.LA ESSA SORDA I LA ESSA SONORA
La
essa sorda i la essa sonora no porten cap mena de confusió si es pronuncien
correctament, tanmateix, a l’hora d’escriure-les cal tenir presents les normes
ortogràfiques següents:
| Essa
  sorda: s/ss/c/ç | Essa sonora: s/z | 
| .A
  principi de mot: s-: sal, sabia… c-: ceba, cinema… | .A
  principi de mot: z-: zero, zona… | 
| .Entre
  vocals: -ss-: passar, mossos… -c-: nació, paciència… -ç-: traça, raça… | .Entre
  vocals: -s-: cervesa, cosa… Excepcions:
  algunes
  paraules cultes com: amazona, trapezi, topazi, ozó, espermatozou, nazisme,
  bizantí, esquizofrènia… | 
| .Entre
  vocal i consonant o a l’inrevés: -s-: pensar, pansa… -c-: enciam, dolces… -ç-: cançó, llança… Excepcions: Qualssevol
  (plural de qualsevol) | .Després
  de consonant: -z-: esmorzar, donzella… Excepcions:  Els compostos
  de fons-, dins-, trans-: enfonsar, endinsar, trànsit… | 
| .A
  final de mot: -s-: després, pas… -ç: lluç, feliç… |  | 
| -S’han
  de pronunciar sords: -Els
  mots femenins acabats en –essa, com: metgessa, abadessa… -Els compostos de: .gressor, -gressió: agressor,
  agressió… .missor, -missió: emissor,
  emissió… .pressor, -pressió: repressor, repressió… -Mots com:  Discussió, dissoldre, etcètera, excessiu, messies, premissa… -Cal
  pronunciar sonors: Mots com: anestèsia, asil, Àsia, casino, crisi, fase, frase, gasa, medusa, musa, musulmà, paisatge, presumpte, obesitat, Susanna, tesi… Recorda: S’escriuen amb ç els sufixos –ança i –ença, com: esperança, temença… | |
.LES OCLUSIVES P/B, T/D, C/G
| A fi de mot | Enmig d’un mot | 
| -P,
  B, C : darrere de vocal tònica:  cap, pot, duc… Excepcions: Club, esnob,
  tub, adob, fred, David, Madrid, quid, fluid, sud, mag, zig-zag, tuareg,
  buldog, demagog, pedagog, Hug i els mots femenins acabats en –etud, -itud
  (quietud, solitud…) -Darrere
  de vocal àtona o consonant, s’escriu la mateixa lletra que la dels derivats: Llamp
  (llampec), verb (verbal), sort (sortejar), sord (sorda), arc (arcada), llarg
  (llargada), espàrrec (esparreguera), préssec (presseguer), fàstic (fastigós). | B: en
  les síl·labes ab-, ob-, sub-: absent, obscur, subjecte. Excepcions: Apte, optar, òptic, òptim… P: en
  la síl·laba cap-: capgirar. Excepcions: Cabdal, cabdell, cabdill. D: en
  la síl·laba ad-: adquirir. Excepcions: Atles, atleta, atzar. G: davant de d,
  g, m, n:  Amígdala,
  suggerir, fragment, cognom. Excepcions: Anècdota, acne,
  pícnic, aràcnid, tècnic. C: en
  tots els altres casos: accelerar, factura, sacsó (plec), èczema. | 
| Recorda: el gerundi acaba en –nt: cantant, sabent, dormint. | |
(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)
[Algunes activitats han estat extretes del llibre
de Teide]
(Imatge extreta: Think Big Empresas)
EXERCICIS:
1.
Diferencia els següents mots i col·loca’ls en una columna o bé una altra en
funció de si la essa és sorda o sonora.
setze, sabata, drecera, casa, cel, calçat, mesura, alzina, ase, interessar, entusiasme, Àsia, Cèsar, cabeça, dissoldre, hipòtesi, anàlisi, consonant, anestèsia, signe, cent, trossos, adreça, misèria, missa, asil, metgessa, posar.
2. Pensa
i escriu el plural dels mots següents:
pis:                                                                 
arròs:
ús:                                                                  
interès:
tros:                                                         
      gros:
mes:                                                               
ros:
cas:                                                                
gas:
traç:                                                               
nas:
anís:                                                                rus:
llaç:
3.
Escriu el femení dels següents mots:
comte:                                                                   
príncep:
metge:                                                                   
alcalde:
jutge:                                                                     
poeta:
baró:                                                                      
marquès:
4. Posa
S, SS, C, o Z als espais en blanc:
emi__or, enfon__ar, trape__i, discu__ió, me__ies,
mo__os, po__ar, pa__ar, pre__umpte, a__umpte, cerve__a, esperan__a, medu__a,
can__ó, ra__a, __ero, bi__antí.
5.
Escriu el nom de sis països, tres amb un essa i tres amb doble essa.
6.
Emplena els espais buit amb p/b, t/d, c/g.
profun__, a__sència, clu__, àci__, fan__, espàrre__, estúpi__, retar__, ver__, càsti__, quietu__, glo__, nebo__, pare__, pessi__.
7. Posa
a l’acabament del mot –nt, -nd o –n.
enfro__, gega__, gra__, rente__, polígo__, fecu__,
ba__, viole__, espera__, espere__, pinta__, gorma__.
8.
Escriu un derivat dels mots següents acabats en –ut o –ud.
sol·lícit:                                                    
saber:
ràbia:                                                        
sol:
ple:                                                            lent:
exacte:                                                      
geni:
pèl:
9. Digues
si són certes o falses les següents afirmacions:
-Fàstig
s’escriu amb ge final.
-Suggerir
porta doble ge.
-Càrrec
acaba amb ce.
-Disoldre només
porta una essa.
10.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la present
fitxa. Quines dificultats t’han sortit i per què?
 

 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada