Anem a donar una petita repassada a l’accentuació de la E de manera molt simple i esquemàtica, i així ens quedin algunes regles molt bàsiques.
.EN MOTS AGUTS:
-La majoria dels acabats en -È, -ÈS I –ÈN tenen l’accent obert.
Exemples:
Cafè, vostè, anglès, espès, aprèn, desprèn.
-Molts verbs i alguns mots tenen l’accent tancat.
Exemples:
Entén, pretén, tindré, accés, després, excés, congrés, només, també.
.EN MOTS PLANS:
-La majoria de mots porten l’accent obert.
Exemples:
Cèntim, dèbil, cèrcol, pèsol, conèixer, estrènyer, vèncer.
-Alguns verbs duen l’accent tancat.
Exemples:
Ésser, néixer, témer, créixer, érem, éreu, diguérem, féssim.
.EN MOTS ESDRÚIXOLS:
-La majoria de mots porten l’accent obert.
Exemples:
Comèdia, ètica, matèria.
-Alguns mots duen l’accent tancat.
Exemples:
Cérvola, església, feréstega, esdrúixola.
!! CONSELL:
-Si en un dictat o un examen dubtes de com va un accent, si obert ( `) o tancat ( ´ ), pots utilitzar la fonètica. No cal que en sàpiguis molta, sinó només que recordis una paraula amb accent obert, per exemple, ANGLÈS i una amb accent tancat, FARÉ i pronunciant la paraula que no saps com accentuar veuràs que s’acosta a la d’un o altre accent, llavors, posaràs l’accent igual a la pronunciació més propera: ANGLÈS o FARÉ.
També val a dir que si ets del dialecte nord-occidental (“lleidatà”) tindràs problemes per veure aquesta diferència, en canvi, en català central es veurà molt bé.
N.B. És molt important tenir ben apresa i practicada aquesta fitxa atès que us evitarà moltíssimes faltes ortogràfiques arran de l’accent mal col·locat.
!! EXERCICIS:
-Posa l’accent a la E segons sigui obert o tancat:
Angles, perdua, tambe, cantes, prestec, Penedes, paciencia, intel·ligencia, donare, llegire, japones, pages, digues, Valencia, exigencies, estetiques, interes, ballare, despres (generós), despres (adverbi de temps).
-Amplia aquest fitxa amb més mots que exemplifiquin els mots aguts, plans i esdrúixols fent una recerca per internet o en llibres d’ortografia.
-Fes-te un quadre esquemàtic amb les paraules d’aquesta fitxa que escrius normalment malament per tal de recordar-les.
-Redacta vuit oracions on apareguin paraules que no escriguis amb correcció.
2 comentaris:
1-Posa l’accent a la E segons sigui obert o tancat:
Anglès, pèrdua, també, cantés, préstec, Penedés, paciència, intel·ligència, donaré, llegiré, japonès, pagès, digués, València, exigències, estètiques, interès, ballaré, desprès (generós), després (adverbi de temps).
2-Amplia aquest fitxa amb més mots que exemplifiquin els mots aguts, plans i esdrúixols fent una recerca per internet o en llibres d’ortografia.
Aguts: vindré, accés, també,interès,canapè, perquè, jaqué, puré, quinqué,burgès, francès, pagès, imprès, interès, entès
Plans: préstec, préssec,cèntim, mèrit,bèstia,feréstec, cérvol,témer, prémer, créixer, néixer, ésser, péixer.
Esdrúixols: església,anècdota, dècima, gènesi, mètode, cèlebre, diferència, matèria, comèdia, pèrdua.
3-Redacta vuit oracions on apareguin paraules que no escriguis amb correcció.
- La meva esglesia és molt bonica.
- El banc m'ha fet un prestec.
- Llegire més a Valencia.
- El pages en ven ous.
- Tinc un amic japones.
- Avui ballare al casal d'avis.
- No tinc cap centim.
- He impres aquest butlletí.
Hola Noemí,
Correccions:
a l'exercici tres t'has deixat els accents, de totes maneres sé que els saps posar i no hauràs entés bé l'enunciat.
Algú que entri en aquesta fitxa ha de resoldre l'exercici 3 proposat per la Noemí.
Tens tres positius!
JM.
Publica un comentari a l'entrada