dijous, 22 de juliol del 2021

El nombre del substantiu: el singular i el plural. Adreçat a l'aula d'acollida i a l'ESO


Dins del nombre podem trobar:

.El singular: fa referència a una cosa.

Exemples:

La casa, un cotxe, el llibre, l’estoig, un retolador...

 

.El plural: es refereix a una o més coses.

Exemples:

Les cases, uns cotxes, els llibres, els estoigs, uns retoladors...


En termes generals, per a realitzar el plural s’afegeix una -S al singular, i quan el singular finalitza en -A, el plural serà amb -ES.

Formació del plural

Singular

+ S     à cotxe – cotxes; llibre – llibres...

Singular + A

+ ES   à casa – cases; taula - taules...


Normalment els noms femenins acaben amb la lletra -A. Amb el plural s’indica que hi ha més d’una persona, animal, objecte. Podem trobar diferents acabaments de plural.

Acabaments de plural

S

NS

ES

OS

 

 Peus, fulls, pares, llits, ulls, calendaris, llavis, anys, tigres, ritus...

 

 Nens, marroquins, frens, eslovens, cinturons, catalans, balcons, jardins, mitjons...

 

 Taules, espatlles, llibres, oques, ungles, places, sabates, taronges, cames, rellotges, amigues...

 (S’afegeix OS als substantius masculins acabats en: -s, -ç, -x, -ix, -tx)

 Braços, peixos, llaços, calaixos, pisos, dibuixos, cartutxos...


.Per un altre costat, els mots que finalitzen en -SC, -ST, -XT, -IG tenen dues possibilitats de formació de plural: + S / + OS. Es pot optar tant per una opció com per una altra, tot i que, per tal de facilitar la pronunciació, s’empra més la finalitzada en +OS, ja que, amb +S sona més forçat.

Ex:

Disc: discs / discos

Disgust: disgusts / disgustos

Text: texts / textos

Roig: roigs / rojos

.Finalment, podem trobar una sèrie de substantius que són invariables, és a dir, que tenen es denominen de la mateixa manera tant per al singular com per al plural.

Exemples:

Els dies de la setmana:

El / els dilluns, el / els dimarts, el / els dimecres, el / els dijous, el / els divendres, el /els dissabtes, el / els diumenges.

Els mots que finalitzen en -us, provinents del llatí:

El / els cactus, el / els globus, el / els virus, el / els corpus, el / els fetus, el / els porus,

el / els focus...

Els mots amb el sufix grec -itis: (generalment, vinculats a malalties)

Rinitis, hepatitis, flebitis...

Els noms compostos amb l’últim element flexionat en plural:

El / els comptagotes, L’obrellaunes, el / els paracaigudes, el / els penja-robes, el / els rentaplats, el / els somiatruites, el / els trencaclosques...

Altres mots:

El / els fons, el / els temps, el / els llapis... també: pelvis, càries, tos, pols, albatros, cosmos...

Alguns adjectius:

L’isòsceles, llepafils, norris (que descuida el seu aspecte o interessos)...

N.B. La formació del plural en català pot generar alguns canvis en les grafies. Mira el següent quadre amb detall:

(Imatges extretes de: Greelane, Liveworksheets)

(Material consultat: Optimot, Món. Llengua i interculturalitat)

 

EXERCICIS:

1. Sintetitza breument què cal tenir en compte per a formar els plurals en català.

2. Escriu el plural dels següents substantius:

Compàs:                                                          pinzell:

Goma:                                                             llibre:

Bolígraf:                                                          maquineta:

Pissarra:                                                           regles:

Taula:                                                               llapis:

Llibreta:                                                            lupa:

3. Què és un mot invariable? Explica-ho a través d’un parell d’exemples.

4. Pensa i escriu les dues possibilitats de plural per als mots següents:

Assaig:

Boig:

Desig:

Risc:

5. Cerca al diccionari i explica el significat de quatre mots que desconeguis d’aquesta fitxa.

6. Crea una gamificació per tal de treballar el singular i el plural a l’aula.

7. Esmenta si són singular o plural els mots següents. Compte amb els paranys!

Comptagotes:                                                             cactus:

Dimecres:                                                                   text:

Conjuntives:                                                               llaç:

El fetus:                                                                      En Màrius:

8. Realiza un pòster sobre el singular i el plural amb imatges i mots per a enganxar a l’aula.

9. Pensa i escriu com explicaries la formació del plural a un/a company/a que no hagi pogut assistir a classe.

10. Autoavalua’t: comenta quins dubtes t’han sorgit durant el treball del singular i del plural.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;