Els substantius, quan canvien de gènere i nombre,
presenten una sèrie de canvis ortogràfics i que s’hauran de tenir presents en
escriure’ls. Els adjectius adopten el gènere i el nombre del substantiu al qual
complementen.
El gènere dels substantius |
|
Terminacions |
Exemples |
.Canvis que es produeixen quan afegim –a
al masculí per formar el femení: P/b, c/g, u/v, t/d, f/v, s/ss. |
Llop / lloba Amic / amiga Hereu / hereva Nebot / neboda Serf / serva Gos / gossa |
.Els masculins acabats en –e, -o,
-u àtones solen canviar aquesta vocal per una –a en femení. |
Pediatre / pediatra Pallasso / pallassa Europeu / europea |
.En alguns masculins s’afegeixen les terminacions –na, -ina, -essa per formar els femenins. |
Orfe / òrfena Gall / gallina Jutge / jutgessa |
.En alguns masculins acabats en –or
fan el femení amb les terminacions –ora
o –riu. |
Inspector / inspectora Emperador / emperadriu |
.Algns femenins acabats en –a
o –iu fan el masculí amb la
terminació –ot. |
Abella / abellot Perdiu / perdigot |
.Els masculins acabats en –leg
fan el femení en –loga. |
Sociòleg / sociòloga Filòleg / filòloga |
.Els mots que contenen els sufixos –aire,
-ista, -arca, -cida són invariables. |
El / la cantaire El / la jurista El / la monarca El / la suïcida |
.Un conjunt de parelles de paraules entre les quals hi ha: |
Oncle / tia Porc / truja Marrà / ovella Cavall / euga |
El nombre dels substantius |
||
Terminacions |
Exemples |
Observacions |
.Forma bàsica del plural amb –s
final. |
Lladre / lladres |
|
.Mots acabats en –a à -es. |
Bossa / bosses |
-ca à -ques (vaca /
vaques) -ça à -ces (raça /
races) -ja à -ges (platja /
platges) -ga à -gues (arruga /
arrugues) -gua à -gües (llengua /
llengües) -qua à -qües (pasqua /
pasqües) |
.Mots acabats en vocal tònica final à ns. |
Capità / capitans |
En són excepcions: -noms de lletres (les as) -notes musicals (els dos) -formes gramaticals (els sís) -altres (sofas, cafès, vostès,
bisturís, esquís, bebès, purés…) |
.Mots acabats en –s, -ç, -x, -ix,
-tx à -os. |
Gas / gasos Comerç / comerços Reflex / reflexos Calaix / calaixos Despatx / despatxos |
Els mots acabats en –s poden
duplicar-la: Pastís / pastissos. Fan el plural afegint –s: Apèndixs, falçs, índexs,
linxs, faxs, vèrtexs, calçs… |
.Mots acabats en –sc, -st, -xt, -ig à -os o –s. |
Disc / discs, discos Gust / gusts, gustos Text / texts, textos Faig / faigs, fajos |
|
.Substantius invariables: -els dies de la setmana -mots acabats en –us -alguns compostos -d’altres |
Dilluns, dimarts… Virus, globus, cactus… Milhomes Temps, llapis… |
|
.Variacions ortogràfiques en els adjectius
Adjectius d’una sola terminació o invariables |
||
Terminacions |
Exemples |
Excepcions |
.Acabats en –a, -e àtona. |
Noi belga / noia belga Noi jove / noia jove |
No n’hi ha. |
.Acabats en –ble, -aire, -me, -ne. |
Amable, xerraire, enorme, solemne. |
No n’hi ha. |
.Acabats en –ista, -cida, -cola. |
Egoista, raticida, vinícola. |
No n’hi ha. |
.Acabats en –al, -el, -il. |
Actual, fidel, fàcil. |
Mal / mala Paral·lel / paral·lela |
.Acabats en –ant, -ent. |
Ignorant, bullent. |
Valent / valenta Dolent / dolenta |
.Acabats en –ar, -or. |
Regular, inferior. |
Avar / avara Car /cara Sonor / sonora Traïdor / traïdora |
.Acabats en –aç, -iç, -oç
(tenen la mateixa terminació que en singular). |
Noi capaç / noia capaç Nois capaços / noies capaces Noi feliç / noia
feliç Nois feliços / noies felices Noi veloç / noia veloç Nois veloços / noies veloces |
No n’hi ha. |
D’altres. |
Àrab, lleu, breu, suau… |
|
Adjectius de dues terminacions variables |
||
Terminacions |
Exemples |
|
.Forma bàsica à -∅, -a, -s,
-es. |
Net / neta / nets /netes |
|
.Aparició de dièresi o accent en femenins i plurals. |
Tebi / tèbia / tebis / tèbies Genuí / genuïna / genuïns / genuïnes |
|
.Canvis vocàlics: -e à -a -o à -a -eu à -ea -leg à -loga -u à -v- |
Agre / agra / agres / agres Monjo / monja / monjos / monges Europeu / europea / europeus/ europees Anàleg / anàloga
/ anàlegs / anàlogues Blau / blava / blaus/ blaves |
|
.Canvis consonàntics: -t à -d- -c à -g- -l à -l·l- -g à -gu- -j à -g- -c à -qu- |
Menut / menuda / menuts / menudes Antic / antiga / antics / antigues Nul / nul·la / nuls / nul·les Llarg / llarga / llargs / llargues Boig / boja / boigs (bojos) / boges Inic / iniqua / inics / iniqües |
|
Terminacions |
Exemples |
Excepcions |
.Aparició d’una –n- en el
femení i els plurals quan el masculí acaba en vocal tònica. |
Sa / sana / sans / sanes |
Cru, crua, crus, crues nu, nua, nus, nues |
.Acabats en –s, -ç, -x, -ix, -tx à -a (femení) / -os, -es (plural). N’hi ha que dupliquen la essa. |
Gris / grisa / grisos / grises Escàs / escassa
/ escassos / escassos Dolç / dolça / dolços / dolces Annex / annex / annexos / annexes Coix / coixa / coixos / coixes Gavatx /
gavatxa / gavatxos / gavatxes |
No n’hi ha. |
.Acabats en –sc, -st, -xt, -ig à -a (femení) –s /
-os, -es (plural). |
Fosc, fosca, foscs / foscos,
fosques Trist, trista, tristos,
tristes Mixt, mixta, mixts / mixtos,
mixtes Boig, boja, boigs / bojos,
boges |
No n’hi ha. |
(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)
(Imatge extreta de: Recursos llengua)
EXERCICIS:
1.
Escriu el femení dels substantius següents:
advocat, jutge, poeta, sergent, pediatre,
estudiant, cònsol, delineant.
2. Pensa
i forma el plural dels substantius...
anàlisi, raça, robí, maniquí, índex, lluç, raig,
esquí.
3.
Completa la present taula amb les formes que hi manquen.
Masculí
singular |
Femení singular |
Masculí plural |
Femení plural |
|
|
|
|
llapis |
|
|
|
|
marquessa |
|
|
emperador |
|
|
|
|
|
|
boges |
|
|
annexos |
|
4. Què tenen en comú els següents mots?
lapsus, bilis, globus, mecenes, rictus, temps.
5. Cerca al diccionari i explica el significat dels següents mots:
inic:
rictus:
serf:
truja:
milhomes:
6. Subratlla
la forma correcta de cada paraella de mots:
emperatriu / emperadriu; jutgesa / jutgessa; cantaire /
cantaira; llengues / llengües:
pastissos / pastisos; ignorant / ignoranta; feliça /
feliç; boigs / bojos; net / nét.
7.
Classifica els mots següents segons la essa sigui sorda [s] o bé sonora [z].
gos, avís, tros, gas, estrès, envàs, accés, rus, gamarús,
arròs.
8.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la present
fitxa sobre el vocalisme. Comenta amb quines dificultats t’has trobat i per què
i com les has resoltes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada