Les
havaneres també formen part de la nostra llengua i cultura, per
tant, avui utilitzarem una cançó com a esquer, «El canó de
Palamós», per treballar diversos aspectes vinculats a la llengua
catalana d’una manera diferent.
EL CANÓ DE PALAMÓS
El
canó de Palamós,
ben
mirat que n'és d'hermós,
ja fa temps que està callat,
ja fa temps que mira el mar
amb el ventre rovellat,
quatre rodes i un forat.
De la boca del canó,
només surten que records
de les guerres d'aquell temps,
quan la gent de l'Empordà,
de la Selva i del Vallès
es mataven per no res.
Si els canons de tot el món
fossin com el vell canó
que tranquil està adormit,
blancs i negres dintre el pit
portarien una flor,
la Rosa de Jericó.
Escolteu la seva veu,
oh canons de tot el món
i la gent de tot arreu,
no més guerres ni més morts,
no més bombes ni més focs,
sóc el canó de Palamós,
sóc el canó de Palamós,
sóc el canó de Palamós.
ja fa temps que està callat,
ja fa temps que mira el mar
amb el ventre rovellat,
quatre rodes i un forat.
De la boca del canó,
només surten que records
de les guerres d'aquell temps,
quan la gent de l'Empordà,
de la Selva i del Vallès
es mataven per no res.
Si els canons de tot el món
fossin com el vell canó
que tranquil està adormit,
blancs i negres dintre el pit
portarien una flor,
la Rosa de Jericó.
Escolteu la seva veu,
oh canons de tot el món
i la gent de tot arreu,
no més guerres ni més morts,
no més bombes ni més focs,
sóc el canó de Palamós,
sóc el canó de Palamós,
sóc el canó de Palamós.
(Imatge
extreta de: Viasona)
!!EXERCICIS:
1.
Què és una havanera? Una cançó pot considerar-se un poema? Per
què?
2.
Escolta dos cops l’havanera «El canó de Palamós» i comenta de
què tracta. Fes-ho paràgraf per paràgraf.
3.
Cerca informació sobre la cançó i digues qui la va escriure i si
saps l’any.
4.
Anota tres noms, tres verbs, i tres adjectius que apareguin a la
cançó.
5.
Busca a la cançó paraules que formin part del camp semàntic «Pas
del temps».
6.
Quin diacrític que s’accentua a la cançó amb les normes
ortogràfiques del 2016 ja no cal accentuar-lo?
7.
Per què el mot «fossin» no s’accentua i «fóssim» sí?
Raona-ho des del punt de vista ortogràfic.
8.
Per què el mot «canó» s’accentua i «canons» no?
9.
Explica el significat de: més, món, sóc, és.
10.
Comenta la diferència entre «vell» i «bell».
11.
Cerca dues retòriques que apareguin en aquest poema.
12.
Expressa la teva opinió sobre aquesta cançó tan coneguda. Què
t’ha semblat? Per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada