.Podem
formar paraules d’una mateixa família a
partir de l’arrel o lexema d’una paraula. Per exemple:
cotxe,
cotxer, cotxet, cotxera, cotxeria, cotxada...
.La
derivació dels mots es forma mitjançant la
unió d’un afix o partícula a l’arrel.
Si
l’afix va al davant de l’arrel s’anomena prefix.
Exemple: Prepirineu. (De Pirineu)
Si
l’afix se situa al mig de la paraula (entre el lexema i el sufix)
s’anomena infix:
Exemple: bafarada (-ar)
Si
l’afix se situa al darrere del mot s’anomena sufix,
exemple, bestiola. (De bèstia) -ola
.De
vegades, durant el procés de formació de mots per derivació trobem
canvis ortogràfics:
C
a G: groc, groguenc
P
a B: llop, llobató
ig
a TG / TJ: lleig, lletgesa, lletjor
U
a V: neu, nevar
T
a D: buit, buidar
S
a SS: gros, grossària
.Per
un altre costat, una cosa es formar paraules per derivació i l’altra
per composició. Aquesta darrera consisteix en crear una paraula a
partir de la unió de dos mots amb significat propi.
!Llista
de prefixos:
!Llista
d’infixos:
!Llista
de sufixos:
!Podeu
reforçar continguts a:
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2013). Per aprovar. Llengua catalana i
literatura, 2n ESO, Castellnou
edicions, Barcelona)
(Imatge
extreta de: )
!!EXERCICIS:
1.
Escriu tres paraules amb cadascun dels prefixos següents:
co-,
ex-, pre-, bi-, sobre-, trans-, extra-
2.
Cerca dos mots amb cada terminació:
-eria,
-esa, -itat, -ista.
3.
Explica el significat de:
superabundant,
entreacte, coautor, asimètric, recomençar, ultraconservador.
4.
Destria el lexema dels afixos en els mots següents:
contraindicació,
inadequat, prehistòria, vicepresident, semicercle, dentista.
5.
Pensa el mot atribuït per a cadascuna de les definicions aportades:
-__________________
: persona
que es preocupa per la salut de les teves dents.
-__________________ : lloc on fan
pastissos i croissants.
-__________________ : individu
que va al bosc a collir bolets.
-__________________ : persona que
col·lecciona coses.
-__________________ : interval de
descans entre dos actes durant una obra teatral.
6.
Inventa un exercici per treballar la derivació a l’aula, però no
el resolguis, que ja ho farà algú altri.
7.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis
d’aquesta fitxa. Comenta amb quines dificultats t’has trobat i
què t’ha costat menys i per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada