A partir de la tria de les idees que emprarem a l’hora d’escriure, les
endreçarem i les distribuirem dins del text, estarem parlant de la disposició.
També pensarem en el registre de llenguatge que utilitzarem.
La disposició és tal i com nosaltres organitzem i col·loquem i presentem la
informació a la pàgina o full de paper. Així doncs, si per exemple escrivim un
correu electrònic a un professor haurem de tenir present:
Escriure el destinatari, posar paràgrafs per a què s’entengui el nostre
missatge, usar un registre estàndard, finalitzar l’escrit amb un comiat i posar
el nom i els cognoms.
DISPOSICIÓ DE
PÀGINA
A l’hora de realitzar un escrit ja sigui en un foli o bé en format Word cal
tenir present:
.Estructura: si
disposem el text en paràgrafs sempre serà més entenedor i visual i no serà
cansat pel lector.
.Marges: el
document ha de tenir marges a la dreta, a l’esquerra, a la part superior i a la
part inferior. En format Word acostumen a ésser 3 cm per als marges superior i
inferior i 2’5 cm per als marges de la dreta i de l’esquerra.
.Interliniat: l’espai
que posarem entre dues línies de text. En format Word s’acostuma a emprar 1’5
cm, que no és ni molt estret, que crearia dificultats d’escriptura, ni molt
ample, que faria lleig.
.Encapçalament: amb
l’encapçalament ens referim als títols que haurem de posar al nostre escrit si
és: una redacció, una narració... Es col·loca a la part central del document i
mai se subratlla, una equivocació que comet molta gent.
.Paginació: el
número de pàgina pot posar-se a la part inferior central o a la dreta, mai a
l’esquerra, a no ser que vulguem numerar les pàgines en format Word escrites
per l’altra banda.
.LA DISPOSICIÓ
DEL TEXT
-En bloc:
Les línies han d’ocupar l’amplitud de la pàgina, sempre que no escrivim
poesia.
-Columnes:
Si escrivim en format Word podem incloure dues o més columnes amb text,
sempre que es vulgui fer d’aquesta manera, sinó en format de línies normal, com
si redactéssim a mà.
-Paràgrafs:
El text sempre ha de mostrar una estructura per paràgrafs, això facilitarà
la seva lectura. I cada línia ha d’estar separada per un interliniat.
.TIPOLOGIA DELS
TEXTOS ESCRITS
A)
Tipus de lletra
.Rodona: la composició
general del text. És la lletra normal entrelligada, arrodonida.
.Cursiva: les citacions
de llibres, revistes, pel·lícules, paraules estrangeres.
.Negreta: títols,
subtítols...
.Majúscula: títols,
capítols, els cognoms de l’autor...
B)
El registre
Caldrà escollir la varietat social de la llengua en
funció del tema que emprarem. Per tant, cal tenir present el tema (si és
general o específic), grau de formalitat (més formal o més informal), el canal
(si és oral o escrit), i la intencionalitat (si es pretén informar o
convèncer...)
a.
Tipus de registres:
.Formals (d’ús públic)
-Culte: registre molt treballat. S’empra en literatura, escrits
de ciència i tecnologia.
-Estàndard: registre més adequat a totes les situacions de
comunicació, per tant, és més neutre.
.Informals (d’ús privat)
-Col·loquial: poc elaborat i més espontani. S’utilitza en converses
entre familiars o amics.
-Vulgar: molt poc treballat i amb paraules grolleres. Usa paraules
i expressions malsonants.
Quan tenim
escollit el registre, cal pensar que aquest s’haurà de mantenir al llarg de tot
el text.
1.
Tema: el podem tractar de manera més genèrica o especialitzada. Això sí, segons
com el tractem variarà el seu vocabulari.
2.
Formalitat: marcarà la confiança que hi ha entre l’emissor i el receptor. A més
confiança llavors hi haurà menys formalitat en l’escriptura.
3.
El canal: pot ésser oral, escrit, telemàtic... El canal escrit vol més formalitat que
el parlat, atès que el parlat és més espontani i sovint no podem controlar el
que diem.
4.
La intencionalitat: és la idea que pretenem aconseguir amb el text. La intenció farà que siguem
més objectius i emprem un lèxic més precís, distància personal, la persona que
usarem, en aquest cas la tercera... o subjectius, i utilitzem un lèxic general,
implicació personal, ús de la primera persona...
.LA SELECCIÓ I
ORDENACIÓ DE LES IDEES
Quan ja tenim la informació recollida caldrà escollir la que necessitarem
per tal d’endreçar-la dins del nostre escrit. Com hem dit abans, caldrà tenir
en compte el receptor al qual ens adrecem i el canal que emprarem per
traspassar la informació.
Com agruparem les idees?
Cal aparellar-les per afinitat i separar les idees principals de les
secundàries. Ho podem fer amb fletxes, claudàtors, globus o similars. Això ens
ajudarà al redactat del text que farem després.
També facilitaran l’escriptura els mapes de conceptes o d’idees. Mitjançant
una mena d’esquema visual establirem relacions de significat entre els
conceptes.
Ex:
Trets de caràcter----simpàtic
----amable
----solidari
Aficions--------------música
--------------esports
--------------lectura
Aquests no són els únics mecanismes que existeixen per agrupar la
informació. També podem trobar l’esquema, les enumeracions, la pluja d’idees
sempre que la pautem per afinitats. Segons el text que desitgem escriure uns d’aquests
mecanismes ens ajudaran més que d’altres.
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta
de: soyespiritual.com)
!!EXERCICIS:
1. Agrupa
el següent nombre de paraules per afinitats temàtiques.
Cotxe,
cadira, autobús, carrer, taula, taxi, cafeteria, bar, tren,
pàrquing, cinema, semàfor, bicicleta, monopatí, senyal, botiga,
pissarra, bolígraf, banc.
2. Pensa
quatre camps semàntics i inclou paraules dins d’aquests camps.
3.
Escriu cinc frases en registre col·loquial i llavors
transforma-les en un registre estàndard.
4.
Autoavaluació: com t’han sortit els exercicis d’aquesta fitxa?
Què t’ha costat
més
i què menys d’entendre i per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada