Quan parlem de narrativa o de text narratiu estem parlant de narracions o
de fragments de novel·les, totes dues caracteritzades per uns personatges, una
acció i un ambient.
En un text narratiu l’autor decideix si escriu en primera persona, del singular
o del plural o bé en tercera persona, del singular i del plural,
a l’hora d’explicar uns fets. Si
decideix emprar la primera persona actua com a protagonista de l’acció narrada;
en canvi, si redacta en tercera persona ho fa com a un observador, com si mirés
per una finestra allò que passa i ho expliqués.
El narrador sempre pot emprar diàlegs (converses entre dos o més
personatges), tant si escriu en primera com en tercera persona, així com també els monòlegs (intervencions d’un sol personatge), d’aquesta
manera es fa una narració més directa.
.ESTIL DIRECTE I
INDIRECTE
Els diàlegs que trobem en una novel·la o narració tenen dos estils:
1.
Estil directe
El narrador reprodueix amb exactitud el que diuen els
personatges. L’acció passa com si el lector estigués allí hi ho presenciés. Per
tant, en el text trobarem guionets dels diàlegs entre
els personatges que intervenen en la conversa en aquell moment.
De vegades, intervé el narrador introduint
dos punts, cometes i guions, per tal de fer algun comentari sobre el to, el
gest o l’expressió d’algun dels personatges, per emfatitzar. Els verbs
que apareixen són de dicció o de pensament, com per exemple:
replicar, dir, contestar, creure, pensar...
Ex:
-Sí –va insistir el nen. Però de què serveixen?
Amb una gravetat paternalista, vaig respondre-li que en
aquest món no tot ha de tenir una utilitat material i que fer bonic ja és molt.
-Què vol dir utilitat material? –interrogà el nen.
Vaig estar a punt d’enviar-lo al jardí d’una revolada.
Com que després me n’hauria penedit, em vaig dominar.
-És tot allò que ens fa falta, les eines i els objectes,
la roba i el menjar, les parets i els mobles, les teves joguines, tot el que
necessitem per viure...
(Aquí se’m va acabar la corda de la llista, i vaig fer un
gest vague amb les mans.)
-...En fi, ja m’entens.
-No. I les estrelles no serveixen per a viure?
[...]
Pere Calders, Tot
s’aprofita (1983)
2.
Estil indirecte
El narrador relata el que diuen els personatges com si
t’expliqués una pel·lícula sense veure-la, és a dir, en diferit. No hi trobarem
cap signe de marca
de diàleg, com ara els guions de les intervencions dels
protagonistes i sí que en canvi hi trobarem oracions
subordinades introduïdes per la conjunció ‘que’.
Ex:
Només Robbie actuà a l’hora i amb precisió. Amb les seves
cames metàl·liques devorant l’espai entre ell i la seva mestressa, s’hi
abalançà des de la banda contrària, Robbie arrabassà Glòria de terra, sense
afluixar la seva velocitat gens ni mica, deixant-la sense respiració. Wetson,
sense comprendre massa què havia passat, va sentir, més que no pas veure, com
Robbie li passava per on era Glòria mig segon després que Robbie, rodà uns metres
més i s’aturà grinyolant d’una matèria interminable.
Glòria reprengué l’alè, sota les abraçades apassionades
dels seus pares, i es girà àvidament vers Robbie. Per a ella no havia passat
res més, sinó que havia retrobat el seu amic.
Isaac Asimov, Jo,
robot (1985)
.L’ACCIÓ
El text narratiu és un
escrit on es presenten unes accions, uns esdeveniments i uns fets. El
verb ocuparà un lloc important dins de la narració. Sobretot apareixeran els
temps perfectius (de passat, indiquen que l’acció és acabada). Els que
predominaran en el text narratiu són els següents:
Mode indicatiu
-Perfect: ha ballat
-Plusquamperfet: havia ballat
-Passat simple i
passat anterior: ballà / hagué ballat
-Passat
perifràstic i passat anterior perifràstic: va ballar / va haver ballat
-Futur perfet: haurà ballat
-Condicional perfet: hauria (haguera) ballat
Mode subjuntiu
-Perfet: hagi ballat
-Plusquamperfet: hagués ballat.
Quan en una mateixa seqüència d’empren diversos verbs, les narracions
acceleren el ritme del relat.
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta
de: blocs.cpnl.cat)
!!EXERCICIS:
1. Cerca un
fragment de narració d’estil directe i justifica el perquè.
2. Descriu en què
consisteix l’estil indirecte.
3. Agafa el text
d’estil directe de la present fitxa i passa’l a estil indirecte.
4. Autoavaluació:
com t’ha anat la present fitxa? Què t’ha costat més i quina cosa menys i per
què? Sabries explicar a un company la diferència que hi ha entre l’estil
directe i l’estil indirecte? Com ho faries?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada