En aquest tema donarem a conèixer de manera sintètica la
poesia. Aprendrem a escriure un text poètic, també a entonar una poesia de la
millor manera possible, i a la vegada, enregistrarem un vídeo on imatge i so
acompanyaran la nostra creació.
A)
Què
és la poesia?
Si ens fixem en la definició que ens dóna el Diccionari
de l’Institut d’Estudis Catalans veurem que poesia és:
“Art del llenguatge que consisteix a expressar segons un
ritme, normalment el del vers, un o diversos temes, una idea, un sentiment,
etc., als quals cada poeta vol donar un valor propi i universal alhora”.
Així doncs, poesia és expressar en un paper un pensament
o una idea, centrada al mig del paper, per no confondre-la amb el text
narratiu, i glossar-ho amb un ritme, i si és vol amb una rima, atès que, una
poesia pot tenir vers lliure. Ho sabrem per la sonoritat de les consonants i
vocals de la darrera síl·laba de cada vers. El text poètic és d’un registre
elevat, on s’utilitzen paraules sinònimes, poc emprades, on s’empren figures
retòriques, comparacions i similars. L’objectiu de la poesia és fer
reflexionar, meditar amb la seva lectura, perquè té una funció estètica.
Avui dia, com que la gent cerca la facilitat d’entesa i
el poc esforç a l’hora de llegir, la poesia és un gènere una mica oblidat i
rebutjat, quan no hauria de ser així, ja que, la lectura de poesia enriqueix
molt l’ànima intel·lectual.
B)
Com
es llegeix la poesia?
La lectura no és una cosa senzilla. Cal posar-hi una
entonació adequada, la que requereix el poema, per tal que, arribi allò que es
vol transmetre. Així doncs, un poema no es llegeix com si es llegís un llibre,
hi hem de posar ganes, sentiment, emocionar per a què arribi a l’oient. Val a
dir que no tothom sap llegir correctament una poesia, el qui es dedica a fer-ho
s’anomena rapsode si és home i rapsoda si és dona, aquest nom prové de l’antiga
Grècia, ja que es dedicaven a interpretar poesia èpica. Rapsode o rapsoda
significa recitador.
C)
Com
et pots ajudar a fer un poema?
Emprar figures retòriques d’àmbit fonètic, morfosintàctic
o semàntic et facilitaran la feina. Escriu allò que et vingui a la ment,
expressar les emocions que tinguis en aquell moment. Recorda que un poema no té
perquè tenir rima.
D) Revisa
el present esquema amb un resum essencial de la mètrica catalana:
El vers,
estrofa, recompte sil·làbic, contactes vocàlics a tenir en compte dins el vers,
nombre de síl·labes del verb, rima i composicions estròfiques. Et poden ajudar
a entendre millor la poesia o a crear una forma estròfica concreta.
(Imatges extretes
de: realcasinomurcia, conceptodefinicion)
!Amplia
continguts sobre la mètrica i les figures retòriques en els enllaços següents:
!!EXERCICIS:
1. Ara
et toca a tu posar-te en la pell d’un poeta o poetessa. Crea una poesia de
temàtica lliure i acompanya-la d’imatge i so. Pots emprar el mòbil o el
Moviemaker, entre d’altres programes. Si vols pots posar-hi una mica de música
de fons, emperò, molt suau. Les imatges han d’estar relacionades amb el poema.
Pots penjar el teu vídeo poètic al YouTube o a l’Slideshare.
2. Explica
com has creat el teu poema i com has realitzat el vídeo que l’acompanya? T’ha
agradat aquesta activitat? Raona la teva resposta.
3. Anomena
cinc poetes i cinc poetesses catalanes.
4. Realitza
un recital de poesia virtual amb els poemes que ha realitzat la classe.
5. Fòrum:
què has après amb el treball d’aquesta fitxa? Llegeixes poesia? Per què? Hi ha
diferència entre una cançó i un poema? Alguna vegada t’han demanat escriure una
poesia fora de l’àmbit de l’ensenyament?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada