La meva història d’amor amb els llibres i la lectura ve
de ben lluny. Ja de molt petit els meus pares em regalaven aquells contes que
tan sols tenien una vintena de pàgines i que estaven amenitzats per un parell
de ratlles i una fantàstica il·lustració. Llavors, en una visita a un familiar
a l’hospital, la meva tieta em va portar
a una llibreteria i em va fer escollir el llibre que desitgés, el que més goig
em fes. Us imagineu com es pot sentir un nen de vuit o nou anys que entra en
una llibreteria i li deixen escollir el llibre que desitja d’entre la bona
colla de volums que existien? Tot un regal de reis. També recordo que en
aquella època retallava les pàgines de còmic que s’encartaven en alguns
suplements dominicals dels diumenges a mitjan dels vuitanta: l’Eric Castel,
L’illa del tresor... i patia perquè els passaria als seus protagonistes.
A partir d’aquí he tingut una estimació sense fi pels
llibres, tanta que em dedico a la docència i treballem el Gust per la lectura
al meu centre. Per despertar l’instint lector els docents podem començar
portant dos o tres llibres i deixar-los a la taula sense haver-los de menester
i de diverses temàtiques, a veure com reacciona l’alumnat, si els toca mentre
tu mires com treballen, si els mira, si sent curiositat per allò que llegeix el
professor.
Una manera d’esperonar la lectura entre els alumnes és
deixar-los escollir amb llibertat la lectura que volen llegir, això els agrada
i denota que el professorat els té en compte a l’hora de fer la tria. Per
exemple, moltes vegades els passo una enquesta sobre els gèneres i temes que
els agrada llegir i posteriorment, veig que més els fascina llegir. Llavors, ve
la part interessant. Cada alumne porta el llibre que ha escollit a l’aula,
omple una fitxa de lectura i treballa el llibre per capítols amb preguntes de
l’estil: què t’ha sorprès més en aquest capítol? Amb quin personatge
t’identifiques més? Què canviaries? Això durant una hora de lectura en silenci.
I ells se senten els protagonistes de la lectura, de fet ho són i ho han de ser
sempre, remarco sempre. Posteriorment, quan es finalitza el llibre, cada alumne
realitza un powerpoint i presenta el llibre a l’aula a la resta de companys.
Allí s’explica perquè recomanen la lectura del llibre, i donar una sèrie de
pistes sobre l’argument de l’obra, ara bé, sense desvelar tot l’entrellat,
perquè ha de motivar la curiositat per aquell llibre en concret i la seva
lectura. L’alumnat gaudeix molt explicant les històries i parlant sobre l’obra
que han llegit, i musiquen els powerpoints i afegeixen imatges de l’obra. És
evident que quan a hom li deixen escollir quelcom, sigui el que sigui, en el
nostre cas, un llibre, com a jo mateix quan era petit, no hi ha res millor que
et faci gaudir, de passar una estona plaentera llegint un llibre que
t’encoratja i no un per obligació, que possiblement et desagradarà. En molts
centres docents, a l’ESO, les lectures s’encomanen per obligació, això decep a
molts alumnes,i cal canviar-ho, a mi mateix em va passar a primària, recordo
que la mestra de català a setè d’EGB ens va manar de llegir el llibre de Gemma
Lienas, Així és la vida Carlota, i jo
vaig dir a la meva mare: a l’escola em fan llegir un llibre que no m’agrada és
per a noies, tracta sobre les vivències i els canvis que té una noia en la
pubertat, sense desmerèixer l’obra. Per tant, els protagonistes han de ser els
alumnes i no el professorat. Si l’alumne s’identifica amb allò que està
treballant tot sortirà millor i sobretot, si el docent sap transmetre la passió
que sent per la lectura, haurem marcat dos gols.
Dues activitats que complementaran la lectura d’un llibre
poden ésser: realitzar un punt de llibre sobre la lectura, realitzar una altra
portada per al llibre o encara donar-los més llibertat, i dissenyar un punt de
llibre o una il·lustració o portada per a un exemplar i exposar-los al passadís
del centre per a què tothom pugui contemplar-los, votar i premiar els millors.
Per un altre costat, és una tasca dels docents i sobretot
dels pares encomanar les ganes de llegir als alumnes o els nostres fills, ho
tenim a les nostres mans. Si els pares són lectors i els fills veuen que
dediquen un temps a la lectura, ells també ho faran. Cal també crear un ambient
literari, que es trobin envoltats a les llars per llibres de tota mena:
clàssics, còmics, adaptacions, novel·les, contes... tenir fins i tot, una sala
de lectura amb seients còmodes i relaxants, això els despertarà la curiositat i
que n’agafin i en fullegin, és molt important el paper que juguen els més
grans. Es pot començar de ben petit, llegint-los contes abans d’anar a dormir o
explicant-los històries curtes o contes d’arreu del món que finalitzin amb una
moralitat i els faci pensar per exemple, i a mesura que van creixent, que
comencin llegint els clàssics adaptats i els còmics, no hi ha res millor que
combinar il·lustració i text, i tenir una petita lectura agradable. De més
grans, pare i fill poden entaular un diàleg a través d’un llibre, o fer
preguntes al petit per a veure si ha comprès el missatge del text, que a més es
podria complementar amb el visionat d’una pel·lícula i posteriorment es pot
iniciar un debat entre el nen i l’adult que serà enriquidor i li facilitarà
l’entesa de les coses.
D’altra banda, cal fer-los entendre que comprar llibres
és fonamental, que són cultura i cal aprendre a seleccionar el que ens agrada:
fixar-nos en l’autor/a, l’argument, el
disseny de l’edició, que les vendes poden ajudar a fer veure que aquell llibre
atreu per alguna cosa... també escollir una bona edició, de tapa de cartoné i
amb plecs cosits i encolats, aquesta sempre és la millor, la que farà que un
llibre si té paper de qualitat perduri al llarg dels anys fins a esdevenir groc
per l’innexorable pas del temps; que rellegir també ho és, es pot intercanviar
llibres, que s’ha d’anar a les biblioteques per agafar llibres i llegir la
premsa diària, que es pot jugar al bookcrossing i fins i tot, que en fires de
col·leccionista pots trobar veritables meravelles descatalogades i t’ho
passaràs la mar de bé cercant a veure si trobes. Si anem fent tot el que
explico, els nens tindran un amor etern pels llibres. Els alumnes han
d’entendre que s’ha de llegir en qualsevol llengua, sigui quina sigui, i que la
diversitat lingüística és bàsica en el món cultural que vivim, recordem que som
interculturals. Quan tinguem temps, també els hem de donar a conèixer les parts
dels llibres: la guarda, els teixells, el llom, la geniva, la cua, la cantonera...
veuran que té una aplicació real, una lliçó que recordaran per tota la vida.
Sempre m’han fascinat els llibres, sobretot en format
paper, sóc classicista, sí, però visc envoltat de llibres i em falta temps per
llegir tot el que tinc en la diana de lectura, i de fet, com que m’agraden els
llibres i la lectura, ho transmeto als que tinc al voltant, fins i tot, ho he
encomanat en els darrers anys als meus pares, que gairebé mai llegien, per
qüestions laborals, manca de temps, cansament i és una cosa que m’ha fet feliç.
Aquí estaríem al pas contrari, el fill també pot transmetre l’hàbit lector als
seus pares com és el meu cas. En fi, que llegir aporta saber i coneixença del nostre
entorn a més d’alimentar-te intel·lectualment i culturalment, és com visualitzar
un telenotícies. La premsa gratuïta també està realitzant una tasca meravellosa
en aquest àmbit i les noves tecnologies també, han facilitat aprendre a
escriure als que no tenien la sort de saber-ne tant. I és que el llegir
s’encomana, a qui no li vénen ganes de llegir quan veu que els del seu entorn
llegeixen? Mireu als trens i als metros, tothom llegeix!
Avui dia, per exemple una activitat que té molt èxit són
la creació de clubs de lectura a les biblioteques i posterior debat dels
lectors amb l’autor/a protagonista. Com deia el meu padrí al cel sia: “Llegeix
i llegeix que sabràs, ni que vagis caminant pel carrer. Mai serà una pèrdua de
temps”. Tinc un amor etern pels llibres, me l’encomanaren de ben petit, pares,
tieta, mestres, professors, i me n’enorgulleixo, m’encanten els llibres, els
toco, els fullejo, els miro, els oloro, els folro, els endreço, els catalogo... me’n compro assíduament, n’intercanvio, en
venc, en regalo... no hi puc fer més. A llarg del temps, m’han fascinat
infinitat de llibres i no acabaria, emperò en podria citar alguns: Tirant lo Blanc de Joanot Martorell, Els homes que no estimaven les dones
d’Stieg Larsson, Carmen, de Prosper
Merimée, Cròniques de la veritat oculta,
de Pere Calders, L’illa del tresor,
de Robert Louis Stevenson, Papel de
moneda, de Ken Follett, El pont dels
jueus, de Martí Gironell... en són alguns, els altres són els que encara no
he tingut temps de llegir i m’aturo que no acabaríem, però sé que moriré
ignorant perquè em mancaran molts volums per llegir. Per tant, no malbaratem
més minuts, i escollim un volum que ens atregui, indiferentment de la llengua
en què estigui escrit, tot aporta aliment per a l’intel·lecte, seleccioneu una
bona edició i si podeu elegiu l’edició en versió original, vull dir evitant les
traduccions.
No ho podrem llegir tot, per manca de temps, per la infinitat
d’ofertes comercials que ens rodegen, perquè també hem de fer vida familiar i
social, perquè no ens podrem concentrar o estem nerviosos aquell dia, a més,
remenar llibres és l’equivalent a decidir-se per una marca en un supermercat i
pot atabalar, tot això és evident, emperò, una cosa la tinc molt clara, som-hi,
aprofitem el temps que ens queda i a llegir! Perquè llegir ens farà créixer,
perquè millorarem la capacitat de raonament, perquè ampliarem el nostre
vocabulari i aprendrem a deduir pel context, perquè escriurem millor i no serà
necessari consultar les gramàtiques ni les ortografies, perquè ens posarem al
dia i no ens quedarem endarrerits, perquè relacionarem allò que llegim amb els
conceptes que ens van apareixent, perquè valorarem i aprendrem a ésser crítics
amb allò que hem llegit, perquè establirem connexions entre allò que sabem i el
que llegim, és a dir, inferirem... en resum, perquè moltes coses més, però podríem
començar d’aquesta manera:
Hi havia una vegada...
Josep Maria Corretger
Febrer del 2015
(Imatges extretes de: entrelectores.com, bromera.com, casadellibro.com i tinet.cat)
.5 Llibres que m'han agradat de sempre, emperò no són els únics:
!!EXERCICIS:
1. Esmenta i explica quatre estratègies que serveixin per fomentar la lectura tant dins com fora de l'aula.
2. Escull cinc títols de llibres que hagin marcat la teva vida o t'hagin fascinat, esmenta'n l'autor i el perquè de la teva tria.
3. Fòrum: quina és la fórmula o estratègia que empres a l'hora d'escollir un llibre i per què? Per què penses que és la millor? Algun cop n'has emprat una altra? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada