LES
PREPOSICIONS
Són
mots invariables i que tenen la funció d’enllaçar elements de
l’oració amb els seus complements, subordinant un mot a un altre o
també per establir-hi una relació.
Ex:
Cotxe
de luxe, aniré amb ella…
Podem
trobar dos tipus de preposicions:
.Febles
o àtones:
(no tenen tonicitat)
Ex:
a,
amb, de, en, per, per a.
.Fortes
o tòniques:
tenen síl·laba tònica. Es classifiquen
en:
- Simples:
Contra,
entre, fins, malgrat, segons, sense…
- Compostes:
cap
a, des de, fins a.
Per
un altre costat, també podem trobar les
locucions prepositives:
Combinacions
de dues o més paraules equivalents a una preposició. Ex:
d’acord
amb, a la vora de, al davant de, al darrere de, a dalt de, a sobre
de, a sota de, a través de, a partir de, a causa de, en comptes de,
a excepció de, al costat de, d’ençà de, en contra de, a favor
de, al llarg de, de cara a, amb vista a, de por de…
Quan
emprem les preposicions?
Ja
hem vist que cada preposició servirà per enllaçar o bé introduir
diferents elements dins de l’oració. Anem a veure les preposicions
més corrents: a, de, en, amb.
- La preposició A
.Per
expressar designacions de lloc.
Ex:
-Anem
a Tarragona?
.Davant
del complement que designa el destinatari d’una oració.
Ex:
-Hem
lliurat el cartell de la Festa Major a l’ajuntament.
.Introdueix
expressions de temps.
Ex:
-Podríem
quedar a fer un café a les quatre?
.Introdueix
complements preposicionals amb verbs que exigeixen A.
Ex:
-Ha
accedit a realitzar els deures.
.S’empra
després de res
+ infinitiu.
Ex:
-No
hi ha res a fer.
- La preposició DE
.Per
indicar procedència, origen, punt de partida…
Ex:
-Els
meus amics són d’Itàlia.
.Introdueix
un complement del nom o de l’adjectiu que indica entre d’altres
significats, assumpte, propietat, situació.
Ex:
porta
de metall, llibre de ciències…
.Introdueix
complements preposicionals de verbs que exigeixen la preposició DE.
Ex:
-La
Maria es va apiadar d’aquell pobre la setmana passada.
- La preposició EN
.Per
indicar posició en un lloc, manera, temps en què es desenvolupa una
acció.
Ex:
-Ho
realitzarem en un moment.
-Ens
veiem en algun lloc?
.Introdueix
complements circumstancials davant d’indefinits i demostratius.
Ex:
-Ens
vàrem trobar en aquest carrer.
.Introdueix
complements preposicionals amb verbs que exigeixen EN:
-Pensa
en tot el que has fet.
- La preposició AMB
.Per
indicar companyia,
mitjà, instrument, manera, situació…
Ex:
-Llegeix
sempre amb la seva amiga.
.Introdueix
els complements preposicionals de verbs com: confiar, comptar,
fer-se, consolar-se…
Ex:
-Es
relaciona amb tothom.
-Compta
amb mi si tens dificultats.
LES
PREPOSICIONS PER
i PER
A
- La preposició PER indica motiu, lloc, manera, temps (durant), causa, complement agent o mitjà, entre d’altres.
Ex:
-Per
culpa seva no va anar a passeig. (causa)
-Enviï-m’ho
per correu electrònic. (mitjà)
-T’ho
recordaré per darrera vegada. (temps)
2.
La
preposició PER A indica destinació, finalitat, direcció o
beneficiari de l’acció que expressa el verb.
Ex:
-És
una pilota per al Josep Maria. (beneficiari)
-He
comprat una llibreta per a la Júlia. (destinació)
(Material
consultat: DIVERSOS, 2011, Llengua
catalana i literatura.
1r d’ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge
extreta de: eureka.wix.com)
!!EXERCICIS:
- Realitza un esquema amb els principals usos de les preposicions A, DE, EN, AMB.
- Amplia la present fitxa amb un parell més d’exemples de cada cas. No t’oblidis de diferenciar-los.
- Escull la preposició adient per als sintagmes següents:
pensa
_____ l’avi, ve ___ lluny, pa ___ pernil, enganyat ___ dues
ocasions, ho dibuixarem _____ retolador, anirà ___ viatge ___
Galícia, ho decidirem ___ un segon, es parla _____ tothom, ós ____
peluix, són ___ Nova York, quedarem ___ les onze, no té res ___
dir, l’assenyalà ____ el dit, vaixell ____ viatjar.
- Explica la principal diferència que hi ha entre les preposicions PER i PER A.
- Escull la resposta més correcta per a la present afirmació.
-Les
conjuncions serveixen per…
A)
enllaçar un mot amb els seus complements, subordinant-los.
B)
Atribuir qualitats a les paraules.
C)
Determinar els substantius amb més informació.
D)
Subordinar paraules dins de l’oració.
- Què és una locució prepositiva? Pots posar-ne un parell d’exemples. Com es diferencia d’una preposició normal i corrent?
- Escriu cinc locucions prepositives que no hagin sortit en aquesta fitxa. Si cal ajuda’t d’Internet.
- Explica la diferència que hi ha entre una preposició feble i una àtona. Exemplifica-ho.
- Pensa i escriu tres verbs que exigeixin la preposició AMB.
- Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis d’aquesta fitxa. Què t’ha resultat més senzill de realitzar i per què? Què menys? Com pots millorar-ho? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada