dissabte, 27 de setembre del 2025

Les grafies B i V. Adreçat a tothom

 


En la majoria de territoris de parla catalana les grafies b i v corresponen al mateix so. Així doncs, paraules com bola i vola es pronuncien igual, emperò s’escriuen diferent. Tanmateix, a l’hora d’escriure be alta o ve baixa cal regir-se a una sèrie de normes ortogràfiques.

QUAN ESCRIVIM B?

.La p alterna amb la b en paraules de la mateixa família.

Ex:

Sap – sabia; rep – rebre.

 

.En els grups mb, bl, br.

Ex:

Ambre, ambulància, ambició, blau, ble, blancor, brau, cabra, bru.

 

.Convé tenir presents alguns mots que no segueixen cap norma ortogràfica:

Ex:

Trobador, acabar, bolcar, berruga, basc, Biscaia.

 

QUAN ESCRIVIM V?

.La u alterna amb la v en paraules de la mateixa família.

Ex:

Neu – nevada; breu – brevetat, haurem – haver.

 

.En el grup nv.

Ex:

Canvi, convèncer, envà, invent.

Excepcions:

Tramvia, circumval·lació.


.En el grup dv.

Ex:

Adverbi, advocat.

 

.Les terminacions de l’imperfet d’indicatiu de la primera conjugació.

Ex:

Cantava, dibuixaves, parlàvem, vomitàveu, ballaven.

 

.El verb anar s’escriu amb v en les formes:

Vaig, vas, va, van

I també en les formes perifràstiques com:

Vaig sortir, vas venir, vam fugir...

 

.Recordar els següents mots que s’escriuen en ve baixa.

Ex:

Provar, aprovar, reprovar, avortar, Eivissa, Còrdova, espavilar, taverna, sivella.

 

.En termes generals, els mots de la mateixa família s’escriuen sempre amb la mateixa llengua.

Ex:

Envàs –envasar, envasadora

Invent – inventar

Bena – embenar.


.Atenció amb els pseudoderivats, és a dir, un derivat que prové del llatí i no segueix la regla evolutiva.

Amb ve baixa:

Moviment, llavi, savi, curvatura, devia, calvície, avortar, provar, cervell.

Amb be alta:

Automòbil, labial, saber, corba, probablement, cerebel, dèbit, calb.


.Quadre a tenir present, amb mots que no segueixen les normes.

[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la]


N.B. Aquestes normes només resolen una part dels mots que s’escriuen amb b i v. Et caldrà memòria visual per a resoldre la resta.

 

[Adaptat de: DIVERSOS (2023). Situacions. Llengua Catalana i Literatura 2. Llibre de consulta, Vicens Vives, Barcelona]

[Imatge extreta de: istockphoto]

 

EXERCICIS:

1. Esmenta i explica amb un parell d’exemples una regla sobre quan escrivim be alta o ve baixa.

2. Escriu be alta o ve baixa en les següents oracions.

a) L’em_arcació va atracar al port.

b) He vist un tram_ia per la ciutat comtal.

c) El paleta va determinar que s’havia de reparar l’en_à.

d) El jutge va repro_ar la seva conducta.

e) El líder de Els Catarres canta_a molt bé.

f) He vist un vehicle _olcat al _oral de la carretera.

g) L’amic de la Joana és __asc.

h) A l’aula en no veure’ls el professor, sempre parlà_em.

3. Posa be alta o ve baixa segons on calgui.

Am_ició, in_ent, circum_al·lació, ta_erna, em_enar, si_ella, con_èncer, am_re, _le, re_, en_asadora, pro_ar, sa_i, automò_il, cur_atura, cal_, cor_a, de_ia, la_ial, lla_i, can_i, balla_a, ca_dell, ca_al, rovell, ado_.

4. Inventa un exercici per a treballar la be alta i la ve baixa, emperò no el resolguis, que ja ho farà un altre alumne.

5. Explica el significat dels següents mots:

Ambre:

Capçada:

Ble:

Reprovar:

6. Aporta mots escrits en be alta i ve baixa que et provoquin errades ortogràfiques.

7. Subratlla la paraula correcta de cada sèrie.

a) calp, calb, calt.

b) adop, adob, endob.

c) avortar, abortar, aborció.

d) enbasar, envasadora, embasar.

e) lavial, labial, llabi.

f) automóbil, automòbil, automóvil.

8. Cerca un rètol o cartell on aparegui una paraula amb la be alta o ve baixa mal escrita i adjunta-la aquí.

9. Per què ens sorgeixen dubtes sobre l’escriptura de la be alta i la ve baixa? Explana-ho mitjançant un exemple.

10. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les actvitats d’aquesta fitxa. Què t’ha costat més i què menys i per què?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;