En la majoria de
territoris de parla catalana les grafies b i v corresponen al mateix so. Així
doncs, paraules com bola i vola es pronuncien igual, emperò
s’escriuen diferent. Tanmateix, a l’hora d’escriure be alta o ve baixa cal
regir-se a una sèrie de normes ortogràfiques.
QUAN
ESCRIVIM B?
.La p
alterna amb la b en paraules de la mateixa família.
Ex:
Sap – sabia; rep – rebre.
.En els
grups mb, bl, br.
Ex:
Ambre, ambulància,
ambició, blau, ble, blancor, brau, cabra, bru.
.Convé
tenir presents alguns mots que no segueixen cap norma ortogràfica:
Ex:
Trobador, acabar, bolcar,
berruga, basc, Biscaia.
QUAN
ESCRIVIM V?
.La u
alterna amb la v en paraules de la mateixa família.
Ex:
Neu – nevada; breu –
brevetat, haurem – haver.
.En el grup
nv.
Ex:
Canvi, convèncer, envà,
invent.
Excepcions:
Tramvia, circumval·lació.
.En el grup
dv.
Ex:
Adverbi, advocat.
.Les
terminacions de l’imperfet d’indicatiu de la primera conjugació.
Ex:
Cantava, dibuixaves,
parlàvem, vomitàveu, ballaven.
.El verb
anar s’escriu amb v en les formes:
Vaig, vas, va, van
I també en
les formes perifràstiques com:
Vaig sortir, vas venir,
vam fugir...
.Recordar
els següents mots que s’escriuen en ve baixa.
Ex:
Provar, aprovar,
reprovar, avortar, Eivissa, Còrdova, espavilar, taverna, sivella.
.En termes
generals, els mots de la mateixa família s’escriuen sempre amb la mateixa
llengua.
Ex:
Envàs –envasar,
envasadora
Invent – inventar
Bena – embenar.
.Atenció
amb els pseudoderivats, és a dir, un derivat que prové del llatí i no segueix
la regla evolutiva.
Amb ve
baixa:
Moviment, llavi, savi,
curvatura, devia, calvície, avortar, provar, cervell.
Amb be
alta:
Automòbil, labial, saber, corba, probablement, cerebel, dèbit, calb.
.Quadre a tenir present, amb mots que no segueixen les normes.
[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la]
N.B.
Aquestes normes només resolen una part dels mots que s’escriuen amb b i v. Et
caldrà memòria visual per a resoldre la resta.
[Adaptat
de: DIVERSOS (2023). Situacions. Llengua Catalana i Literatura 2. Llibre de consulta,
Vicens Vives, Barcelona]
[Imatge
extreta de: istockphoto]
EXERCICIS:
1. Esmenta i explica amb
un parell d’exemples una regla sobre quan escrivim be alta o ve baixa.
2. Escriu be alta o ve
baixa en les següents oracions.
a) L’em_arcació va
atracar al port.
b) He vist un tram_ia per
la ciutat comtal.
c) El paleta va
determinar que s’havia de reparar l’en_à.
d) El jutge va repro_ar
la seva conducta.
e) El líder de Els
Catarres canta_a molt bé.
f) He vist un vehicle
_olcat al _oral de la carretera.
g) L’amic de la Joana és
__asc.
h) A l’aula en no veure’ls
el professor, sempre parlà_em.
3. Posa be alta o ve
baixa segons on calgui.
Am_ició, in_ent,
circum_al·lació, ta_erna, em_enar, si_ella, con_èncer, am_re, _le, re_,
en_asadora, pro_ar, sa_i, automò_il, cur_atura, cal_, cor_a, de_ia, la_ial,
lla_i, can_i, balla_a, ca_dell, ca_al, rovell, ado_.
4. Inventa un exercici
per a treballar la be alta i la ve baixa, emperò no el resolguis, que ja ho
farà un altre alumne.
5. Explica el significat
dels següents mots:
Ambre:
Capçada:
Ble:
Reprovar:
6. Aporta mots escrits en
be alta i ve baixa que et provoquin errades ortogràfiques.
7. Subratlla la paraula correcta
de cada sèrie.
a) calp, calb, calt.
b) adop, adob, endob.
c) avortar, abortar,
aborció.
d) enbasar, envasadora,
embasar.
e) lavial, labial, llabi.
f) automóbil, automòbil,
automóvil.
8. Cerca un rètol o
cartell on aparegui una paraula amb la be alta o ve baixa mal escrita i
adjunta-la aquí.
9. Per què ens sorgeixen
dubtes sobre l’escriptura de la be alta i la ve baixa? Explana-ho mitjançant un
exemple.
10. Autoavalua’t:
reflexiona sobre com t’han sortit les actvitats d’aquesta fitxa. Què t’ha
costat més i què menys i per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada