dimarts, 4 d’agost del 2020

Faltes d'escriptura habituals (11): confusió entre el participi i l'imperatiu. Adreçat a tothom



Les formes de participi i d’imperatiu poden arribar a confondre’s en un moment determinat quan escrivim, atès que, tot i ésser formes diferents, tenen una petit matís de semblança pel que fa a l’escriptura.


.El participi:

Forma verbal no finita d’aspecte perfectiu (acció acabada) amb flexió de gènere i de nombre que pot tenir un valor adjectival. El participi té quatre formes: masculí singular i plural, i femení singular i plural. Les formes de participi acostumen a aparèixer amb el verb haver: forma del verb haver + participi.

Ex:

ballat, ballada, ballats, ballades.

Corregut, correguda, correguts, corregudes.

Dormit, dormida, dormits, dormides.


.L’imperatiu:

Mode verbal amb què l’emissor expressa la voluntat que el receptor o els receptors diguin a terme una determinada acció o que es produeixi una determinada situació.

Ex:

Adreça’t, ajudeu-me, escolta’m, marxa…


N.B. Com hem dit, fitxa’t molt bé quan escriguis de no confondre un participi amb un imperatiu. Això sobretot, succeeix en la segona persona de l’imperatiu.

-Adreça’t tu a correus (Imperatiu: indica ordre, manament).

-Ara que t'has adreçat, ja no camines un pèl tort (Participi: pot arribar a funcionar com un adjectiu).

(Adreçar: posar-se dret; proveir d’estris; donar una passada de guix o de morter a una paret; assignar una adreça; posar les rodes del davant i del darrere d’un vehicle en una mateixa recta; posar dret un vaixell; rectificar i avivar una mola; acabar teixits mitjançant una operación d’adreçament)


(Font: Glossari de termes gramaticals, GTG)

(Imatge extreta de: El Nacional)



EXERCICIS:

1. Explica per què es pot arribar a confondre un imperatiu i un participi.

2. Redacta tres oracions amb cada mot: canta’t, cantat.

3. Crea una gamificació per tal de treballar els imperatius i els participis a l’aula.

4. Subratlla la forma correcta de les següents oracions:

-(Pintat / Pinta’t) un quadre surrealista si ho desitges tant.

-Avui ha (arriba’t / arribat) la revista que esperaves.

-(Miram / Mira’m) els ulls quan et parlo.

-Si ho hagués sabut abans, m’hagués (regala’t / regalat) un detall.

-Quan puguis (comprat / compra’t) el darrer disc de Bruce Springsteen.

5. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la present fitxa. Comenta les dificultats que t’han sorgit i per què. Com les has resoltes?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;