dilluns, 5 de gener del 2015

Ian Fleming: l'home que volia ser bond, James Bond. Adreçat a tothom


Ara fa pocs mesos es van complir els cinquanta anys de la pèrdua del geni i creador de l’intrèpit agent secret Bond, James Bond, conegut com a 007, tal i com es presentava el personatge i que rebé el nom en honor a l’ornitòleg James Bond, a canvi, Fleming li escrigué dient que posés el seu nom a l’ocell més lleig que veiés. I és que Ian cercava un nom “breu i poc romàntic, però masculí”, com afirmava. Bond, que treballa al servei de sa majestat, fou protagonista d’una dotzena de novel·les i d’una sèrie de contes sota el comandament de la seva cap, M, de qui no se sabé el seu nom fins a la darrera novel·la, Miles Messervy. Un agent secret molt característic, acompanyat de la seva Magnum 375, amant del Martini sec mesclat i no sacsejat, apassionat de la lectura, sovint i en moments de retraïment se’l pot veure llegir, així com també fascinat pels cotxes, sobretot el seu Bentley inicial, i com no, també de les dones, de les més atractives i maques. Bond significa ‘vincle’, ‘compromís’, tot i que, el personatge no és precisament el que cerca en una dona. Sempre m’he sentit atret per aquest valent agent, tot i que no comparteixo totes les seves maneres de fer.
Ian Fleming va néixer a Londres un 28 de maig del 1908. Era fill d’una acabalada família de banquers: Valentine Fleming i Evelyn ST. Croix Fleming. Com a anècdota, tenia un germà, Peter, que era escriptor i el guanyava en tot. La seva mare l’amenaçava per no ajudar-lo econòmicament si no posava ordre a la seva descabdellada vida. Va estudiar a Eton College i també a la Reial Acadèmia Militar de Sandhurst, on fou expulsat de tots dos llocs per les seves aventures amoroses, fins que en un intent fallit d’entrar al Foreign Office, començà a posar-se a lloc. Al cap de poc temps, gràcies a la influència de la seva mare entrà a col·laborar amb l’agència Reuters, lloc on com ell mateix afirmava: “vaig aprendre a escriure de pressa i, sobretot a ser precís”, i a feinejar una mica d’espia mentre cobria un judici d’enginyers anglesos a l’antiga Unió Soviètica; a més de ser el cap internacional de la cadena de diaris Kemsley. Justament després, va exercir com a pèssim agent de borsa segons els seus col·laboradors.
Més tard es desplaçà a Àustria per ensenyar anglès, i després a la universitat de Múnic, a Alemanya. Durant la seva joventut combinà lectures de Thomas Mann i Aldous Huxley, a més d’escoltar conferències d’Albert Einstein. Fleming també va treballar d’actor, època en què també es dedicava a oferir festes gastronòmiques i a ésser conegut entre el sexe femení que assistia a aquesta mena de convits.
Poc temps abans d’iniciar-se la segona guerra mundial, el 1939, John Godfrey, director del Departament del servei d’intel·ligència de l’armada naval anglesa el va contractar per a què col·laborés com a assistent i al cap de poc com a lloctinent, i comandant de fragata. Aquestes vivències dins dels serveis secrets ajudaren a Fleming a conèixer a la perfecció l’ambient que posteriorment desenvoluparia en les seves novel·les d’espionatge de la mà de l’agent 007.
El 1945 el nostre escriptor, Ian Fleming, tot just finalitzada la guerra va decidir encaminar-se cap a Jamaica, allí es construí el que seria la seva nova residència, s’hi encaparrà durant una conferència naval a la segona guerra mundial. Casa que batejaria amb el nom de Goldeneye, aquella seria la llar per als llargs hiverns. Alhora, també fou el bressol del personatge que tant reconeixement li donà, James Bond. A partir d’allí, Fleming no aturà per res la seva escriptura. Així doncs, va engendrar dotze novel·les i nou contes amb l’agent secret James Bond com a protagonista en un període fructífer de nou anys, unes novel·les que com el seu autor glossava, “estaven escrites amb una meitat del meu cervell”:
.Casino Royale (1953)
.Viu i deixa morir (1954)
.Moonraker (1955)
.Diamants per a l’eternitat (1956)
.Des de Rússia amb amor (1957)
.El doctor No (1958)
.Goldfinger (1959)
.Només per als teus ulls (1960). Inclou cinc històries curtes:
-Una mica d’estimació (1959)
-Panorama per a matar (1960)
-Només per als teus ulls (1960)
-Màxim risc (1960)
-L’estrany Hildebrand (1960)


.Operació tro (1961)
.L’espia que em va estimar (1962)
.Al servei de sa majestat (1963)
.Només es viu dues vegades (1964)
.L’home de la pistola d’or (1965). D’aparició pòstuma.
.Octopussy i un espant de mort (1966). Inclou quatre històries curtes i d’aparició pòstuma.
-Alta tensió (1962)
-007 a Nova York (1964)
-Octopussy (1966)
-Propietat d’una dama (1966)


L’escriptura de Fleming semblava no tenir fi i any rere any ens delectava amb noves aventures del famós detectiu. Ja s’havia convertit en un dels autors més rics d’Anglaterra i és que havia aconseguit vendre més de vint-i-cinc milions de llibres arreu del món. El 1962 proposà el seu cosí, l’actor Christopher Lee per encarnar el malvat doctor No. Fins que l’any 1964, i pocs dies després de visitar el rodatge de Goldfinger, la mort deturà les seves futures idees per a les següents novel·les de l’agent 007. Ian Fleming ens deixava per culpa d’una crisi cardíaca a la ciutat de Canterbury amb tan sols cinquanta-sis anys. El seu cos reposa des de llavors a Sevenhampton, població propera de Swindon on anys més tard hi portaren el seu fill únic Casper Robert Fleming, mort de sobredosi el 1975 i la seva esposa Geraldine Mary Fleming el 1981. La que es convertiria en la seva darrera novel·la L’home de la pistola d’or (1965), es diu que fou finalitzada per un altre escriptor, Kingsley Amis, atès que, Fleming es trobava immers en la seva escriptura quan el sorprengué la mort a Canterbury el 12 d’agost de 1964.
La idea d’Ian Fleming era seguir amb més aventures del seu personatge perquè uns anys després del seu traspàs trobaren una agenda farcida de notes i de fragments del que havien de ser noves novel·les o d’històries curtes de James Bond. Alguns dels fragments d’aquesta agenda foren aprofitats per l’escriptor John Pearson per a ressuscitar de nou a 007, emperò, el fet que es donés vida de nou al personatge creat per Fleming, encara que estigués basat en anotacions extretes del puny i lletra del mateix creador feien que l’obra no fos canònica, sinó, possiblement un afany de fer diners. El seu creador ja no hi era, havia traspassat, però, quedaven les seves obres, les oficials, les escrites en vida, sorgides del seu intel·lecte i no era necessari recrear-se mitjançant un altre autor amb els personatges que no havia creat un mateix, al meu parer, desmereixien el respecte per la creació de l’autor original i s’apropiaven d’un personatge que no era d’ells. Va saber molt de greu que Ian Fleming morís tan jove, víctima d’un atac de cor i una prova més d’això fou, que l’escriptor Geoffrey Jenkins que col·laborà amb Fleming entre els anys 1957 i 1964 sobre una nova novel·la de James Bond, fou encoratjat per Glidrose Productions, gestora de les obres de Fleming, perquè aquella col·laboració esdevingués una nova aventura de l’agent secret, amb el títol de Amb bona mesura, però mai va veure la llum. Fins als nostres dies, altres autors han posat la mà dins del personatge de James Bond: John Gardner, Raymond Benson o Sebastian Faulks amb L’essència del mal (2008), aquest darrer autoritzat pels hereus de Fleming.
Moltes vegades, no s’ha sabut del tot fins a on arribava la realitat de l’autor, Ian Fleming i la de 007, la seva creació, per a més inri, l’autor alimentava aquesta confusió donant evasives quan li preguntaven quins detalls autobiogràfics apareixien en les seves obres quan l’entrevistaven. Fleming va transportar moltes de les seves vivències reals a la vida de l’agent secret, així doncs, en veiem algunes coincidències. Tant l’un com l’altre apreciaven: els còctels –Fleming acostumava a escriure envoltat d’algun que altre còctel, cosa que li generaren problemes de salut-; quan es cansava d’escriure realitzava sessions de buceig; tenia fama de faldiller i es diu que es gitava amb dones austríaques i suïsses; sovint realitzava entrevistes amb una Magnum 375 al costat i responia amb alguna que altra ambigüitat. Fins i tot, tenia fama de sibarita. I per si no n’hi hagués prou, a la seva mare l’anomenava M, com la cap de l’M16, que dirigeix a James Bond. Fleming era molt conegut com a escriptor i això li permeté algun que altre luxe, com fer-se construir una màquina d’escriure d’or.
L’èxit de les novel·les de James Bond rau en què hi ha emoció, intriga, amor, sexe, escenes trepidants, molts dels ingredients que llavors traspassen a les filmacions del personatge i que faran d’aquestes novel·les una saga interessant. A l’actualitat, autors com Ken Follett s’han rendit al personatge creat per Ian Fleming, sobretot quan amb dotze anys va llegir Viu i deixa morir, i a partir d’aquí sempre ha tractat de traslladar aquella satisfacció que va tenir després de llegir la novel·la de 007 a les seves obres, tot i que ell, prefereix les dones com a protagonistes. D’aquí que molts escriptors han tingut la fal·lera per l’escriptura i intentar amenitzar les seves obres amb els mateixos cundiments, com si es tractés d’una novel·la jamesboniana: malvats al límit, dones belles, escenes trepidants, gust pel bon menjar…
A més de les novel·les d’espionatge relatives a James Bond, Ian Fleming ens va delectar amb una obra per a nens Chitty Chitty bang bang (1964) i Els contrabandistes de diamants (1957) i Ciutats esgarrifoses (1963). Val a dir, que en aquesta darrera obra en la seva edició americana contenia la novel·la curta 007 a Nova York. Aquest fou el llegat que ens lliurà el gran Ian Fleming del qual encara podem gaudir per sort avui dia.


Amb els anys, i gràcies a la productora Broccoli s’han portat al cinema les novel·les canòniques de James Bond i s’ha seguit amb la creació de noves aventures per seguir explotant el seu catàleg, vint-i-tres pel·lícules editades per EON Films i protagonitzades per sis actors al llarg dels anys. Tal i com es diu, Sean Connery fou el qui encarnà millor a l’agent del servei britànic, amb un posat bastant seriós, però masclista i elegant; George Lazenby només l’encarnà una vegada perquè no volia perdre la seva carrera com a model; Roger Moore donà ironia i humor a 007, cosa que agradà a molts, emperò no a tants altres, fins que hagué de deixar de fer de Bond per l’edat; Timothy Dalton es posà a la pell de l’agent secret dues vegades, però no convencé del tot i volia seguir la seva carrera com a actor; com a curiositat, el 1968 rebutjà la interpretació de James Bond perquè era massa jove, tenia vint-i-quatre anys; Pierce Brosnan fou James Bond en quatre films i per motius de contracte, no pogueren renovar-lo, tot i que a mitjan dels vuitanta ja sonà el seu nom per esdevenir 007 després de Roger Moore i el seu substitut fou en Daniel Craig, un James Bond ros i musculós, mai vist fins aleshores, costà arribar al gran públic, però finalment ho aconseguí.
.Sean Connery:
Contra el Dr. No (1962), Des de Rússia amb amor (1963), Goldfinger (1964), Operació Tro (1965), Només es viu dues vegades (1967), Diamants per a l’eternitat (1971).
.George Lazenby:
Al servei de sa majestat (1969).
.Roger Moore:
Viu i deixa morir (1973), L’home de la pistola d’or (1974), L’espia que em va estimar (1977), Moonraker (1979), Només per als teus ulls (1981), Octopussy (1983), Panorama per a matar (1985).
.Timothy Dalton:
Alta tensió (1987), Llicència per a matar (1989).
.Pierce Brosnan:
Goldeneye (1995), El demà no mor mai (1997), Amb el món no n’hi ha prou (1999), Mor un altre dia (2002).
.Daniel Craig:
Casino Royale (2006), Quantum of Solace (2008), Skyfall (2012), Spectre (2015).
A més d’aquests films concebuts com a oficials, n’aparegueren tres més no reconeguts per la productora encarregada de protagonitzar les històries de 007:
Casino Royale en dues versions, la de 1954 i la de 1967, aquesta darrera encarnada per David Niven, força ensopida. O Mai diguis mai més (1983) de nou amb Sean Connery d’edat avançada i l’emergent Kim Basinger. O per què no, Austin Powers o el nostre Torrente, en el vessant més paròdic.
Avui dia, James Bond, si es vol, 007 és una marca, una profitosa marca, un nom que mou molts milions i reconeixement a tots els qui s’hi envolten, ara bé, encantats que existeixi. Moltes empreses rivalitzen per sortir en els films. Tot comença quan a la gran pantalla apareix l’agent 007 en la famosa seqüència on dispara un tret a la càmera i aquesta s’omple de sang. La música també marca un estil, una moda, des de la mítica composició escrita per Monty Norman i orquestrada per John Barry, “James Bond theme”, que un dia els portà als jutjats per l’autoria del tema, fins a les que han vingut després, com la magníficament interpretada per Gladys Night “Licence to kill”. I és que de James Bond en destaquen els invents d’en Q, les maquíssimes noies Bond, els cotxes que empra en Bond, alguns dels quals acaba destrossant i que de tant en tant podem veure en alguna exposició, els escenaris de cada film: Bond viatja arreu del món i ens lliura esplèndits paratges que visionem i sobretot no ens oblidem dels seus rivals: Goldfinger, Doctor No, Scaramanga, Shatterhand, Ernst Stavro Blofeld, Mr Big, Rosa Klebb, Le Chiffre… i els que manquen per inventar, o seduït per les espectaculars escenes d’acció. John Fitzgerald Kennedy se sentí atret pel personatge i el seu autor després de llegir Des de Rússia amb amor, també li tingueren admiració autors de novel·la negra com Raymond Chandler o el mateix Elvis Presley, que poc abans de morir visionà L’espia que em va estimar. James Bond segueix treballant pels serveis britànics, sense ganes de retirar-se. Si ens hem de lamentar d’alguna cosa és de no poder llegir més obres de 007. En català, arribaren l’any 1996 de la mà d’Edicions 62, ara, malauradament, només podem llegir-les en castellà. Els films tot i seguir la mateixa fórmula sempre són entretenidors i et fan gaudir d’una bona estona. A més, a Catalunya tenim un dels homes que sap més de l’agent secret és en Carles Prats, del qual n’ha escrit una obra. Qui no s’ha sentit alguna vegada atret per en James Bond, aquest espia del servei britànic? Com diuen els crèdits finals de les pel·lícules, “James Bond tornarà”.
Josep Maria Corretger 
Desembre del 2014


Fonts consultades:
.GUTIÉRREZ, Álex, (2012). Mig segle voler ser Bond, James Bond, diari Ara, Barcelona, 5 d’octubre del 2012.
.OTERO, Miqui i Cristina Castillón, (2008). Mr. Bond. 100 años de Ian Fleming, diari ADN, Barcelona, 29 de maig del 2008.
.MENDOZA, Javier, (2008). Ian Fleming. L’altre James Bond, suplement de El Periódico de Catalunya, maig del 2008.
.wikipedia.org/wiki/IanFleming

(Imatges extretes de: Corbis, theoo7dossier.com, galleryhip.com)

!!EXERCICIS:
1. Quins són els policies o detectius privats o similars pels que sents més simpatia i pels que menys? Per què?

2. Podries esmentar el nom de cinc policies o detectius privats del panorama literari català i el seu creador?
3. Ets un apassionat dels films i llibres d'en James Bond? Què t'atreu d'ells i per què? Quin actor ha estat qui millor ha interpretat el paper de 007? Quin és el teu film preferit de la saga?



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;