.PER
Escrivim “per” davant d’un
substantiu a l’hora d’expressar:
.El
motiu, la causa:
Ex:
-Li ho van comunicar per evitar
el conflicte.
.El
mitjà:
Ex:
-L’avisarem per correu
electrònic.
.La
manera:
Ex:
-Sap més el dimoni per vell que
per dimoni.
.Davant
d’un infinitiu:
Ex:
-Val més boig conegut que savi
per conèixer.
.Davant
d’un adverbi:
-El dossier és per passat demà.
.D’una
conjunció:
-Et mostro l’entrada per quan
vagis al concert.
PER A
S’empra “per a” quan expressem:
.Finalitat:
Ex:
-Menjar sa per a tenir salut.
.Destinació:
Ex:
-Aquest regal és per al meu
padrí.
A MIDA
És un tipus de locució
adverbial. Significa que “té les dimensions adequades per al seu ús”.
Ex:
-El vestit li va a mida.
Per un altre costat, “mida”
(substantiu) i “amidar” (verb) es refereixen a una mesura de tipus lineal.
Ex:
-Una taula de ping-pong amida
274 centímetres.
!!El verb “medir” és incorrecte en català,
atès que és un castellanisme. En moltes zones de Catalunya com ara a la província
de Lleida, es diu molt aquesta incorrecció. Cal dir:
-Quan mesura/amida/fa el pis
amb metres quadrats?
A MESURA QUE
És una locució conjuntiva. Té
el significat de “com més”.
Ex:
-A mesura que passen els
partits, el Barça es perfila com el millor equip de la lliga.
En canvi, “Mesura” (substantiu)
i “mesurar” (verb) es refereixen a la quantitat d’una cosa quan la comparem amb
una unitat.
Ex:
-El decibel mesura la
intensitat sonora.
MENTRE
És una conjunció que té la
funció d’introduir una acció que s’esdevé a l’hora que la del verb principal.
Amb simultaneïtat.
-Mentre pinto l’habitació,
escolto música.
MENTRE QUE
És una conjunció de tipus
adversatiu temporal. Indica contraposició entre dues accions que s’esdevenen.
Ex:
-Tu portes els nens a l’escola,
mentre que jo faré la compra.
MENTRESTANT
És un adverbi de tipus
temporal. Fa menció al temps en què succeeix quelcom. Sempre apareix separat de
l’oració principal amb comes.
Ex:
-Aniré al cinema amb les
amigues. On estaràs tu, mentrestant?
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: questions.cat)
!!EXERCICIS:
1. Explica les diferències que hi ha en l’escriptura de “per”
i “per a”.
2. Redacta tres oracions amb “per” i tres més amb “per a”.
3. Cerca per Internet tres oracions amb “a mida” i tres més
amb “a mesura que”.
4. Realitza un mapa conceptual de la present fitxa. Recorda
que no és un resum.
5. Raona el significat de:
Mida,
amidar, mesura, mesurar, a mesura, mentrestant, mentre que, mentre.
6. Autoavalua’t: escriu una petita reflexió sobre com t’han
sortit els exercicis d’aquesta fitxa. Quins problemes has trobat en realitzar
els exercicis? Què t’ha costat més i què menys d’entendre? Raona les teves
repostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada