La comunicació és una activitat bàsica en el nostre dia a
dia. Moltes vegades, ens expressem sense fer cap preparació: quan parlem amb
els amics, família, els companys de la feina, la nostra parella, en són alguns
exemples.
D’altres vegades, haurem de realitzar una exposició oral
pel motiu que sigui i per tant, haurem de parlar en públic: pot ser per motius
de treball i exposar quelcom, realitzar una exposició sobre un tema a classe, o
bé en una reunió... sempre, tard o d’hora, s’ha de realitzar alguna exposició
oral, acompanyada d’una presentació en prezi o bé en un powerpoint. Abans de
fer una presentació oral, recordar que tindrem temps per preparar-la per
aconseguir vehicular el missatge tal i com volem.
.Com hem de fer
una exposició oral?
L’exposició oral té dues parts: una primera de preparació
i una altra de realització.
A)
La
preparació
Sempre hem de preparar l’exposició amb temps. Si ho fem,
vencerem els nervis i podrem intuir possibles preguntes.
1.
Conèixer
la situació
Hem
de tenir present:
-El
públic al qual ens adreçarem: edat, interessos, els coneixements sobre el
tema...
-Saber
el nombre aproximat de persones assistents.
-Conèixer
el temps que tindrem.
-L’espai
on realitzarem l’exposició i els estris dels quals disposarem per fer-la.
2.
Recollida
i selecció de la informació
El
temps del qual disposem determinarà la informació que haurem de donar, és a
dir, a més temps podrem aportar més dades. És la fase més destacada de l’exposició.
El treball marcarà la resolució del treball.
-No
quedar-nos mai amb una única font. Pensar que hem de contrastar diferents
informacions per veure el que es diu del tema tractat. Així doncs, podem
consultar: Internet, enciclopèdies, premsa, llibres de text, enquestes, entre
d’altres.
-Si
el tema és llarg, cal seleccionar allò més interessant per transmetre i
desenvolupar-ho una mica més. La informació que no tingui tanta importància es
podrà esmentar de passada, més superficialment.
3.
L’estructura
de l’exposició
En
primer lloc cal redactar un esborrany amb els apartats i subapartats que volem
tractar. Pensar els exemples que emprarem i quan. També els suports visuals que
serviran per vehicular la informació.
Tenir
en compte que en una exposició oral no s’ha de llegir un document o text en veu
alta, sinó, elaborar uns punts que utilitzarem per pautar l’exposició.
Prèviament a l’exposició caldrà emplenar les dades que voldrem exposar en cada
apartat:
la
introducció (s’indica quin és el tema i les parts que desenvoluparem), el cos
(contindrà les idees principals i secundàries, sempre de manera ordenada) i la
conclusió (es clou el tema i es recorda alguna de les idees més destacades, mai
totes, atès que ja ho hem fet a l’exposició).
B)
La
realització
Tota bona exposició ha de complir tres requisits: ésser
clara, causar interès i ésser convincent.
1.
Claredat
S’ha
de poder seguir amb facilitat. Cal anunciar les parts emprant expressions o
elements connectors: d’entrada, un altre aspecte, voldria insistir...
2.
Interès
Primerament
seleccionar el contingut més adequat en funció dels destinataris als quals ens dirigim. Transmetre la
informació amb naturalitat i estar-ne segur i convençut d’allò que vehiculem.
3.
Convèncer
Per
tal de convèncer hem d’emprar els arguments amb rigor i contundència, també
poder-ho justificar. L’entonació, el ritme, les pauses, la comunicació no
verbal o llenguatge del cos: mirada, gestos, expressió de la cara...)
La
correcció lingüística
A
l’hora d’expressar-nos en una exposició oral hem d’utilitzar el català de
manera correcta, és a dir, seguir la normativa marcada per l’IEC (l’Institut
d’Estudis Catalans).
!Podeu ampliar informació en el present
article:
http://w4.escolapia.cat/terrassa/aulavirtual/tdr/imatges/exposici%C3%B3%20oral_EP.jpg
o clica a sobre de la imatge per ampliar-la.
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge
extreta de: google.es)
!!EXERCICIS:
1. Explica
tres coses fonamentals a l’hora de realitzar una exposició oral.
2. Prepara
una exposició oral sobre un tema que et fascini i exposa-la a classe. Recorda
que únicament podràs visualitzar un guió, ara bé, podràs emprar una presentació
prezi o bé en powerpoint.
3. Quina
és la fase més important per realitzar una exposició oral? Per què?
4. Cerca
una notícia d’un diari que t’hagi cridat l’atenció. Estructura-la i realitza
una exposició de cinc minuts a l’aula.
5. Esmenta
en quina fase de l’estructura de l’exposició, és a dir, si apareix a la
introducció, al desenvolupament o nus, al desenllaç, cadascuna de les següents
funcions:
Repetir
i posar èmfasi, fer distincions, acabar, introduir el tema, posar exemples,
encetar un nou tema, continuar el mateix tema, marcar un ordre, destacar la
idea més important.
6. Compara
una exposició que hagis fet, amb els passos per realitzar una bona exposició i
esmenta com pots millorar-la.
7. Valora
l’exposició dels teus companys de classe: avalua la preparació (coneixement de
la situació, recollida i selecció de la informació, planificació de
l’estructura: introducció, cos i conclusió; realització: claredat, interès i
convenciment; la correcció lingüística).
8. Autoavalua’t:
reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis i esmenta quines dificultats
t’han sortit i per què.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada