Una conjunció és un mot invariable, s’empra per establir
relacions entre les paraules, sintagmes i frases.
Ex:
-La Marta i la Joanna han quedat per realitzar els deures
de català.
-Mirarem els quadres i les escultures. (sintagma + sintagma)
-La mare va anar a caminar i la filla a fer esport.
(frase + frase)
-És efectiu i treballador. (adjectiu + adjectiu)
Les conjuncions tenen la funció d’expressar diversos
sentits de significat en una oració:
1.
Copulatives
Indiquen suma. Nexes: i, ni.
Ex:
-Pa i sal.
2.
Disjuntives
Expressen incompatibilitat, alternativa o exclusió entre
les dues opcions que es presenten a l’oració. Nexes: o, o bé.
Ex:
-Vols figues o meló?
3.
Adversatives
Indiquen contrarietat o oposició. Nexes: però, sinó,
tanmateix, amb tot, no obstant això, més aviat, sinó que.
Ex:
-Va guanyar el premi, no obstant això, ja va emprar els
diners.
4.
Il·latives
Expressen deducció o conseqüència. Nexes: doncs, per
tant, en conseqüència.
Ex:
-Té mal de cama; en conseqüència, haurà d’anar al doctor
especialista.
Per un altre costat, podem trobar conjuncions d’una altra
tipologia:
.Temporals:
Marquen temporalitat. Nexes: quan, després que.
Ex:
-Després que vinguis, anirem a comprar.
.Modals:
Expressen manera. Nexes: com, com si.
Ex:
-M’ho ha comentat com si estés enfadat.
.Condicionals:
Indiquen condició. Nexe: si.
Ex:
-Si véns de seguida, prendrem un cafè.
.Finals:
Expressen finalitat. Nexes: per tal que, perquè, a fi
que.
Ex:
-Ha vingut ben d’hora per tal que li sobrés temps després.
.Causals:
Indiquen causa. Nexes: perquè, ja que.
Ex:
-Li ha comentat de seguida, ja que així quedaria
tranquil.
PECULIARITATS
D’ALGUNES CONJUNCIONS
Hi ha conjuncions que es poden confondre. Anem a
desambigüitzar aquests dubtes.
1. Doncs i perquè
Sovint
acostumen a confondre’s.
.Doncs: indica
conseqüència i no causa.
Ex:
-Desitja
guanyar una medalla; doncs s’hi haurà d’esforçar.
.Perquè:
Expressa
causa o finalitat.
Ex:
-Va
anar a comprar pa perquè ja no en tenien.
Perquè
també indicarà causa si el verb està en indicatiu.
Ex:
-Beu
perquè té set.
Perquè
indicarà finalitat si el verb està en subjuntiu.
Ex:
-Perquè
se n’adoni, li haurem de recordar.
La
conjunció per què és la suma de la
preposició per i el pronom
interrogatiu què:
-Per
què no m’ho deies abans?
2. Sinó
No
s’ha de confondre sinó (conjunció adversativa) que indica oposició o bé
reafirmació amb la partícula si no...
(conjunció condicional + no).
Ex:
-El
baló no és blanc, sinó blau i groc.
-Si
no pots estudiar més, caldrà que vagis a repàs.
(Material
consultat: DIVERSOS, 2011, Llengua catalana i literatura. 1r d’ESO, Editorial
Teide, Barcelona)
(Imatge
extreta de: online-instagram.com)
!!EXERCICIS:
1. Què
és una conjunció i quina és la seva principal funció? Podries posa-ne exemples?
Quins?
2. Realitza
un esquema amb els diferents tipus de conjuncions i alguns exemples.
3. Esmenta
de quin tipus de conjunció es tracta i per què.
No
obstant això:
i:
doncs:
Tanmateix: o
bé: amb tot:
Per
tal que:
ja que: com
si:
4. Subratlla
l’enllaç més adequat per a cada oració.
.(Si
/ Com si) vols superar la matèria, hauràs de treballar diàriament.
.Menja
llaminadures (perquè / per tal que) li ha recomanat una amiga.
.Aniràs
a córrer (a fi que / ja que) tinguis més fons.
.(Si
/ Quan) s’escolti l’alarma d’incendi sortirem al pati.
.Canta
(com si / perquè) li anés la vida.
5. Explica
la diferència que hi ha entre les conjuncions doncs i perquè amb
exemples.
6. Completa
les oracions amb la conjunció causal o final perquè o bé amb la conjunció il·lativa doncs.
.Repetirà
de plat ______________ li ha agrada molt.
.És
tard? ___________ afanya’t!
.No
s’ha presentat al concurs literari __________ s’esgotà el termini.
.No
pogué comprar-se el futbolí; ___________ caldrà que faci guardiola.
.Sempre
acaba els deures d’hora _________ és un treballador infatigable.
7. Explana
la diferència que hi ha entre per què
i perquè. Exemplifica-ho.
8. Sinó i si no... són
partícules que es confonen. Quina és la teva tècnica per evitar aquesta
confusió?
9. Inventa
un exercici amb conjuncions, emperò no el resolguis, que ja ho farà algú altri.
10. Autoavalua’t:
comenta les dificultats que t’han sorgit a l’hora de treballar la present
fitxa. Com pots solventar-les? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada