Els pronoms febles estan formats per una síl·laba àtona
(feble) que s’ajunta al verb com si formessin una sola paraula. Amb quina
finalitat emprem els funcions febles? La de substitució, és a dir, elidir
alguns elements sintàctics dins de l’oració i d’aquesta manera evitar la
repetició de paraules. A nivell oral, no els utilitzem tant.
Formes
.Coses a tenir en compte:
-Les formes de la primera columna davant del verb (em,
et, es/se, ens, us, li, el, els, la, les, ho, en, hi) s’empren davant d’un verb
que comença amb un so consonàntic. Aquestes formes s’anomenen reforçades, menys
les que coincideixen amb les plenes.
Ex:
-En respira.
-Les formes de la segona columna davant del verb (m’, t’,
s’, ens, us, li, l’, els, l’, els, l’/ la, les, ho, n’, hi) s’usen davant d’un
verb que comença amb un so vocàlic o h. Les formes apostrofades reben el nom
d’elidides.
Ex:
N’envia.
-Les formes de la primera columna darrere del verb (-me,
-te, -se, -nos, -vos, -li, -lo, -los, -la, -les, -ho, -ne, -hi) acabat amb consonant
o diftong decreixent. Aquestes formes reben el nom de plenes.
Ex:
-Compreu-ne.
-Les formes de la segona columna (‘m, ‘t, ‘s, ‘ns, -us,
-li, ‘l, ‘ls, -la, -les, -ho, ‘n, -hi) s’usen darrere del verb acabat en vocal
que no sigui “u”. Les formes que s’apostrofen s’anomenen reduïdes.
Ex:
-canta’n.
.Funcions:
1 .Subjecte
A)
Si
és indeterminat (sense article) ---------- en
Ex:
-Davall
de la finestra hi ha ocells.
(Davall
de la finestra n’hi ha)
B)
Si
porta un determinat quantificador o indefinit -------- en
Ex:
-Davall
de la finestra hi ha alguns ocells.
(Davall
de la finestra n’hi ha)
2 .Complement
del nom (CN)
A)
S’introdueix
amb la preposició “de” ----- en.
Ex:
-La
meva amiga és la filla de la Gemma.
(La
meva amiga n’és)
3 .Complement
directe (CD)
A)
Si
és indeterminat -------- en
Ex:
-Abans
em regalaven llibres, ara ja no me’n regalen.
B)
Quan
porta un determinant quantificador o indefinit --------- en
Ex:
-Has
comprat dos discos?
(N’has
comprat)
C)
Quan
porta un determinant article, demostratiu o possessiu ---- el, la, els, les.
Ex:
-Trenca
el diari i recicla’l.
D)
Quan
és neutre o una oració ------ ho
Ex:
-M’han
comentat que es prepara una cursa, però no ho comentis.
E)
Si
és un pronom reflexiu ---------- es
Ex:
-Es
mira al mirall contínuament.
F)
Quan
es refereix a la 1a persona gramatical ---------- em, ens
Ex:
-Em
dutxo cada vespre.
G)
Quan
es refereix a la 2a persona gramatical ------ et, us
Ex:
-No
us penedireu mai més.
4 .Complement
indirecte (CI)
a)
Quan
és un pronom reflexiu -------- es
Ex:
-Va
rentar-se la camisa.
b)
Quan
es refereix a la 1a persona gramatical ------ em, ens
Ex:
-Em
vaig desbotonar els pantalons.
c)
Quan
es refereix a la 2a persona gramatical ------- et, us
Ex:
-Us
enviarà el llibre.
d)
Quan
es refereix a la 3a persona gramatical ------ li, els
Ex:
-Li
explicaré la pel·lícula.
5 .Atribut
(Atr)
a)
Si
és indeterminat --------- ho
Ex:
-La
pregunta era complicada, però no ho semblava.
b)
Si
porta un article determinat, demostratiu o possessiu -------- el, la, els, les
Ex:
-Aquelles
són les teves amigues?
-Sí,
les són.
c)
Quan
s’emfatitza ---------- en
Ex:
-Que
n’ets de valenta!
6 .Complement
predicatiu (CPred.)
a)
Quan
s’acompanya amb els verbs dir-se, elegir,
fer-se, nomenar o d’altres de semblants ------- en
Ex:
-S’ha
tornat molt atractiu. Sí que se n’ha tornat!
b)
Quan
va amb altres verbs ----- hi
Ex:
-Menjava
molt de pressa. Sí, hi menjava.
7 .Complement
de règim verbal (CRV)
a) Quan
és introduït per la preposició ‘de’------------- en
Ex:
-Es
va recordar de fer l’encàrrec, però en primera instància no se’n recordava.
b) Quan
és introduït per altres preposicions ----------- hi
Ex:
-Sempre
he pensat amb el meu pare. Sempre hi he pensat.
8 .Complement
circumstancial (CC)
a) Quan
és un CC de lloc introduït per la preposició ‘de’------------ en
Ex:
-Avui
ha tornat de Tarragona. (Avui n’ha tornat)
b) Quan
és un altre tipus de CC ------------- hi
Ex:
-S’esforça
de manera intensa. (S’hi esforça)
.Verbs pronominals
Els
verbs pronominals incorporen els pronoms sense que substitueixin cap element
gramatical. Moltes vegades els pronoms aporten un significat diferent de quan
van acompanyats. Aquests tipus de pronoms no realitzen cap funció específica.
També poden formar part de frases fetes.
Exemples
de verbs pronominals:
Haver-hi,
sentir-hi, tocar-hi, fer-la (bona), ballar-la, dinyar-la, adonar-se,
atrevir-se, abstenir-se, carregar-se-la, buscar-se-la, anar-se’n,
sortir-se’n...
Ex:
-No
va adonar-se que tenia el colze rascat.
.Oracions impersonals
El
pronom ‘es’ pot tenir un valor impersonal o actuar com a passiu en una oració,
a la vegada, passa el mateix amb el pronom ‘hi’ quan s’agrupa al verb ‘haver’
(haver-hi). En aquest darrer exemple, el verb sempre ha d’anar en singular (hi ha,
hi havia...), per tant, no existeixen les formes: ‘hi han’, ‘hi havia’.
.Combinacions pronominals incorrectes:
a)
Els
pronoms del requadre es poden combinar horitzontalment, no verticalment.
b)
No
es poden combinar dos pronoms febles iguals. Excepció: els els)
c)
No
s’accepten les combinacions: en + ho i hi + ho.
Quan
combinen aquests dos pronoms, utilitzem “l’hi”.
Ex:
-Posaré
això a la maleta. -------- L’hi posaré.
.Ordre de col·locació dels pronoms:
a)
Segueix
l’ordre del requadre anterior: se’t, els la, n’hi...
b)
L’ordre
de col·locació dels pronoms és:
CI
+ CD + altres complements.
c) En
les combinacions amb li + el, li + la, li + els, li + les, l’ordre s’inverteix
i primer se situa el CD + CI i el pronom “li” es canvia per “hi”.
.Unió dels pronoms amb el verb. Posició
a)
Els
pronoms s’uneixen davant o darrere del verb.
b) Si
apareix un imperatiu, un infinitiu o un gerundi, els pronoms se situen al
darrere.
Ex:
Renta-li,
pintar-li, cantant-li...
c) Quan
el verb és un passat perifràstic, els pronoms se situen al davant o darrere del
verb.
Ex:
Li
vaig pintar, vaig pintar-li.
.Pronoms que s’uneixen amb el verb:
apòstrof i guionet
a) Quan
els van darrere del verb, s’uneixen amb guionets, amb apòstrof o amb un
apòstrof i guionets.
Ex:
Renta-la-hi,
renta’l, renta’ls-la.
b) Quan
van davant del verb, només podem unir-los amb un apòstrof.
Ex:
L’acobla.
L’acobla.
c) Escrivim
l’apòstrof tant a la dreta com es pugui.
Ex:
El
+ en: l’en, i no +le’n (la forma “le” no existeix)
d) Les
següents combinacions no s’apostrofen:
La
hi, li ho, se us.
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge
extretes de: google.es)
!!EXERCICIS:
1. Reescriu
les següents oracions substituint els elements que hi ha entre parèntesi.
.Han
avisat (els professors) (de la visita).
.Compraré
(la llibreta) (al teu germà).
.He
venut (el pati) (als veïns).
.Pinta
(la paret) (de la cuina)
.Ensenyeu
(el permís de conduir) (als mossos d’esquadra).
.No
deixa (diners) (a les amigues).
.Va
comentar (la jugada) (al pare).
2. Escull
la resposta correcta segons la normativa.
.M’encantaria
que ho entenguessin, però no sé com _____________.
a)
Dir-los-hi b) dir-els-ho c) dir-los-ho d) dir-els-hi
.Desitjava que marxés cap a la biblioteca, però al final no ___________.
a)
Se’n
va anar-hi b) s’hi va anar c) s’hi va anar-hi d) se n’hi va anar
.En Martí espera les indicacions. ______________ ara.
a)
Dóna-les-hi b) dóna’ls-hi c) dóna’ls-les d) dóna-les-les
.Si vol un pastís, _______________.
a)
Posa-n’hi b) posa-li’n c) posa-li d) posa’n
.Aquelles eren les teves amigues? No, ________________.
a)
No
ho eren b) no els eren c) no n’eren d) no les eren
3. Esmenta
quin element substitueix el pronom en negreta.
.Ahir,
a la biblioteca, hi vaig veure dos
amics.
.Posa-me’n més, de suc de pinya.
.Les
teves germanes? No les hi he vist,
al mercat.
.Aquest
llibre és de la Martina. Quan l’hi
retornaràs?
4. Pensa
una oració per als pronoms que la substitueixen.
.Els
les deixaré.
.Vaig
explicar-los-el.
.Els
les va regalar.
.Els
en donarà.
.Porta-li’n.
.Amaga-la-hi.
.Els
hi llegiré.
.Treu-l’en.
5. Combina
les següents formes de pronom amb el verb.
a)
–se
+ els + va endur
b)
–me
+ el + compraré
c)
–te
+ el + ha donat
d)
–se
+ en + omple
e)
–us
+ la + inflaré
f)
Va
trobar + se + en
g)
Posa
+ li + en
h)
Penja
+ li + en
i)
Renta
+ la + hi
j)
Posa
+ els + els
6. Inventa
un exercici per tal de treballar els pronoms febles. No el resolguis que ja ho
farà algú altre.
7. Escriu
cinc formes verbals pronominals correctes i cinc incorrectes.
8. Autoavalua’t:
quins dubtes t’han sorgit en el treball de la present fitxa? Per què? Tens
problemes a l’hora de combinar els pronoms? Per què? Què has après treballant
aquesta fitxa i que et servirà pel dia de demà? Empres pronoms quan escrius?
Per a què serveixen els pronoms?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada