dilluns, 21 de gener del 2019

L'atribut i el complement predicatiu. Adreçat a tothom


L’ATRIBUT

És el complement que s’acompanya de verbs copulatius, és a dir, els verbs ser, estar, semblar i parèixer.
Ex:
-La vida és amable.
-La Martina sembla simpàtica.
-Està cansada de tant esperar.

L’atribut complementa el verb i a la vegada es refereix al subjecte, amb el qual concorda en gènere i nombre, quan és un adjectiu, cosa que succeeix en els tres exemples anteriors. D’aquesta manera, els verbs copulatius exerceixen de lligam entre el subjecte i l’atribut i no acaben de tenir un significat ple.
Ex:
-La piscina està neta.
-Joan pareix content ballant sardanes.

A banda de la funció d’adjectiu, vista als exemples anteriors, l’atribut pot realitzar tres funcions més:
.Nom o sintagma nominal:
Ex:
-La Quima és una gran conductora.

.El sintagma preposicional:
Ex:
-El meu cotxe sembla de curses.

.L’adverbi o sintagma adverbial:
Ex:
-Aquest entrepà està molt bo.


SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL
L’atribut d’una oració normalment se substitueix pel pronom feble HO, sempre que sigui indeterminat, quan no porti un article, un possessiu o un demostratiu.
Ex:
-La cançó és llarga → La cançó ho és.
-L’ordinador està apagat → L’ordinador ho està.
-La lectura sembla complicada → La lectura ho sembla.

D’altra banda, sempre que l’atribut sigui determinat, és a dir, que vagi introduït per un article, un possessiu o un demostratiu, els pronoms febles que el substituiran són el, la, els, les segons el cas.
Ex:
-Són els teus llibres? Sí, que els són.
(Atribut determinat)

Si l’oració és emfàtica, el pronom feble en també pot realitzar la funció d’atribut.
Ex:
-Sí, que n’és de maca aquesta amiga teva!


EL COMPLEMENT PREDICATIU
És l’adjectiu que complementa els verbs predicatius i que a la vegada fa referència al subjecte o al complement directe de l’oració, amb els quals concorda en gènere i nombre. S’acompanya d’un verb no copulatiu, és a dir, que no sigui ser, estar, semblar, parèixer. Aquest darrer és sinònim del verb semblar. Per tant, tota la resta de verbs menys els quatre esmentats.
Ex:
-En Xu canta sol.
-La Joana tenia la motxilla trencada.

La concordança entre el subjecte i el verb, fa que el complement predicatiu tingui unes semblances a l’atribut, tanmateix, la diferència està en el verb que acompanya a cada complement. Així doncs, si el verb és copulatiu, el seu complement serà l’atribut, emperò, si el verb és predicatiu, el seu complement serà el predicatiu.
Ex:
-La pista està mullada. (Atribut)
-En arribar s’ha posat vermella. (Predicatiu)

En aquests dos exemples veiem que mullada i vermella concorden en gènere i nombre en les dues oracions, ara bé, segons el verb que les acompanyen, realitzaran una funció o bé una altra. Per tant, caldrà veure si el verb és copulatiu o no.

El complement predicatiu també pot fer referència al verb i al complement directe, amb el qual concorda en gènere i nombre.
Ex:
-Té la roba estripada. («la roba» fa de CD i «estripada» de complement predicatiu)
-Van veure el pis robat. («el pis» fa de CD i «esbotzada» de complement predicatiu)

A més d’adjectiu, el complement predicatiu pot ser un sintagma nominal o un sintagma preposicional.
Ex:
-Es diu Sergi. (Cpredicatiu amb funció de SN)
-Ho van pintar de vermell. (Cpredicatiu amb funció de Sprep)


SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL
El pronom feble que substitueix el complement predicatiu és el pronom HI.
Ex:
-S’ha quedat bocabadada. → S’hi ha quedat.
-L’Àlex s’ha tornat antipàtic. → S’hi ha tornat.

Per un altre costat, trobem casos especials amb els verbs fer-se i dir-se. Aquests dos verbs pronominalitzen amb el pronom EN.
Ex:
-Es diu Roger. → Se’n diu.
-S’ha fet musulmà. → se n’ha fet.


!!RECORDA:
.L’atribut s’acompanya de verbs copulatius (ser, estar, semblar, parèixer).
1. El trobem a les oracions com a: adjectiu, nom o sintagma nominal, sintagma preposicional, adverbi o sintagma adverbial.

2. Pronominalitza per:
HO si és indeterminat.
EL, LA, ELS, LES si és indeterminat.



.El complement predicatiu s’acompanya de qualsevol verb no copulatiu.
1. Apareix a les oracions amb estructura: d’adjectiu, nom o sintagma nominal, sintagma preposicional. Les mateixes estructures que l’atribut afegint la de sintagma preposicional.

2. Pronominalitza per:
HI en termes generals.
EN amb els verbs fer-se, dir-se.




Adaptat de:
(DIVERSOS, 2010. Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona)

Imatge:
(Quadre de Joan Miró: El somriure de les ales flamejants, 1953.)


!!EXERCICIS:
1. Explica amb exemples que hi ha entre l’atribut i el complement predicatiu.

2. Com prominalitza l’atribut? I el predicatiu?

3. Subratlla els atributs de les següents oracions.
-La Virgínia serà la guanyadora del premi.
-Estava molt inspirada.
-Semblaven encantats.
-Aquest formatge és saborós.
-Aquell cotxe pareix un Ferrari.

4. Classifica els atributs de les oracions anteriors segons siguin: sintagma adjectival, sintagma nominal, sintagma, preposicional, sintagma adverbial.

5. Subratlla els atributs de l’exercici 3 i substitueix-los pel pronom corresponent.

6. Assenyala els complements predicatius de les oracions següents i esmenta si fan referència al subjecte o al complement directe de l’oració.
-En Joan s’ha tornat antipàtic.
-Van copiar el treball desordenat.
-Pintava la paret blanca.
-L’escriptor tenia la mà dreta cansada.
-Les noies van viatjar a Londres de pressa.

7.Substitueix els predicatius de l’exercici 6 pel pronoms corresponents.

8. Completa els enunciats de les oracions amb un atribut o predicatiu segons correspongui.
-Els meus pares són...
-Aquest tren està...
-Tenia la jaqueta...
-No era gaire...
-El nadó dormia...

9. Crea una gamificació per tal de treballar l’atribut i el complement predicatiu a l’aula.

10. Realitza un esquema digital o en paper amb allò essencial de l’atribut i del complement predicatiu.

11. Imagina’t que ets la professora i estàs malalta. Mitjançant el mòbil realitza un vídeo explicant allò fonamental d’aquest tema. Pots ajudar-te també d’una pissarra o d’una presentació digital.

12. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats d’aquest tema. Comenta quines dificultats t’han sorgit i per què, com les has resolt? Explica què has de recordar de l’atribut i del predicatiu i que t’ajudarà a anar endavant en la matèria de català.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;