1. La concordança entre el subjecte i el
verb
Per tal de reconèixer el subjecte d’una oració cal mirar que concordi en persona
i nombre amb el verb. Així doncs, si tenim un subjecte en plural, el
verb també estarà en una persona del plural i a l’inrevés, si el subjecte és
singular, el verb apareixerà en singular.
Ex:
-El periodista ha comentat el llibre.
-Els canvis d’hora no beneficien a la societat.
!Cal anar en
compte quan trobem més d’un verb a l’oració. L’oració acostuma a ésser llarga i sense voler no fem
la concordança entre el subjecte i el verb:
Ex:
-Va molt de pressa, tot i que de vegades marxen i no s’ho emporta tot.
(incorrecta)
-Va molt de pressa, tot i que de vegades marxa i no s’ho emporta tot.
(correcta)
2. La concordança
entre el subjecte que és un nom col·lectiu i un verb
Si el subjecte és
un nom en singular emperò amb el significat de col·lectiu, és a dir, de multitud, com ara: gent, colla... el verb es pot
escriure tant en singular com en plural i
estarà ben escrit.
Ex:
-La gent estava molt afable.
-La gent estaven molt afable.
-La majoria d’amics estima el rock & roll.
-La majoria d’amics estimen el rock & roll.
3. El verb haver-hi
Ex:
-Hi ha molts edificis en aquest barri. (correcta)
-Hi han molts edificis en aquest barri. (incorrecta)
4. La concordança
entre un substantiu i un adjectiu
El substantiu i l’adjectiu
sempre han de concordar en gènere i nombre, així doncs, mirem els exemples:
-Cotxes ràpids, cases espaioses, hipòtesi clara, anàlisis complicades,
tovallola eixuta...
D’altra banda, quan l’adjectiu repercuteix sobre més d’un substantiu, l’escriurem
en plural:
-Llengua i literatura catalanes, fonètica i fonologia catalanes, el llapis
i llibreta comprats.
.Podeu ampliar o reforçar continguts en els
següents enllaços:
http://www.ub.edu/criteris-cub/criteri.php?id=1159
http://www.ub.edu/cub/criteri.php?id=1186
(Subjectes col·lectius)
http://www.ub.edu/cub/criteri.php?id=1186
(Subjectes col·lectius)
(Material adaptat de: DIVERSOS,
(2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
(Ampliació: Josep Maria
Corretger)
(Imatge extreta
de: masguitarras.es)
!!EXERCICIS:
1.
Redacta quatre oracions en singular i quatre més en
plural per practicar les concordances.
2.
Escriu cinc oracions amb un subjecte que sigui
col·lectiu.
3.
Corregeix els errors que vegis en les següents oracions:
-Poden haver-hi molts refredats aquest hivern.
-La majoria d’alumnes són força aplicats.
-No m’agraden sempre la mateixa pel·lícula.
-La meva mare i la meva tieta llegeix un llibre.
4.
Cerca un subjecte i enllaça’l amb dos adjectius
mitjançant la copulativa ‘i’.
5.
Realitza un esquema sobre la concordança i que t’ajudarà
a repassar-la per l’examen.
6.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit els
exercicis en aquesta fitxa. Què t’ha sortit millor i que no has acabat d’entendre
i per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada