B/V
Aquestes dues grafies es pronuncien igual i s’escriuen
diferent. Per tal de saber quina hem d’escriure cal seguir les normes
ortogràfiques següents:
B |
V |
.Davant de l i r: Ex: Blanc, blau, brau, trau… .Darrere de m: Ex: Embenar, embolicar… Excepcions: Circumval·lació, tramvia. .Alternant amb p: Ex: Saber (sap), llobató (llop)… |
.Acabaments de l’imperfet
d’indicatiu: Ex: Cantava, ballaves, pintàvem… .Darrere de n: Ex: Canvi, minvar… .Alternant amb u: Ex: Blavor (blau), escrivia (escriure)… |
.S’han d’escriure amb be mots com: Automòbil, baf, baró, basc, berruga, biga, bivac, bolcar, corba,
desimbolt, mòbil, rebentar, saba, trobador… |
|
S’han d’escriure amb ve mots com: Almívar, aprovar, avet, avorrir, avortar, bava, canviar, cascavell,
cavall, covard, escrivà, espavilar, esvelt, fava, gavardina, govern, gravar,
haver, pavelló, provar, rave, tàvec, taverna, trèvol, vedell, vernís, voltor… |
J/G, X/IX, IG/TX
És un grup de consonants palatals fricatives i africades, que segons la lletra amb la qual es troben en contacte, o la seva posició dins de la paraula, presenten el mateix so. Per a saber quina hem d’escriure, cal seguir les següents normes d’escriptura:
J |
G |
.Davant de –a, -o, -u. Ex: Natja, platja, jove, jugar... |
.Davant de –e, -i. Ex: Gener, ginesta... Excepcions: .Els
grups –jecc- i –ject-: Injecció, subjecte... .El verb
jeure: Jeus, jaiem... .Mots
hebreus: Jesús, jesuïta, Jerusalem, Jeremies... .D’altres
mots com: Jersei, majestat, jeroglífic,
jerarquia... |
X |
IX |
.A principi de mot: Xop, xiclet., xai… .Darrere de consonant: Marxar, perxa,
conxorxa… .Darrere de i: Guix, mixeta,
mixte… .Darrere de u (diftong): Xauxa, rauxa… |
.Darrere de les vocals: A: caixa, calaix… E: peix, feix, neix… O: coix, boix, moix… U: maduixa, bruixa, cuixa… |
IG |
TX |
.A final de mot si en els derivats s’escriu j, g, tj,
tg: Passeig à passejar Roig à rogenc Mig à mitja Desig à desitgeu |
.A principi de mot: Txec, Txèquia… .Enmig de mot: Cotxe, metxa… .A final de mot si en els derivats s’escriu tx: Despatx à despatxar |
RECORDATORI DE MOTS QUE PODEN PORTAR A CONFUSIÓ |
automòbil, baró, basc, bolcar, corba, mòbil, trobador. |
-ava, -aves, -àvem, -àveu, -aven; Almívar, aprovar,
avorrir, avortar, canviar, escrivà, esvelt, fava, gravar, haver, pavelló,
trèvol. |
(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)
(Imatge extreta de: Apuntes de lengua)
EXERCICIS:
1.
Reflexiona sobre els errors d’escriptura que realitzes amb paraules de B/V i
comenta el perquè.
2.
Cerca una imatge per a cinc paraules que escrius malament de B/V.
3.
Escriu la grafia B/V en les mots següents:
_i_ac,
_aró, apro_ar, co_ard, automò_il, llo_ató, can_ia_a, marxa_a, pa_elló,
ga_ardina, _ernís, tro_ador, bla_or, gra_ar, a_et, ta_erna, sa_a, trè_ol, _asc,
ca_all, desim_olt, min_ar.
4. Pensa i troba mots amb els grups:
-jecc-:
-ject-:
5. Amplia la llista de mots hebreus.
Recorda que s’escriuen amb jota.
6. Explica la diferència entre:
baca/vaca; bell/vell;
buit/vuit; bena/vena; bast/vast
7. Completa la següent sèrie amb
masculí singular, femení singular, masculí plural, i femení plural.
complex ____________ ______________ _____________
mig ____________ mitjos _____________
_________ ____________ perplexos _____________
_________ boja ______________ _____________
8. Inventa una activitat original per
tal de treballar les grafies J/G, X/IX, IG/TX.
9. Digues si són certes o falses les
següents afirmacions. En cas de ser falses, comenta què hauria de posar per a
ser correcta.
a)
La sèrie següent és correcta: roig, roja, roixos, rojes.
b)
La terminació verbal de l’imperfet d’indicatiu s’escriu en –aba.
c)
Davant de les lletres e/i en termes generals escrivim G.
d)
La paraula vasc en català s’escriu
amb ve baixa.
10. Autoavalua’t: reflexiona sobre
com t’han sortit les activitats de la present fitxa. Quines dificultats t’han
sorgit i per què, i com les has resolt.
2 comentaris:
Eeeee Josep maría soc el Nourdine i me identifico.
Hola Nourdine,
Realitza algun exercici, t'identifiques i jo te'l corregiré.
Segur que milloraràs: pràctica, lectura i perseverança.
Gràcies per consultar el blog!
JM.
Publica un comentari a l'entrada