En aquest nou tema aprendrem a actuar com un consell de
redacció. Ens dedicarem a dissenyar la portada d’un diari imaginari, i haurem
d’escollir les principals notícies del dia i imatges que conformaran la portada.
Com ho farem?
.El consell de redacció
És un grup d’individus que formen un comitè i estableixen
les directrius de la publicació periòdica. La seva funció és definir el sumari
de cada edició del diari, establir les seccions i la periodicitat entre altres
coses. També són tasques del consell de redacció: vetllar perquè es compleixin
les preceptes ètics de la publicació, verificar que se segueixin les normes de
les diferents seccions de la revista o diari, distribuir els originals per tal
que els correctors verifiquin l’ortografia i que hi hagi una qualitat en
l’article editat, preocupar-se per l’estil dels articles.
Ara que ja coneixem les principals funcions del consell
de redacció entrem en matèria.
.El disseny de la portada
El consell de redacció es reuneix a les acaballes del
dia, normalment és a partir de les onze de la nit. El forma el director del
diari i els principals caps de secció de la publicació. Plegats decideixen la
notícia més destacada de cada secció, amb la finalitat d’arribar a un consens i
establir les cinc o sis notícies que sobresortiran en primera línia d’aquella
edició, és a dir, a la portada.
La portada no ha d’estar molt recarregada, és a dir, cal
seleccionar allò essencial, escollir tres o quatre fotografies que sortiran a la
primera pàgina, un parell que sobresurtin de la resta, després, decidir els
titulars i la informació que s’hi inclourà. Les notícies han de cridar
l’atenció per tal que el lector s’interessi pel diari i el llegeixi o bé, el
compri.
El text que apareix a la portada i que emmarca la notícia
i la fotografia és molt senzill, no té cap mena de complicació. Ara bé, els
diaris sensacionalistes, moltes vegades destaquen notícies insignificants,
exagerades, per captar l’atenció i es compri la publicació. Sovint, dins de la
portada, s’hi inclouen promocions del diari per obtenir més vendes.
(Material adaptat de: ca.wikipedia.org)
(Imatge extreta de: diari ARA)
!!EXERCICIS:
1. Què és un consell de redacció? Quina és la seva funció?
2. Agrupa’t
en grups de tres persones per formar el consell de redacció. Decidiu les
notícies que seran visibles a la portada. Llavors, dissenya la portada d’un
diari. Escull el seu nom. Destaca les notícies amb les fotografies que s’han
escollit. Esmenta el dia, mes i any, i número de la publicació. No t’oblidis
del disseny, que forma una part fonamental del diari. El màrqueting també
compta: pots publicitar alguna promoció del diari.
3. Fòrum
1: llegeixes premsa escrita? Més en paper o en format digital? On la llegeixes?
Compres alguna publicació? Per què? Creus que la premsa és molt
sensacionalista? Raona les teves respostes.
4. Fòrum
2: recomana alguna publicació en català. Comenta el perquè la recomanes i què
t’agrada d’aquesta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada