dijous, 26 d’abril del 2018

La derivació: prefixos i sufixos. Adreçat a 2n d'ESO


.Podem formar paraules d’una mateixa família a partir de l’arrel o lexema d’una paraula. Per exemple:
cotxe, cotxer, cotxet, cotxera, cotxeria, cotxada...

.La derivació dels mots es forma mitjançant la unió d’un afix o partícula a l’arrel.

Si l’afix va al davant de l’arrel s’anomena prefix.
Exemple: Prepirineu. (De Pirineu)

Si l’afix se situa al mig de la paraula (entre el lexema i el sufix) s’anomena infix:
Exemple: bafarada (-ar)

Si l’afix se situa al darrere del mot s’anomena sufix, exemple, bestiola. (De bèstia) -ola

.De vegades, durant el procés de formació de mots per derivació trobem canvis ortogràfics:
C a G: groc, groguenc
P a B: llop, llobató
ig a TG / TJ: lleig, lletgesa, lletjor
U a V: neu, nevar
T a D: buit, buidar
S a SS: gros, grossària

.Per un altre costat, una cosa es formar paraules per derivació i l’altra per composició. Aquesta darrera consisteix en crear una paraula a partir de la unió de dos mots amb significat propi.

!Llista de prefixos:

!Llista d’infixos:

!Llista de sufixos:



!Podeu reforçar continguts a:

(Material adaptat de: DIVERSOS, (2013). Per aprovar. Llengua catalana i literatura, 2n ESO, Castellnou edicions, Barcelona)

(Imatge extreta de: )


!!EXERCICIS:

1. Escriu tres paraules amb cadascun dels prefixos següents:
co-, ex-, pre-, bi-, sobre-, trans-, extra-

2. Cerca dos mots amb cada terminació:
-eria, -esa, -itat, -ista.

3. Explica el significat de:
superabundant, entreacte, coautor, asimètric, recomençar, ultraconservador.

4. Destria el lexema dels afixos en els mots següents:
contraindicació, inadequat, prehistòria, vicepresident, semicercle, dentista.

5. Pensa el mot atribuït per a cadascuna de les definicions aportades:
-__________________ : persona que es preocupa per la salut de les teves dents.

-__________________ : lloc on fan pastissos i croissants.

-__________________ : individu que va al bosc a collir bolets.

-__________________ : persona que col·lecciona coses.

-__________________ : interval de descans entre dos actes durant una obra teatral.

6. Inventa un exercici per treballar la derivació a l’aula, però no el resolguis, que ja ho farà algú altri.

7. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis d’aquesta fitxa. Comenta amb quines dificultats t’has trobat i què t’ha costat menys i per què?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;