Dins de tota societat si tothom té les mateixes oportunitats i ningú és
discriminat per raons de raça, sexe, idioma, religió o dificultats
econòmiques... hi ha igualtat.
La llengua és un dels principals elements de cohesió en els quals les
persones pateixen un alt més grau de discriminació.
Gràcies a la incorporació de la dona al món laboral de caire generalitzat,
molts sectors que eren considerats masculins han canviat de perspectiva i ha
comportat una feminització progressiva dels noms d’oficis, titulacions,
professions, càrrecs. Ara fa uns anys no era possible trobar en els diccionaris
paraules com per exemple: notària, caporala, aparelladora, entre d’altres, però
avui dia ja hi ha dones que exerceixen les professions esmentades. Per tant, el
diccionari ha d’incloure-les i no realitzar cap discriminació.
A l’hora d’escriure o quan parlem hem de parlar sense clixés o prejudicis
lingüístics que discriminin perquè encara avui dia se’n poden llegir i
escoltar, i tenim tendència a masculinitzar els mots, sense tenir presents a
les dones.
Dins de la llengua podem trobar diferents estratègies que eludeixen l’ús
del masculí com a genèric i incorporen la presència del femení. Moltes vegades,
cal mesclar diferents possibilitats en un escrit per tal de no fer el text tant
feixuc, com és el cas de les formes dobles, senceres o abreujades:
delegats/delegades o bé la fórmula home/dona. Ajudaran a trobar solucions:
.Els mots
col·lectius: professorat, alumnat...
.Les expressions
formades a partir de mots genèrics: persona,
individu...
.Emprar vós en lloc de vostès: Us encoratgem i no us
encoratjo.
.Adaptar el
discurs al gènere que li correspon: associació
minera i no associació de miners.
.Utilitzar frases
i perífrasis: Us donem la llibreta i no Us dono la llibreta.
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: ws1.ics.gencat.cat)
!!EXERCICIS:
1.
Cerca una possibilitat no discriminatòria per a les
paraules masculines següents:
Alcalde, alumne, notari, professor, funcionari, totes,
sol·licitant.
2.
Escriu el nom femení per als oficis següents:
Comerciant, llevador, pèrit, sergent, gerent, enginyer,
bidell, cònsol, arxiver, bomber.
3.
Escriu cinc oracions on hi aparegui el tractament de
vostè.
4.
Cerca per Internet un fragment de text on s’empri un
llenguatge discriminatori. Assenyala’n els errors i corregeix-los.
5.
Fòrum: penses que hi ha molta discriminació lingüística
tant parlant com escrivint o bé, creus que aquests prejudicis lingüístics ja
s’han perdut amb el temps? Raona la teva resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada