.El
gènere del substantiu
Els
substantius o noms són uns mots que designen a les persones,
animals, objectes o conceptes. Poden ser de gènere masculí o
femení.
Ex:
cotxe
(masculí), cadira (femení), so (masculí), taula (femení)
Els
substantius que fan referència a una persona o a un animal tenen una
forma per al masculí i una altra per al femení.
Ex:
senyor/senyora;
gat/gata; professor/professora; cavall/euga; vetllador/vetlladora
.La
formació del femení
El femení
es forma afegint la terminació -a al masculí.
La regla
seria la següent:
MASCULÍ
+ A = FEMENÍ
Ex: nen /
nena; gat / gata; professor / professora...
Quan afegim
la terminació -a al masculí per formar el femení pot originar
alguns canvis en l’escriptura:
.Intercalació
de n: germà / germana; reina / reina; lleó / lleona...
.Canvi de
-e, -o, -u per -a: alumne / alumna; monjo /
monja; reu /rea...
.De vegades
la terminació -u es canvia per -va: esclau / esclava;
jueu / jueva...
.Canvi de
la terminació -f per -va: serf / serva...
.Canvi de
-p, -t, -c per -b, -d, -g: llop / lloba; cunyat /
cunyada; ànec / ànega...
.Canvi de
-leg per -loga: arquèoleg / arqueòloga; psicòleg /
psicòloga...
.Duplicació
de la essa o la ela: gos / gossa; Marcel / Marcel·la...
.Col·locació
o eliminació d’accents o dièresis: cosí / cosina; avi /
àvia; veí / veïna...
Així que
es canvia el gènere poden produir-se altres comportaments entre els
mots:
.Addició
dels sufixos -ina, -essa o -iu al masculí: gall /
gallina; duc / duquessa; actor / actriu...
.Formació
del masculí a partir del femení, amb el sufix -ot: bruixa /
bruixot; guilla / guillot...
.D’altres
vegades, la forma del masculí i de femení són completament
diferents:
home / dona; gendre / nora o jove; amo / mestressa; oncle / tia; ase / somera; boc / cabra; cavall / euga; porc / truja; gall dindi / polla díndia: toro o brau o bou / vaca...
home / dona; gendre / nora o jove; amo / mestressa; oncle / tia; ase / somera; boc / cabra; cavall / euga; porc / truja; gall dindi / polla díndia: toro o brau o bou / vaca...
.Els
substantius acabats en -aire, -ista i -cida tenen la mateixa
forma tant per al masculí com per al femení: el / la boletaire, un
/ una artista, un / una homicida...
.Molts noms
d’animals són invariables, i per tant, caldrà distingir-los
afegint els mots mascle i
femella: un canari
mascle o femella, una sargantana mascle o femella.
Per
un altre costat, hi ha mots
que emprats en masculí o en femení varien el seu significat:
Masculí
|
Femení
|
el
clau (de clavar)
|
la
clau ( d’obrir o tancar)
|
el
còlera (malaltia)
|
la
còlera (ràbia)
|
un
editorial (article d’opinió)
|
una
editorial (empresa que edita llibres)
|
el
fi (l’objectiu)
|
la
fi (el final)
|
el
llum (l’aparell)
|
la
llum (la claror)
|
el
pols (el batec del cor)
|
la
pols (partícules)
|
el
son (acte de dormir)
|
la
son (les ganes de dormir)
|
el
terra (el sòl)
|
la
Terra (el planeta)
|
Finalment,
podem trobar substantius que només tenen un gènere i que per
influència amb d’altres llengües s’acostumen a usar
incorrectament:
-
Són masculinsSón femeninsEls aforesUna anàlisiUn avantatgeLa clarorEl correntUna aromaEl costumLes postresEl deuteLa xocolataEl dubteUna olorEls espinacsLa suorEl frontLa dentEls llegumsLa sidaEl lleixiuLes postresEl pebreEl pendentEl senyal
!Podeu
ampliar i reforçar informació dins del següent enllaç:
(Adaptació:
Diversos, (2008). Llengua catalana i literatura, 2n ESO, Editorial
Teide, Barcelona)
(Imatge
extreta de: agora Xtec. "La lluna", cal·ligrama de Miquel Obiols)
!!EXERCICIS:
1.
Destria els substantius femenins dels masculins i segons si afegeixen
una -a per a la formació del femení o si es produeix algun canvi.
Amic,
senyor, llop, lleó, sogra, marquès, gos, mosso, gat, pallasso,
reina, besavi, afillat, doctor, germana, esclau, psicòloga, elefant,
vidu, òrfena, deixeble, soldat.
2.
Subratlla la forma correcta dels mots següents:
-La
meva germana s’ha fet (un / una) anàlisi de sang.
-Va
haver de reparar (el / la) llum de l’habitació.
-El
director de la revista va redactar (un / una) editorial
representativa.
-(Els
/ Les) postres del restaurant són (els / les) que més m’agraden.
-He
vist que a la cuina no hi ha cap presa de xocolata (calent /
calenta).
-(La
/ El ) senyal de circulació limitava la velocitat a cinquanta
quilòmetres per
-Durant
l’examen m’ha sorgit (un / una) dubte important.
3.
Ídem de l’anterior.
-Fa
molt de temps vivia (a les afores / als afores) de la ciutat.
-El
meu carrer té (molt / molta) pendent.
-Em
podria portar (el / la) compte?
-En
entrar al vestíbul s’olorava (un / una) aroma molt agradable.
-(Els
/ Les) llegums són un dels meus plats preferits.
-A
les muntanyes del Pirineu hi ha haver (un / una) allau que no va
causar danys humans.
-(El
/ La) corrent d’aire em va provocar el refredat.
4.
Recull els substantius masculins i femenins als quals acostumes a
canviar el gènere per influència d’altres llengües.
5.
Redacta una oració amb els mots següents:
el
còlera, una editorial, el fi, el llum, el terra.
6.
Escriu el femení de:
noi
cantaire, home homicida, senyor dentista, guilla, actriu, duc, serf,
reu, esclau.
7.
Quines són les terminacions possibles dels mots invariables segons
la present fitxa del gènere i del nombre? Escriu-ne alguns exemples.
8.
Autoavalua’t: comenta amb quines dificultats t’has trobat durant
el treball d’aquests exercicis. Pensa i comenta en com pots
millorar el teu treball sobre el gènere i nombre del substantiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada