Dins del nombre podem trobar:
.El singular: fa referència a una cosa.
Exemples:
La casa, un cotxe, el llibre, l’estoig, un retolador...
.El plural: es refereix a una o més coses.
Exemples:
Les cases, uns cotxes, els llibres, els estoigs, uns retoladors...
En
termes generals, per a realitzar el plural s’afegeix
una -S al singular, i quan el
singular finalitza en -A, el plural serà amb -ES.
Formació
del plural |
|
Singular |
+ S à cotxe – cotxes; llibre – llibres... |
Singular + A |
+ ES à casa – cases; taula - taules... |
Normalment
els noms femenins acaben amb la lletra -A. Amb el plural s’indica que hi ha més
d’una persona, animal, objecte. Podem trobar diferents acabaments de plural.
Acabaments
de plural |
|||
S |
NS |
ES |
OS |
|
|
|
|
.Per
un altre costat, els mots que finalitzen en -SC,
-ST, -XT, -IG tenen dues possibilitats de formació de plural: + S / + OS.
Es pot optar tant per una opció com per una altra, tot i que, per tal de
facilitar la pronunciació, s’empra més la finalitzada en +OS, ja que, amb +S
sona més forçat.
Ex:
Disc:
discs / discos
Disgust:
disgusts / disgustos
Text:
texts / textos
Roig:
roigs / rojos
.Finalment,
podem trobar una sèrie de substantius que són invariables, és a dir,
que tenen es denominen de la mateixa manera tant per al singular com per al
plural.
Exemples:
Els dies de la setmana:
El
/ els dilluns, el / els dimarts, el / els dimecres, el / els dijous, el / els
divendres, el /els dissabtes, el / els diumenges.
Els mots que finalitzen en -us, provinents del llatí:
El
/ els cactus, el / els globus, el / els virus, el / els corpus, el / els fetus,
el / els porus,
el
/ els focus...
Els mots amb el sufix grec -itis: (generalment, vinculats a
malalties)
Rinitis,
hepatitis, flebitis...
Els noms compostos amb l’últim element flexionat en plural:
El
/ els comptagotes, L’obrellaunes, el / els paracaigudes, el / els penja-robes,
el / els rentaplats, el / els somiatruites, el / els trencaclosques...
Altres mots:
El
/ els fons, el / els temps, el / els llapis... també: pelvis, càries, tos, pols,
albatros, cosmos...
Alguns adjectius:
L’isòsceles, llepafils, norris (que descuida el seu aspecte o interessos)...
N.B. La
formació del plural en català pot generar alguns canvis en les grafies. Mira el
següent quadre amb detall:
(Imatges extretes de: Greelane, Liveworksheets)
(Material
consultat: Optimot, Món. Llengua i interculturalitat)
EXERCICIS:
1. Sintetitza breument
què cal tenir en compte per a formar els plurals en català.
2. Escriu el plural dels
següents substantius:
Compàs: pinzell:
Goma:
llibre:
Bolígraf:
maquineta:
Pissarra: regles:
Taula:
llapis:
Llibreta:
lupa:
3. Què és un mot
invariable? Explica-ho a través d’un parell d’exemples.
4. Pensa i escriu les
dues possibilitats de plural per als mots següents:
Assaig:
Boig:
Desig:
Risc:
5. Cerca al diccionari i
explica el significat de quatre mots que desconeguis d’aquesta fitxa.
6. Crea una gamificació
per tal de treballar el singular i el plural a l’aula.
7. Esmenta si són
singular o plural els mots següents. Compte amb els paranys!
Comptagotes:
cactus:
Dimecres:
text:
Conjuntives:
llaç:
El fetus:
En Màrius:
8. Realiza un pòster
sobre el singular i el plural amb imatges i mots per a enganxar a l’aula.
9. Pensa i escriu com
explicaries la formació del plural a un/a company/a que no hagi pogut assistir
a classe.
10. Autoavalua’t: comenta
quins dubtes t’han sorgit durant el treball del singular i del plural.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada