Les formes de participi i d’imperatiu poden arribar a confondre’s en un moment determinat quan escrivim, atès que, tot i ésser formes diferents, tenen una petit matís de semblança pel que fa a l’escriptura.
.El participi:
Forma verbal no finita d’aspecte perfectiu (acció acabada) amb flexió de gènere i de nombre que pot tenir un valor adjectival. El participi té quatre formes: masculí singular i plural, i femení singular i plural. Les formes de participi acostumen a aparèixer amb el verb haver: forma del verb haver + participi.
Ex:
ballat, ballada, ballats, ballades.
Corregut, correguda, correguts, corregudes.
Dormit, dormida, dormits, dormides.
.L’imperatiu:
Mode verbal amb què l’emissor expressa la voluntat que el receptor o els receptors diguin a terme una determinada acció o que es produeixi una determinada situació.
Ex:
Adreça’t, ajudeu-me, escolta’m, marxa…
N.B. Com hem dit, fitxa’t molt bé quan escriguis de no confondre un participi amb un imperatiu. Això sobretot, succeeix en la segona persona de l’imperatiu.
-Adreça’t tu a correus (Imperatiu: indica ordre, manament).
-Ara que t'has adreçat, ja no camines un pèl tort (Participi: pot arribar a funcionar com un adjectiu).
(Adreçar: posar-se dret; proveir d’estris; donar una passada de guix o de morter a una paret; assignar una adreça; posar les rodes del davant i del darrere d’un vehicle en una mateixa recta; posar dret un vaixell; rectificar i avivar una mola; acabar teixits mitjançant una operación d’adreçament)
(Font: Glossari de termes gramaticals, GTG)
(Imatge extreta de: El Nacional)
EXERCICIS:
1. Explica per què es pot arribar a confondre un imperatiu i un participi.
2. Redacta tres oracions amb cada mot: canta’t, cantat.
3. Crea una gamificació per tal de treballar els imperatius i els participis a l’aula.
4. Subratlla la forma correcta de les següents oracions:
-(Pintat / Pinta’t) un quadre surrealista si ho desitges tant.
-Avui ha (arriba’t / arribat) la revista que esperaves.
-(Miram / Mira’m) els ulls quan et parlo.
-Si ho hagués sabut abans, m’hagués (regala’t / regalat) un detall.
-Quan puguis (comprat / compra’t) el darrer disc de Bruce Springsteen.
5. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la present fitxa. Comenta les dificultats que t’han sorgit i per què. Com les has resoltes?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada