Per a
celebrar el dia de la dona, a Alcarràs va apropar-se Montse Pratdesaba (Sant
Quirze de Besora, Osona, 1963), coneguda amb el nom artístic de “Big Mama
Montse” i per si a aquestes alçades de la pel·lícula hom encara no la coneix,
és una llegenda del blues i ritme & blues català, que porta a les esquenes
més de trenta anys de carrera. Aquella tarda no seria una tarda qualsevol.
Tampoc venia a realitzar per entendre’ns un concert tal i com sona, sinó que
era per oferir un estona de literatura i música en un sentit homenatge intitulat
“Teresa Pàmies, la llengua com a ofici”, dedicat a l’escriptora que més ha
llegit i estimat, en motiu del centenari del seu naixement, i que durant més
tardes l’ha acompanyada, la Teresa Pàmies (1919-2012).
El primer
contacte de la Montse fou quan va escoltar a la Teresa en una xerrada sobre
literatura de viatges al Caixafòrum l’any 2002, i on l’autora deixà anar que
“la llengua és un ofici”. Però el que més la va colpir va ésser que portava la
ponència ben preparada i que emprava el llenguatge amb precisió. A partir
d’allí, la Montse va començar a anar a la cerca dels seus llibres, i a poc a
poc va anar descobrint tot un món desconegut que estava soterrat, si més no,
silenciat, i que la Teresa volia fer escoltar: fets de la Guerra Civil Espanyola
o de l’exili que havia viscut al llarg dels anys. A través dels escrits al
diari Avui, conferències i obres literàries vèiem una Teresa Pàmies
d’esquerres, com no, feminista, a la vegada, lluitadora i valenta. La Teresa va
llegar-nos escrits on glossava la història des del punt de vista dels vençuts,
explanava les primeres trobades feministes o els fets del maig del 1968 a
París, unes vagues d’estudiants que van generar confrontacions amb la
universitat i la policia per tal de lluitar contra el capitalisme, el
consumisme, l’imperialisme americà i les institucions tradicions. Aquest fet,
va fer que nasqués involuntàriament una cronista altiva del seu temps i que
destacava per sobre de la novel·la, la narrativa de viatges, i els articles
d’opinió.
Sobre la
Teresa Pàmies, la Montse que va estar captivada per la lectura de “Testament a
Praga” (1970), amb la qual l’autora va merèixer el Premi Josep Pla de narrativa
i “Quan érem capitans” (1974), en una entrevista realitzada per Montse Barderi,
comissària de l’Any Pàmies, va comentar:
"Quan vaig
començar a llegir l'obra de Teresa Pàmies em va semblar una autora fora del
comú, d'escriptura meticulosa, que parlava des d'una perspectiva diferent, amb un
intens component humà i una visió d'esquerres i feminista. Vaig entusiasmar-me
per llegir-la i, poc a poc, vaig aconseguir bona part dels seus llibres, que
llegia amb fruïció. Reflexionant sobre aquelles lectures, vaig reforçar les
meves conviccions feministes i d'esquerres, de tal forma que Teresa Pàmies va
esdevenir un referent per a mi, principalment pel seu compromís íntegre amb el
seu pensament i ideari, però no només per això, sinó també per ser una
escriptora d'excepció”.
El fet que la
Teresa perseverés en una sèrie de temes a les seves obres la va fer ésser
admirada fins i tot, pels que la rebutjaven. Ella era una gran consumidora de
cultura: anava al cinema, al teatre, assistí a concerts fins al darrer moment
de la seva vida. Dins de la seva prolífica obra literària podem trobar
diferents tipologies d’obres que la van donar a conèixer, tot i que,
evidentment, la majoria la coneixen per ser una autora vinculada a l’escriptura
de caire memorialístic: novel·la, narrativa històrica, narrativa de viatges,
cròniques, articles, entre d’altres, redactats tant en català com en castellà.
Tots aquests
breus apunts de la vida i obra de la Teresa Pàmies es van interpolar amb una sèrie
de peces que es van poder gaudir amb un públic de prop de setanta anys de
mitjana: “Ningú com tu” (bolero de Big Mama Montse), “En el nom de tots” (cançó
de Big Mama Montse), “Tremoloses flors d’ametller” (poema de Rosa Fabregat que
musicà Big Mama Montse), “Ser o no ser” (cançó de Big Mama Montse), “Agonia de
la llum” (poema de Mercè Rodoreda musicat per Big Mama Montse), “Blues a la
lluna” (cançó de Big Mama Montse), “Arma per gana” (peça de Big Mama Montse),
“I com jo t’estimo” (bolero de Big Mama Montse), “Voldria escriure” (poema de
Montse Abelló musicat per Big Mama Montse), “Tanka” (poema de Teresa d’Arenys,
musicat per Big Mama Montse). Altrament, Big Mama Montse va obsequiar els
assistents més dues peces de regal, la van fer una trobada literària, musical,
i encara més poètica.
Van ésser diversos llibres de
memòries els que la van fer coneguda, algunes novel·les, el periodisme
d’opinió, els volums de viatges i sobretot el feminisme, són les notes del
pentagrama que planen en l’obra de l’autora de Teresa Pàmies, una de les
figures clau de la literatura catalana. Aquest cop, la Teresa ha ressorgit de
les cendres, tot gràcies a l’ extraordinària proposta de Big Mama Montse que
l’ha portada a viatjar per diverses poblacions catalanes amb reeiximent.
Josep Maria
Corretger Olivart
Març del
2020
(Crèdits
fotogràfics: Josep Maria Corretger i Biblioteca d’Alcarràs)
EXERCICIS:
1. Has
assistit alguna vegada a un espectacle que combini literatura i música? Quines
sensacions has tingut? Creus que són dues arts que poden anar unides? Per què?
2. Coneixes a
Big Mama Montse? Realitza un petita presentació escrita sobre la seva persona.
3. Big Mama
Montse és tota una entitat dins del blues català. Realitza una redacció de cent
paraules on expliquis els orígens i en què es basa aquest gènere musical.
4. Presenta l’autora
Teresa Pàmies emprant eines TAC.
5. Realitza
una petita ressenya sobre una obra de Teresa Pàmies.
6. Escull un
fragment d’una obra de Teresa Pàmies, esmenta’n l’obra d’on l’has estret, l’any
de publicació i comenta’l.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada