El so [k]
S’escriu:
C:
.Davant de a, o, u (cul,
cosa…)
.Davant d’un diftong creixent (cuina...)
QU:
.Davant de e, i (quin..)
Q
.Davant diftong creixent ( quòrum, quasi…)
El so [g]
S’escriu amb:
G
.Davant a, o, u (gust…)
o davant de
diftong creixent (pingüí, aigua…)
GU
.Davant e, i (guix,
guerra..)
ELS SONS [p], [t], [k]
a fi de mot:
.Darrera de vocal tònica o diftong:
P
à Sap t àpot c à bec
Segons amb derivats s’escriu darrera vocal àtona o
consonant:
P/B: llampegar / llamp
T/D: sortós / sort
C/G: arcada/castigar
ELS SONS OCLUSIUS A L’INTERIOR DE MOT
ab-absoldre, abdicar, abscissa…
cap- captaire, captiu, capficar…
-ps-: capsa, lapsus…
-tm- : logaritme,
ritme…
-gg- suggerir,
suggestió…
ob- objecte…
-pt- reptar,captar…
-pn- hipnosis…
-tn- ètnic…
-gm-: augmentar…
sub-: subjecte, submissió…
-pc-: corrupció, egipci…
ad-: addició…
-gd-: maragda, Magda…
-gn-: digne…
!Compte amb les excepcions:
-Alguns mots acabats
en -g com ara:
Zig-zag, pedagog, tuareg…
-Sud, almud, alcaid, fluid i femenins acabats en –etud, -itud… com ara:
Quietud, solitud…
-Adob, Jacob, esnob, club, tub, aljub…
-La primera persona del
present d’indicatiu:
tinc…
-Ànec, aràbic, càrrer,
espàrrec, préssec, rec, fàstic…
N.B. Podeu ampliar informació al següent enllaç:
(Adaptat del llibre d’aula: DIVERSOS,
(2012). Llengua catalana i literatura. Batxillerat 1, Cruïlla,
Barcelona)
(Fitxa realitzada per: Raquel
Sola Pérez i Noemí Fernández. Revisió i compleció per: Josep Maria Corretger)
(Imatge
extreta de: blocs.cpnl.cat)
1. Omple els buits amb les grafies corresponents.
En l’examen del dissa__te
el van declarar a__te.
Un ma__ o il·lusionista.
Aquest infan__ es fa un emboli__ entre el suman__ i el dividen__.
Sa__s què és un baoba__?
Esten__ la roba en un llo__ massa llòbre__.
No compren__ per què he de pagar un recàrre__.
Ha au__mentat el valor dels dra__mes gre__s.
Amb l’exercici ha a__quirit una complexió a__lètica.
En Davi__ ha descobert el qui__ de la qüestió.
Esti__ ti__ de viatjar pels mars del Cari__.
Un article si__nat amb __eudònim.
El mot ence__ es relaciona amb encebar i ence__ amb encepar.
Latitu__ nor__ o latitu__ su__?
L’Alfre__ és mol__ resisten__ al fre__.
La Ma__dalena ens explicarà una anè__dota.
Un ma__ o il·lusionista.
Aquest infan__ es fa un emboli__ entre el suman__ i el dividen__.
Sa__s què és un baoba__?
Esten__ la roba en un llo__ massa llòbre__.
No compren__ per què he de pagar un recàrre__.
Ha au__mentat el valor dels dra__mes gre__s.
Amb l’exercici ha a__quirit una complexió a__lètica.
En Davi__ ha descobert el qui__ de la qüestió.
Esti__ ti__ de viatjar pels mars del Cari__.
Un article si__nat amb __eudònim.
El mot ence__ es relaciona amb encebar i ence__ amb encepar.
Latitu__ nor__ o latitu__ su__?
L’Alfre__ és mol__ resisten__ al fre__.
La Ma__dalena ens explicarà una anè__dota.
2. Completi amb la consonant adient i escrigui un derivat
de cada mot, si cal per saber quina oclusiva li correspon.
a) llo__: _______________
b) mio__: _______________
c) dra__: _______________
d) tu__: _______________
e) po__: _______________
f) ser__: _______________
g) àra__: _______________
h) llam__: _______________
i) cor__: _______________
j) esclo__: _______________
k) esno__: _______________
l) xo__: _______________
m) esparadra__: _______________
n) pa__: _______________
3. Omple correctament amb una consonant oclusiva les
següents oracions.
a) És indu__table que té un caràcter
esquer__.
b) La seva a__sència va desencadenar una
onada de corru__ció.
c) Des de l’ò__tica egí__cia no es veu
igual.
d) Era un xicot molt o__tús i posava
o__jecció a tot el que li deies.
e) Tot el most no ca__ al cu__.
f) És un tipus a__jecte i, a sobre,
ine__te per a la feina.
g) El cor__ va fer un viratge so__tat en
el seu recorregut.
h) En una gàbia un tal__ se sentiria
ca__tiu.
i) De so__te ens va sortir amb aquests
su__terfugis.
j) Vam visitar la cri__ta del castell on
va a__dicar el rei.
k) El seu ca__teniment ha estat ò__tim.
l) Tu sa__s si el camell té un ge__ o
dos?
4. Amplia la llista de paraules dels sons oclusius a
l’interior de mot amb dues paraules més. Si algú ha participat en aquest
exercici no valen a repetir-se els mateixos exemples.
5. Inventa un exercici per treballar amb els
sons oclusius a l’interior i al final de mot.
6. Mira la fotografía i escriu quatre
objectes que portin un so oclusiu.
7. Practica via telemàtica clicant a l’enllaç
i anota aquí els teus errors i encerts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada