totes les finestres que hi
donen, tancades; la gran escala de marbre, neta i solitària com en dia de
festa. Hi havia entrat per la banda dels Encants, i per la mateixa banda anava
a eixir, quan, al cap del vestíbul, veié de reüll oberta de bat a bat la porta
que cercava; una porta que sols havia traspassat un cop a la vida, molts anys
enrere: la de la sala de contractacions. Tirà cap a la dreta, encaminant-s'hi
tot consultant el rellotge. Eren dos quarts de dues: s'havia anticipat un xic:
l'hora de la fonda l'havia enganyat. D'aquella porta eixien remors sordes com
d'església en dia de neteja general. Neteja hi havia, efectivament: sis o vuit
mossos arrambaven a les parets gran munió de taules-escriptoris, afileraven a
dreta i esquerra algunes cadires. En Rodon es parà al peu de la porta un
moment, i, amb l'ànim vacil·lant encara, d'esma només, se'n tornà per on havia
vingut. Però, ja en el llindar de l'alta portalada, es recolzà en el pedestal
d'una de les grans columnes que la flanquegen, mirà altre cop el rellotge,
sentí que l'aire del carrer era humit, i tornà a ficar-se a dins, plantant-se
novament a la porta de la sala. La claror fortíssima que del Pla de Palacio
entrava per les amples reixes de l'altre cap l'enlluernava fins a fer-li
apartar la vista. Llavors avançà tres passes sala endins. Els mossos regaven i
escombraven, aixecant boires de pols. Ningú no s'adonava d'ell, i en Rodon
seguí internant-se."
6.
Realitza un Booktuber d’una de les seves obres.
7. Amplia més l'apartat "Vida" de Narcís Oller.
8.
Fòrum: quines obres de Narcís Oller coneixes o bé has llegit? Quina t’ha
agradat més i per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada