dimarts, 10 de setembre del 2024

T'ajudem a reduir faltes d'ortografia (15). Em + verb conjugat i hem + participi. Adreçat a tothom

 


Quan escrivim moltes vegades ens sorgeix el dubte si hem d’escriure em o hem davant d’un verb. Ens hi posem!

.Em:

.Es refereix ‘a mi’ i és un pronom.

.És una marca de pronom feble jo.

.En castellà es tradueix per me.

Ex:

-Em va trencar el llibre (a mi).

-Em rento la cara.

-Quan em llevo em pentino el cabell.

 

.Hem:

.És una forma del verb haver que s’acompanya sempre d’un participi o d’un infinitiu.

.A davant hi pots posar un nosaltres i si la frase es llegeix correctament està bé.

.En castellà es tradueix per hemos.

Ex:

-Hem ballat tota la tarda.

[Nosaltres hem ballat tota la tarda]

-M’han dit que hi hem d’anar més d’hora.

[M’han dit que nosaltres hi hem d’anar més d’hora]

[Imatge extreta de: correcció en català]


N.B. Per a saber-ne més, visualitza aquest vídeo:

https://www.youtube.com/watch?v=AabeRMjvvdI

 

EXERCICIS:

1. Explica la teva tècnica per a diferenciar i no equivocar-te en l’escriptura de les formes em i hem.

2. Redacta dues oracions on aparegui el pronom em i una forma verbal amb hem.

3. Subratlla la forma correcta de les següents parelles:

Hem vesteixo / em vesteixo                                     em de pintar / hem de pintar

Jugant em lesiono / jugant hem lesiono                   em vomitat / hem vomitat

Em miro / hem miro                                                 hem van empentar / em van empentar

Hem feia parpellejar / em feia parpellejar                em semblava / hem semblava

Hem pensava / em pensava                                       no hem creia allò / no em creia allò

4. Crea una activitat per a practicar sobre em i hem.

5. Autoavalua’t: reflexiona sobre t’han sortit els exercicis. Quins dubtes t’han sorgit i per què?

6. Aporta una falta ortogràfica que realitzis contínuament i desitges que tractem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;