Avui
focalitzarem la nostra fitxa en l’oració. És una cosa fonamental per tal de
començar a expressar-se i a escriure en una llengua. Què hem de saber per a
començar a fer oracions?
.L’estructura bàsica de l’oració
és:
Subjecte + verb +
complements
Subjecte (qui realitza l’acció. El/la protagonista.
Respon a la pregunta Qui?)
verb (concorda amb gènere i nombre amb el subjecte)
complements
(paraules que acompanyen el verb: CD, CI, CRV, CC, CPred, CAtr, CAg). Clica al present enllaç per a
revisar aquests complements:
Ex:
-El millor dia de la setmana és avui.
.L’oració sempre comença en
lletra majúscula i finalitza amb un .
Ex:
-El llibre està obert.
.El subjecte: si és femení s’acompanya
d’un article femení, i si és masculí va amb un article masculí.
Ex:
El cotxe (El: masculí singular; cotxe: masculí
singular)
Les cases (Les: femení plural; cases: femení plural)
.El verb expressa una acció:
cantar, ballar, dormir, córrer, pintar...
.El subjecte moltes vegades és el·líptic, és a dir, no apareix
dins de l’oració, emperò, el verb ens dirà quin és. Caldrà que mirem la persona
del verb conjugat.
Ex:
-Corre
molt ràpidament.
(Ell/Ella/un
animal/un vehicle de transport)
.No sempre trobarem el subjecte a l’inici de l’oració. Moltes vegades amb verbs com agradar,
és, i altres va situat al final.
Ex:
-Agrada
a tothom aquesta assignatura.
Subjecte
.Les oracions amb verbs de meteorologia (neva, plou, pedrega...)
són impersonals, és a dir, no tenen subjecte.
Ex:
-Plovia
molt per la tarda.
N.B. Pots reforçar o ampliar
informació en el següents enllaços:
Per a realitzar un repàs ràpid al subjecte i al predicat:
https://www.slideshare.net/janariz/subjecte
https://www.slideshare.net/IsabelPereaMir/subjecte-i-predicat-34735037
Per a practicar una mica més: activitats en frases en passat i
en futur.
Llibre addicional per a treballar les frases a mode de joc:
(Imatge
extreta de: Xtec blocs)
EXERCICIS:
1. Realitza un petit resum dels aspectes
essencials a tenir en compte sobre l’oració.
2. Aparella cada mot amb el seu article
corresponent:
Mots: cadira, llibre, taula, cotxe, llapis, violins,
estoig.
Articles: el, la, els, les, l’ (es poden repetir)
3. Aprofita els sintagmes nominals de l’activitat
2 i afegeix un verb i un adjectiu.
Ex:
-L’article era llarg.
4.Ordena els mots de cadascuna de les
oracions.
A) jugant En Francesc estan la Maria i.
B) el és de la Martina germà Joan En.
C) sopo miro televisió la mentre meus pares els amb.
D) un nou de quart llevo em matí Cada.
5. Relaciona cada SN (sintagma nominal: El/La/L’/Els/Les
+ substantiu) amb el seu SV (sintagma verbal) corresponent.
SN: El taxista, El pintor, L’oficinista, La boletaire,
L’escriptor.
SV: redacta una novel·la; no va trobar cap bolet;
condueix amb pressa; no troba els documents; finalment va acabar el quadre.
6. Intenta redactar una oració per a cada
subjecte.
-El carter _____________________________.
-La professora _________________________.
-El paleta ____________________________.
-La botiguera ___________________________.
7. Ara farem el pas contrari, et donarem
algunes partícules de l’oració i les hauràs de completar.
-El reciclatge _____ fonamental ____ a la ____ a __
Terra.
-___ cotxes _______ massa dins ____ poble.
-___ taula _______ molt d’espai per a _________.
-__ arxivador ______ ple ___ documents.
8. Cerca en un llibre
cinc oracions i copia-les aquí.
9. Crea un petit joc o
gamificació per tal de treballar les oracions a l’Aula d’acollida.
10. Clica a la roda i digues
una oració oralment.
https://wordwall.net/es/resource/15463759/fes-oracions
11. Troba el verb amagat
de les següents oracions:
https://wordwall.net/es/resource/15327892/selecciona-el-verb-de-les-seg%C3%BCents-oracions
12.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la present
fitxa sobre l’oració. Comenta quines dificultats has tingut i per què? Com les
has resoltes?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada