A qui alguna vegada no li ha ballat el cap estudiant i
memoritzant els diftongs? Perquè llavors ja sabria separar les lletres com toca
i a final de línia si és el cas. Jo mateix. Doncs bé, donant una llambregada a
aquest esquema ja te’ls sabràs per sempre. Els hi donem una ullada.
DIFTONGS |
|
DECREIXENTS |
VOCAL + i |
VOCAL + U |
|
CREIXENTS |
i + VOCAL |
U + VOCAL |
|
TRIFTONGS |
|
DIFTONG CREIXENT +
DIFTONG DECREIXENT |
|
HIATS |
|
CONSONANT + U +
VOCAL |
|
CONSONANT + i +
VOCAL |
D’entrada recordar, que un diftong són dues vocals que es pronuncien en un
mateix cop de veu. Ex: Pau, peu.
Els diftongs
decreixents ja surten
sols posant una VOCAL
+ i / U.
Ex: ai, ei, ii, oi, ui; au, eu, iu, ou, uu.
El mateix succeeix amb els diftongs creixents, emperò
se’ns remarcava U
+ VOCAL: gua, güe, güi, guo; qua, qüe, qüi, quo.
I es deixa en oblit l’altra tipologia: i + VOCAL.
Ex: no-ies.
Pel que fa als triftongs, són la combinació d’un diftong creixent
i un de decreixent, veiem exemples:
creueu, guaitar.
N.B. Fixa’t que la
construcció dels diftongs decreixents és justament la contrària dels diftongs
creixents. Els decreixents porten la vocal (i / u) al darrere i els creixents
la porten al davant (i / u). Fàcil de recordar, oi?
Per un altre costat, un hiat és justament el contrari d’un diftong. Són
dues vocals que es pronuncien de manera separada. Si el mot porta un accent o
bé una dièresi, encara és més senzill localitzar-los, atès que, ja te’ls
indiquen aquestes marques gràfiques.
Ex: dia, teatre, país, veïna.
L’estructura principal és:
Consonant + i / u + vocal
emperò, no és l’únic, hi ha quatre casos més, mira la
imatge i els exemples.
(Imatges extretes
de: Mestre a casa, Pinterest, Aprende con Sandra, CPNL)
EXERCICIS:
1.
Explica amb exemples la diferència que hi ha entre un diftong i un hiat.
2. A
sota hi ha dos mots, quin és el diftong i quin és el hiat i per què? Raona les
teves respostes.
graella, viu.
3. Sense
mirar els apunts, escriu tres mots que continguin un diftongs i tres més que
tinguin un hiat.
4. Realitza
un esquema d’aquesta fitxa sobre els diftongs i els hiats i que t’ajudi a
recordar-los.
5.
Per a què serveixen els diftongs i els hiats?
6.
Inventa una gamificació per tal de treballar els diftongs, triftongs i els
hiats a l’aula.
7.
Fòrum: com t’ha anat l’aprenentatge amb els diftongs, triftongs i hiats? Què
t’ha costat més i per què? Quina estratègia has emprat per a recorder els
diftongs, els triftongs i els hiats?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada