A) La carta de presentació
Tot
currículum vitae, ‘carrera de vida’, s’acompanya d’una petita carta de
presentació. És una manera formal de posar-se en contacte amb l’entitat o
empresa. La carta de presentació ha de ser directa, és a dir, escriure’s sense
por i deixant entreveure el que es pretén. També ha d’estar ben presentada i
tenir una petita estructura de paràgrafs per facilitar-ne la lectura, i ésser
entenedora. Hi has de fer constar algunes de les competències que tens i que
ets apte per a aquell treball.
Podem
trobar dues opcions:
.La
carta de presentació que s’adjunta al currículum vitae i que respon a una
oferta de treball.
Cal
indicar la referència per saber del lloc de treball al qual s’opta i esmentar la
data i el mitjà on has trobat l’anunci. Llavors, explica la raó per la qual
escrius la sol·licitud i optes a aquell lloc de treball.
Aporta
les teves dades personals bàsiques perquè el seleccionador contacti amb tu per
tal de fer una entrevista. S’ha de fer veure que la carta està escrita
nominativament per a aquesta empresa i que no n’has fet cap més.
Francisco Rivas F. Vergara 471, Dpto. 432
Santiago Centre
Santiago, 02 de juny de 2000
Departament
de Recursos Humans
Lever
SA
Sta
María # 450
Providència
Estimat
Sr.:
Amb
referència al seu anunci aparegut en el Mercuri el dia 25 de maig del present
any, adjunt remeto el meu curriculum vitae, així com la fotografia
sol·licitada.
Donada
la meva formació en l'àrea finances, així com l'experiència adquirida,
considero que podria encaixar al lloc ofert.
Quedo
a la seva disposició per ampliar quanta informació vulguin necessària. A
l'espera de les seves notícies, s'acomiada atentament,
Signatura
______________
a __ de __________ del 2017
(Exemple
extret de google)
.La
que s’envia a cegues, per oferir-se a treballar en aquell lloc de treball que
no ofereix res.
Sempre
cal adreçar-te al director de Recursos Humans de l’empresa, sinó la carta pot
perdre’s pels diferents departaments de l’empresa. Comenta el lloc de treball
que t’agradaria ocupar i explana allò que saps fer. Recorda els èxits que has
aconseguit. Parla de l’empresa i per què t’interessa la feina.
Expressa
les ganes de tenir una trobada amb el responsable de l’empresa per tenir una
entrevista.
Així
doncs, tota carta de presentació ha de tenir:
1. Una
introducció: on expliques per què t’adreces a l’empresa), una petita explicació
sobre les competències que tens, interessos i una referència al currículum que
l’acompanya. Quedar a disposició de l’empresa per si volen contactar amb tu.
2. Sempre
s’adreça a una persona de l’empresa, el responsable de Recursos Humans. Cal
referenciar-lo a la carta.
3. Cal
cridar l’atenció de l’interlocutor, per això, has d’explicar qui ets i la raó
per la qual envies el teu currículum. Destacar els aspectes que s’apropen al
perfil de l’oferta del lloc de treball, perquè s’interessin pel teu currículum.
Fer-ho sense temor i de manera directa.
4. Cal
expressar el desig d’entrar en un procés de selecció, aquest és el principal
objectiu de la carta de presentació.
5. Acomiada’t
amb un paràgraf breu i cortès. No fer llàstima: “Per tot el que us he explicat,
siusplau, espero que em doneu el lloc de treball”. Fins i tot, divertia al
receptor.
6.
Afegir
el lloc d’escriptura de la carta i la data, mes i any.
7.
No
t’oblidis de signar la carta en bolígraf i afegir a sota el teu nom i cognoms.
B) El currículum
El
bon currículum no supera les tres pàgines, atès que, tothom va saturat de
feina, i si és més llarg anirà a la paperera. Per economitzar a l’hora
d’enviar-lo es pot imprimir a doble full. Una altra possibilitat és trametre
currículums per Internet, arriben més ràpid i pots rebre respostes també de
manera imminent. Avui dia, com que vivim en un món competitiu, fins i tot,
compta l’originalitat.
Hi ha persones que han realitzat currículums per
Internet en una presentació Prezzi per exemple hi han obtingut el lloc de
treball, simplement, per l’originalitat, perquè ha fascinat la valentia en què
ho han portat a terme. D’altres han obtingut la feina per un certificat de
voluntariat que van obtenir quan estudiaven a l’institut. Ara bé, sobretot, mai
posar cap mentida, perquè en descobrir-se, et comportaria un acomiadament.
Parts
fonamentals del currículum:
|
FOTO
(Ni sexi ni estranya, sinó natural)
1. Dades personals
-Nom
i cognoms:
-DNI:
-Direcció:
(carrer o plaça, número, codi postal, localitat, país)
-Telèfon:
-Correu
electrònic:
-Data
de naixement: (dia, mes i any)
-Permisos
de conduir:
(millor
posar-los aquí. En alguns currículums van al final)
2. Formació i estudis
2.1 Dades acadèmiques
(De
la titulació més alta a la més baixa. Si tens un títol universitari no és
necessari indicar el títol d’ESO o de Batxillerat)
Ex:
-Llicenciat
en Filologia Catalana, per la Universitat de Lleida, 2000.
2.2 Formació
complementària
(Altres
certificacions o cursets fora de l’àmbit de titulacions. De la més actual a la
més antiga)
Ex:
-Certificat
de nivell intermedi d’anglès, B1, EOI, 2014, Sabadell.
-Curs
de biblioteconomia, 30h, setembre-gener del 2016, Barcelona.
2.3 Idiomes
-Llengua
materna: ex: català.
-Altres idiomes:
Escriure
el nom de la llengua i indicar:
-Lectura:
nivell excel·lent, bo, bàsic.
-Escriptura:
nivell excel·lent, bo, bàsic.
-Expressió
oral: nivell excel·lent, bo, bàsic.
Ex:
Anglès
-Lectura:
nivell mitjà.
-Escriptura:
nivell mitjà.
-Expressió
oral: nivell mitjà.
3. Experiència
professional
3.1
Experiència laboral
-Dates
(de... a...): començar per la més recent i anar afegint les més antigues per
cada lloc ocupat. A continuació i tot seguit en un parell de línies tot:
-Nom
i direcció de l’empresa.
-Tipus
d’empresa i sector.
-Lloc
i càrrec ocupats.
-Principals
activitats i responsabilitats.
Ex:
-Generalitat
de Catalunya, del gener del 2013 al febrer del 2016, Departament d’Ensenyament,
auxiliar administratiu, departament d’atenció al professorat.
3.2 Altres experiències professionals
(Que
no siguin dins del teu àmbit laboral, però que t’hagin servit per formar-te d’alguna
manera. No s’han de posar feines insignificants i que et puguin perjudicar a l’hora
de trobar una feina de segons quin àmbit. Per exemple, haver fet “alguna mala
feina” d’estiu per guanyar diners)
3.3 Activitats professionals, no estrictament laborals
(Si
tens publicacions, si has obtingut algun premi, participació en exposicions,
recitals poètics, esportista d’elit, soci d’alguna entitat, participació en
voluntariats i similars.
4. Capacitats i aptituds personals
Que
s’hagin adquirit al llarg de la vida i de la carrera educativa i professional,
emperò no cal que siguin avaluades amb certificats o diplomes oficials.
És
un apartat que té importància segons a quina empresa adrecis el currículum per
d’altres no ho serà tant. Sempre s’ha d’explicar ben resumit. En una línia cada
capacitació.
4.1 Capacitats i aptituds socials
Viure
i treballar amb persones en entorns multiculturals i treballar en equip, per
exemple. Descriure-les i explicar on es van adquirir.
4.2 Capacitats i aptituds organitzatives
Explicar
si has treballat com a coordinador i administració de persones, projectes o
similars, en llocs de voluntariat... Comentar-ho i indicar com es van adquirir.
4.3 Capacitats i aptituds tècniques
Tipus
específics d’ordinadors o maquinària. Glossar-les i comentar com es van
adquirir.
4.4 Capacitats i aptituds artístiques
Música,
escriptura, disseny... comentar com es van aprendre i adquirir.
!Mai s’han de dir les aficions que tens. A ningú interessen.
4.5 Altres capacitats i aptituds
Que
no s’hagin esmentat anteriorment. Glossar com s’han adquirit.
5. Referències
Esmentar
el nom d’alguna persona amb el seu lloc de treball i telèfon per si volen
contrastar la informació donada i saber com ets i com treballes.
6. Lloc
i data
(població) a (dia +de + mes) del (any)
7. Signatura
(gargot)
Nom i
cognoms (escrits amb lletres: perquè de vegades la signatura és il·legible)
!Per tant:
El millor currículum vitae serà el que contindrà les tres
paraules: breu, clar i concís. Al currículum tampoc s'ha de retolar res amb colors, hi ha d'haver una seriositat.
(Imatge extreta de: rac105)
!!EXERCICIS:
1. Què
és una carta de presentació? Per a què serveix? Què s’hi ha d’explicar?
2. Quines
són les principals parts que ha de tenir un currículum vitae?
3. Com
s’han d’ordenar dins del currículum vitae les dades acadèmiques, i d’experiència
laboral o cursets?
4. Realitza
una carta de presentació per una oferta imaginària de treball. Pensa a qui t’has
d’adreçar i què hi hauràs d’escriure.
5. Prepara
un currículum vitae que acompanyaràs a la carta de presentació anterior.
Recorda que no pot superar les tres pàgines, és a dir, un foli i mig.
6. Autoavalua’t:
com t’han sortit els exercicis? Quines dificultats t’han sorgit i per què? Com
les has solventat? Què has après sobre aquest tema? Què ja coneixies? T’ha
ajudat el tema per millorar o perfeccionar l’escriptura d’una carta de presentació
i d’un currículum vitae? En què t’ha ajudat? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada