La be alta i la ve baixa tenen una sèrie de paraules que segons s’escriguin
amb b o v tenen un significat o bé un altre.
Baca: estri de dalt del cotxe per
transportar objectes.
Vaca: animal.
Baga: nus o llaçada.
Vaga: aturada laboral.
Ball: dansa.
Vall: espai de terra entre dues
muntanyes.
Bellesa: qualitat de bonic.
Vellesa: persones majors.
Bena: bocí de teixit per curar
ferides.
Vena: vas sanguini.
Beure: ingerir begudes.
Veure: observar pels ulls.
Bola: cos esfèric.
Vola: del verb ‘volar’.
Bot: salt, de saltar.
Vot: acció de votar.
Buit: que no arriba a estar ple.
Vuit: número que està entre el set i
el nou.
N.B. Podem trobar molts altres mots que s’escriuen en be alta i ve baixa a banda
d’aquests i que no segueixen cap norma concreta. La majoria segueixen l’escriptura
del mateix mot en altres llengües romàniques com el castellà o el francès: boca, ceba, visita, sabó, són algunes d’elles.
Per contra, trobarem també mots que no segueixen l’escriptura d’altres
llengües romàniques, com ara el castellà:
S’ESCRIUEN AMB B
Automòbil, basc, berruga, biga, bolcar, calb, mòbil, oblidar, rebentar.
S’ESCRIUEN AMB V
Advocat, aprovar, avet, avi, avorrir, avortar, cavall, comprovar, covard,
fava, gavardina, govern, gravar, llavi, núvol, prova, rave, savi, sivella,
taverna, trèvol, vaixell, vernís, voltor.
(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua
catalana i literatura. ESO, editorial Teide, Barcelona)
(Poema visual de: Marcela Antipán)
!!EXERCICIS:
1.
Escriu el significat de les següents paraules:
Vaga, baca, buit, vell, bena, bell, vot, veure.
2.
Explica la diferència que hi ha entre:
Baga i vaga; bola i vola; bot i vot, bena i vena.
3.
Escriu be alta o ve baixa segons on calgui:
Automò__il, __eure (de vista), compro__ar, lla__is,
ad__ocat, ga__ardina, trè__ol, __asc, co__ard, __olcar, re__entar, ta__erna,
pro__a, gra__ar, cal__, mò__il, a__et, fa__a, am__ició, em__ragatge, trom__ó,
gam__a, fi__lada, con__ocar.
4.
Cerca vuit paraules amb be alta i vuit més amb ve baixa
que no hagin aparegut en aquesta fitxa. Si cal ajudat del diccionari en paper o
telemàtic.
5.
Esmenta quines són les paraules d’aquesta fitxa que més
errors et fan cometre quan escrius.
6.
Fòrum: reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis d’aquesta
fitxa. Què t’ha sortit millor i què pitjor? Com pots millorar en aquesta fitxa?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada