Aquest és
un projecte que he engegat a títol individual i que he executat des de fa uns anys com a
professor de Llengua i literatura catalanes en instituts de secundària. Els
primers cursos on el vaig aplicar fou a l’ESO i posteriorment al PPAS, conegut
com a “el curs pont”, i a Batxillerat. Vaig creure convenient incidir en el
tema ortogràfic a causa de la gran quantitat de faltes que realitzaven els
alumnes: moltes de tipus reiteratiu i per no fixar-s’hi, d’altres
d’interferència lingüística amb el castellà, tot plegat per facilitar les
correccions del professorat i estalviar en tinta vermella, que de tant en tant,
pel fet de veure alguns errors ortogràfics li podien fer dubtar de l’escriptura
d’alguna pròpia paraula i fins i tot haver-la de consultar. Tot el que estem direm
a continuació és aplicable a qualsevol llengua.
Ens posem
en matèria:
Els
mètodes més coneguts i alguns d’ells força tradicionals per tal d’evitar faltes
ortogràfiques són els quatre primers.
-Estudiar
un manual amb les normes ortogràfiques bàsiques.
-Realitzar
dictats, redaccions, exàmens i anotar-se les faltes en un document a part per
no repetir-les.
-Llegir
molts textos en el dia a dia. Sobretot la premsa diària, narracions, novel·les
i similars, perquè fixar la vista i l’oïda t’ajudaran a evitar-les.
-Estudiar
una norma ortogràfica o gramatical i realitzar els exercicis corresponents de
repetició per interioritzar les paraules amb l’escriptura correcta.
-Realitzar
dictats preparats i així l’alumnat es fixa amb les grafies que escriurà
després.
-Copiar
paràgrafs amb la finalitat de recordar l’escriptura.
-Crear un
diccionari de faltes ortogràfiques i registrar els errors per ordre alfabètic.
-Realitzar
un gràfic de seguiment anotant el nombre de faltes, l’exercici que es va
realitzar i el dia i el més. D’aquesta manera serà un seguiment individualitzat
que podrà fer l’alumnat i es veurà la seva evolució, si millora o no.
-Reduir
les faltes mitjançant jocs ortogràfics, com per exemple: El gran dictat,
Scrabble, el Bocamoll, l’Enigmàrius i similars. Per aquí els atraparem.
-Un
diccionari visual també ens ajudarà en la nostra tasca ortogràfica. Combinar
dibuix i paraula.
-Ésser
sincer a l’hora de corregir les faltes a l’aula i acceptar i aprendre dels
errors. Al professor se’l podrà ensarronar un cop, emperò mai dos.
Un dels
errors en els quals molts docents han caigut vénen de l’etapa de primària. Quan
realitzàvem una falta ortogràfica els mestres ens feien repetir mínim deu cops
l’escriptura d’aquella paraula, qui mai no ha passat per aquest filtre? No era
una bona empresa, atès que, l’alumnat es prenia la correcció ortogràfica com
una mena de càstig i a la vegada, abans d’arribar al còmput final de la còpia
ja no recordava com s’escrivia. Per tant, i per contrarestar aquest mètode, jo
proposo el meu, el de corregir l’error ortogràfic un sol cop i de la següent
manera.
FALTA
CORRECCIÓ
.desde------------------------------------------------------------------------des
de
.tenir
que/ tenir de-----------------------------------------------------------haver
de/d’ (castellanisme)
.es
alta------------------------------------------------------------------------és
alta (verb ‘ser’: “ho és”)
Llistar
les faltes una sota l’altra, amb la correcció a la dreta, remarco, una sola
vegada i anotar breument el motiu de l’error: ortografia, interferència,
gramàtica, etc.
Per un
altre costat, existeix un mètode similar que s’anomena Quadern de bitàcola i
que consisteix en llistar les faltes ortogràfiques especificant la seva
tipologia i el motiu de l’error, d’aquesta manera s’aconsegueix una mena de
diccionari on en una llambregada visualitzes totes les faltes que s’han
realitzat, així com també la seva metodologia i l’alumne/a pot saber
veritablement els seus punts febles, perquè de fet és el seu quadern de
bitàcola.
Mostra de
quadern de bitàcola:
GRUP:
|
NOM:
|
MENES D’ERRADES
|
ANÀLISI DE LES ERRADES
|
Accentuació
|
|
Accent diacrític
|
|
Dièresi
|
|
A/E
|
|
O/U
|
|
B/V
|
|
S/SS/C/Ç/Z
|
|
G/J; X/IX ; TX/IG
|
|
P/B; T/D; C/G
|
|
H
|
|
L.L
|
|
M/N/MP
|
|
R/RR
|
|
Apòstrof, guionet, contraccions
|
|
Signes de puntuació
|
|
Grups homòfons
|
|
Prefixos
|
|
Majúscules
|
|
Expressions numèriques
|
|
Abreviatures, sigles i acrònims.
|
|
Estrangerismes i llatinismes
|
|
Interferències del castellà
|
|
Altres
|
Llavors,
aquest mètode alhora pot complementar-se amb el gràfic de registre que hem
esmentat abans. A tall d’exemple:
(Fotografia:
Josep Maria Corretger. Col·laboració: Oumaima M'Tiri)
Des de la
meva pròpia experiència docent amb diversa tipologia d’alumnat, puc afirmar que
molts alumnes han aconseguit millorar l’ortografia llistant les paraules una
sola vegada i entre parèntesi anotar l’error i realitzar un gràfic de seguiment
ortogràfic com el de la imatge. Llavors, sempre els he recomanat, a l’hora
d’escriure un text o d’anar a una prova escrita, que calia revisar tots els
errors fets anteriorment i que tenien llistats. Després de la prova, molts
alumnes s’adonaven que realitzaven les mateixes faltes, perquè no hi posaven
suficient atenció. També he
treballat amb graelles d’interferència lingüística català-castellà, retòls
lingüístics i resums amb les principals faltes ortogràfiques. L’alumnat els
fitarà. Tres bones maneres de fer via. Exemples:
LLENGUA
CATALANA
|
LENGUA
CASTELLANA
|
1. Escriviu “i”, i no –y.
|
1. Escribir “y” y no –i.
|
2. Accentueu sóc, és i són.
|
2. No acentuar es ni son.
|
3. Verb HAVER amb –h i en –v.
|
3. Verbo HABER con –h y con –b.
|
4. L’imperfet dels verbs de la
1a conjugació acaba en –ava.
|
4. Imperfecto de los verbos de la 1ª
conjugación termina en –aba.
|
5. Les
combinacions correctes són :
–MB,
-MP, -NV.
|
5. Las combinaciones correctas son: –MB, -MP, -NV.
|
6. Accentueu les
paraules agudes acabades en vocal i les esdrúixoles.
|
6. Acentuar las palabras agudas
terminadas en vocal y las esdrújulas.
|
7. Poseu majúscula després de punt i majúscula
en els noms propis.
|
7. Poner mayúscula después de punto y en los nombres propios.
|
8. No poseu “,” entre subjecte i
verb.
|
8. No poner “,” entre sujeto y verbo.
|
9. Eviteu el llenguatge de mòbils (sms).
|
9. Evitar el lenguaje de móviles (sms).
|
10.
No barregeu lletres
majúscules i minúscules en les paraules.
|
10.
No mezclar letras mayúsculas y minúsculas en una palabra
|
11.
Plurals en –ES.
|
O bé resums de faltes ortogràfiques freqüents:
Les correccions dels textos
han de ser senzilles i aclaridores. La meva proposta pel que fa a les rúbriques
dins un text és la següent i sobretot evitar els comentaris:
Subratllat:
falta ortogràfica.
Ones:
error gramatical o bé de sintaxi.
Cercle:
paraula repetida.
Quadrat:
estructura idèntica.
Fletxa:
quan una paraula s’encavalca a final de línia. Implica que té afectació a la
línia següent.
Barra:
separar paraules.
Meló:
ajuntar mots.
Claudàtors:
suprimir el fragment.
També
recomano i cada vegada ho aplico més, assenyalar els errors del tipus que
siguin en un text i no corregir-los, d’aquesta manera, l’alumnat es preocupa de
meditar i corregir-los, a més de preguntar els dubtes, sinó, per contra, opten
per la via pragmàtica i molts ni els revisen, per sort, són pocs.
Hem vist
que la majoria d’errors ortogràfics o bé gramaticals els repetim perquè no
activem la memòria, perquè no les interioritzem i fem nostres, en fi, perquè no
les recordem. És aquí on volia arribar. Tot aprenentatge vol un esforç previ i
els fruits no arriben d’un dia per l’altre, cal esperar un temps prudencial i
fer pràctica reflexiva del perquè d’aquelles faltes ortogràfiques: per descuit,
per no revisar el text un parell de vegades, per desconeixença, per
interferència...Després de redactar un text, l’hem de deixar reposar uns minuts
i agafar-lo posteriorment i repassar els errors ortogràfics i gramaticals,
segur que en trobem. Llavors, serà tasca de l’alumne cerca al diccionari
normatiu o al diccionari de bilingüe català-castellà i castellà-català per
evitar castellanismes. Qui no ha vist en una passejada per algun carrer un
rètol d’alguna botiga, bar, cotxe o camió comercial, per citar-ne quatre, amb
errors ortogràfics? Cada vegada abunden més, quan tan sols caldria revisar el
mot en un diccionari o bé contactar amb un corrector lingüístic i quedar com un
senyor. Avui dia, tothom és creu professor de llengua. Tan costa fer les coses
bé? La ignorància viatja per arreu.
Per
finalitzar m’agradaria recomanar la següent bibliografia de Daniel Gabarró, un professor d’universitat i psicòleg molt entès
en la matèria, és qui ha aprofundit més en el tema ortogràfic gràcies al seu
mètode amb PNL, és a dir, fer-se una imatge mental del mot que escriurem i
integrar el vocabulari que anirem emprant a l’hora d’escriure, que sempre serà
similar. Tot ve per la memòria. Com diu l’autor, si ens saltem una de les dues
fases no millorarem en l’ortografia i de fet, per què ens hem de saltar aquests
dos aspectes si el que desitgem és millorar-la? Que tingueu molt bona
escriptura!
Josep
Maria Corretger
Gener del 2015
Gener del 2015
Per si
hom vol aprofundir més:
-GABARRÓ,
D. (2013, gener). “Bona ortografia sense esforç: com reduir fins a un 80% les
faltes ortogràfiques gràcies a la PNL”, Educat.cat
[en línia], número 11, p. 50-54. [Consultat el 23 de gener del 2015]
-GABARRÓ,
D. (2010). Bona ortografia sense esforç.
Quadern de primària i ESO, Boira editorial, Lleida.
-GABARRÓ,
D. (2010). Bona ortografia sense esforç.
Quadern de Batxillerat, FP i persones adultes, Boira editorial, Lleida.
-GABARRÓ,
D. I Conxita Puigarnau, (2011). Bona
ortografia sense esforç amb PNL. Proposta metodològica per a docents, Boira
editorial, Lleida.
-GABARRÓ,
D. (2011). Dominar l’ortografia. Quadern
per a l’aula o casa, Boira editorial, Lleida.
N.B. També podeu llegir-lo en format PDF a la revista e-Eduquem:
http://plataformaeduca.es/revista/mayo2015/eduquem_mayo_2015_pliego.pdf
(Imatges no acreditades extretes de: Ins Mont Perdut, Ins JV Foix, Ins Forat del Vent i blocs.mesvilaweb.cat)
!!EXERCICIS:
1. Fòrum: quin creus que és el millor mètode per reduir les faltes d'ortografia i gramaticals? Raona la teva resposta.
2. Autoavalua't: les faltes que més realitzes, són de gramàtica o d'ortografia? Per què? Podries esmentar els deus errors ortogràfics que fas assíduament?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada