A
l’hora de realitzar un comentari de text lingüístic hem de
destacar les idees sobresortints del text, la més bàsica de cada
paràgraf, per pautar-lo millor. Llavors, serà
cosa teva de cohesionar i presentar les idees de manera coherent a
l’hora d’explicar allò que vols comentar.
Sempre
s’ha de llegir el text un parell de vegades per copsar-ne la idea
general.
En
què es basa el comentari lingüístic?
Es
fonamenta en comentar les característiques lingüístiques que el
text aporta, així com també els mecanismes
de llengua, quin estil empra per glossar el tema i la intenció que
té l’autor amb el text. La finalitat d’aquest comentari és
analitzar la llengua que s’utilitza en l’article i no les idees
que s’hi explanen. Val a dir, que el comentari de text lingüístic
pot aplicar-se a qualsevol text escrit.
A
l’hora de realitzar el comentari lingüístic cal comentar tres
aspectes:
.La
varietat de llengua que utilitza.
.Argumentar
el perquè d’emprar aquella varietat de llengua per explicar el
text que tractem.
.Comentar
l’estil de llengua.
Com
farem el comentari de text lingüístic?
Hem
de tractar els següents aspectes:
.Els
elements que intervenen en el procés de comunicació del text.
.Esmentar
els aspectes rellevants de l’estructura del discurs.
.Tractar
els aspectes gramaticals del text.
Desenvolupem
els tres aspectes per fer el comentari lingüístic
- Els elements que intervenen en la comunicació són:
l’emissor,
el destinari, el canal o medi, el codi, la situació o el context, el
missatge.
.L’emissor:
Quin
punt de vista presenta l’objectiu: és objectiu (té un sentit) o
subjectiu (dependrà de cada lector); quina és la intenció; si
l’emissor parla d’ell mateix o de manera oculta; si és de tipus
individual o col·lectiva, privada, institucional, comuna,
especialitzada, conegut, anònim. Quina és la funció comunicativa
que sobresurt: referencial, apel·lativa, expressiva, poètica. Quin
tipus de text és?
.El
destinatari:
Si
el text s’adreça a un destinatari individual o bé, múltiple, si
és precís, o indeterminat, comú o especialitzat. Segons el
destinatari, el tipus de text variarà.
.El
canal:
Mitjà
pel qual és promogut el text. Pot ser oral (presencial, per
videoconferència…) o escrit (imprès, manuscrit, premsa, ràdio,
televisió, correu electrònic…)
.El
codi:
Quina
llengua s’ha emprat per redactar el text i per què; pot provocar
variacions en la llengua utilitzada. Cal esmentar si inclou
il·lustracions, dibuixos, gràfics, fórmules o símbols.
.Situació
i context:
S’ha
de comentar on ha aparegut el text, és a dir, la seva localització.
Si el text s’ha extret d’un llibre, d’una pàgina web… època,
lloc, context social, literari… i d’altres elements que siguin
importants per entendre tant el contingut com la forma del text que
tractem.
.Missatge:
S’ha
d’esmentar el tipus de text i el gènere en què s’ha escrit:
relat, assaig, estudi, article, reportatge, crònica, crítica…
Aspectes
a tenir en compte de l’estructura del text
Per
analitzar el discurs del text cal comentar els aspectes següents:
.Comentar
les formes del discurs que utilitza:
Si
és una narració, un diàleg, una narració, una descripció, una
exposició, una argumentació... Si apareixen diverses marques
discursives, esmentarem la que predomina més i com es combinen dins
del text.
.Les
característiques del seu gènere:
Hem
de tenir present l’àmbit de la comunicació al qual pertany.
D’aquí que podem trobar diferents tipus de textos: administratius,
jurídics, periodístics, literaris, de tramesa cultural... i dins
d’aquests, podem trobar diferents subtipus: per exemple, dins del
literari: conte, novel·la, poema...
.L’estructura
interna:
Haurem
de veure l’assumpte i el tema del text, així com també, caldrà
analitzar els elements continuadors de la temàtica. D’altra banda,
s’haurà de veure com s’organitza el contingut: quins marcadors
textuals utilitza el text, elements de cohesió i similars.
.Les
marques d’organització externa del text:
Ve
pautada pels paràgrafs, si són curts o bé llargs, si hi ha títols,
apartats... En el cas que el text fos una poesia, l’estructura
externa la determinaran les estrofes que utilitza i la mètrica del
poema.
Ens
posem a redactar el comentari de text
La
finalitat és escriure un text de manera global que inclogui els
elements de manera lingüística i que cal destacar.
Quins
són els objectius que té un comentari?
.Valorar
el procés de l’autor per explanar les idees.
.Opinar
sobre el text tal i com ho fa l’autor.
.Glossar
la idea principal.
.Valorar
els arguments que deixa anar l’autor.
.Explicar
l’opinió personal del text.
Quan fem el comentari:
.No
s’han de demostrar els coneixements que es tenen a nivell personal
sobre el tema.
.No
dir el mateix que diu l’autor, emperò amb d’altres paraules.
.No
és un comentari exhaustiu del text, com si fos una ressenya.
.Diferenciar
el tipus de comentari, segons sigui d’una obra literaria, notícia,
articles d’actualitat…
Estructura del comentari de text
- Situar el text.
- Esmentar la informació que sabem del text: autor, època, moviment al qual pertany, la localització del text o de l’obra, la finalitat…
Ens
ajudarà a treballar en aquest apartat preguntes del tipus:
.Quina
classe de títol hi ha al text?
.Què
és pot comentar del tema?
.Qui
és l’autor o autora del text?
.A
quin període de temps pertany?
.Quan
es va publicar el text?
.L’autor
pertany a algun corrent, moviment o bé tendència atística,
ideològica, estètica…
.Es
pot vincular l’autor a d’altres escriptors coetanis? Hi tenia
algun tipus de relació? Es pot arribar a alguna conclusió?
.El
text és complet o bé un fragment? Forma una unitat?
.Quina
importància té en el conjunt de la seva obra?
.On
va aparèixer publicat el present text?
.Si
és de gènere literari, de quina tipologia? poesia, narrativa,
teatre, assaig.
Cal
definir el tema
És
a dir, fa referència a l’assumpte, al motiu del text. Per anar pel
bon camí haurem de respondre les següents preguntes:
.De
quin tema parla el text?
.Quina
és la idea transversal o tema del text?
.Com
l’autor defensa la idea principal?
.Fa
alguna aportació nova al tema? Es pot relacionar amb altres textos
que hagin parlat del mateix tema?
.Com
s’aborda el tema, amb una anècdota, un exemple, una opinió, una
situació de comunicació…
.El
text incorpora diferents punts de vista? Es contrasta amb d’altres
opinions?
.Com
tracta el tema, de manera temporal o bé, atemporal?
.Té
un final obert o tancat?
.Es
pot veure clarament la introducció, el nus i el desenllaç?
.El text té una estructura marcada?
.El text té una estructura marcada?
.L’exposició
del contingut segueix un ordre?
.La informació exposada té un ordre ascendent, d’allò contret al general, o descendent, del general al concret? Explicar l’estil
.La informació exposada té un ordre ascendent, d’allò contret al general, o descendent, del general al concret? Explicar l’estil
Dins
de l’estil d’un text, en podem trobar de dos tipus. El primer ens
donarà informació sobre els elements que ha emprat l’autor en el
text:
.Quin
tipus d’informació dóna el text? És concreta o bé, abstracta?
.Com
l’autor transmet la informació? Quins recursos empra: anècdotes,
exemples, experiències personals…
.Quina
és la informació que sobresurt al text?
.Empra
recursos estilístics del tipus com la metàfora, l’analogia,
l’exageració…?
.La
informació del text va del concret al general o del general al
concret?
Pel
que fa a l’altra part, focalitza en les diferents parts de la
llengua: foneticofonològica, morfosintàctica i lexicosemàntica.
Foneticofonològic
.Acústica del text (com ens sona).
.Antiguitat del text segons la grafia.
.Trets dialectals.
.Registre.
.Signes de puntuació.
.Acústica del text (com ens sona).
.Antiguitat del text segons la grafia.
.Trets dialectals.
.Registre.
.Signes de puntuació.
Morfosintàctic
.Categories gramaticals.
.Construcció de la frase.
.Tipus d'oracions.
.Adjectivació.
.Substantivació.
.Categories gramaticals.
.Construcció de la frase.
.Tipus d'oracions.
.Adjectivació.
.Substantivació.
Lexicosemàntic
.Marca de registre.
.Especialitat.
.Sinònims, antònims, hiperònims, repeticions, cacofonies, sentits figurats...
.Variació en l'expressió (estil de llengua).
.Marca de registre.
.Especialitat.
.Sinònims, antònims, hiperònims, repeticions, cacofonies, sentits figurats...
.Variació en l'expressió (estil de llengua).
Arribar
a conclusions
Tal
i com es fa en un comentari, cal presentar les conclusions. La
informació detallada amb anterioritat ens ha d’encaminar a aquest
objectiu. Ens facilitaran l’escriptura d’aquesta part la resposta
de les següents preguntes:
.Quina
importància o sentit té el text en el mitjà on ha aparegut
publicat? I dins de tota l’obra de l’autor?
.El text que tractem ha aconseguit el seu propòsit o finalitat?
.El text que tractem ha aconseguit el seu propòsit o finalitat?
.Podem
extreure alguna valoració del text?
.Aporta algun tipus de moralitat explanada dins del text o bé que poguem deduir?
.El text que hem comentat ens fa arribar a algun tipus de reflexió final?
.Podem arribar a cap conclusió amb l’estudi que hem fet?
.Aporta algun tipus de moralitat explanada dins del text o bé que poguem deduir?
.El text que hem comentat ens fa arribar a algun tipus de reflexió final?
.Podem arribar a cap conclusió amb l’estudi que hem fet?
.El
fragment conté alguns punts amb ambigüitats o que no s’hagin
acabat d’entendre?
.Explica el nivell de complexitat que t’ha comportat l’elaboració del comentari de text lingüístic.
.Explica el nivell de complexitat que t’ha comportat l’elaboració del comentari de text lingüístic.
Recorda
que quan redactis el comentari de text de tipologia lingüística ho
has de fer de tal manera que no es noti que respons a les preguntes
pautades, sinó escriure-ho de forma cohesionada, ara bé, sí que
s’han de veure les tres parts principals d’aquest tipus de
comentari.
!!!
Aquesta
fitxa sobre el comentari de text lingüístic és molt útil per a
l’alumnat de Batxillerat, així com també, per a l’universitari.
(Material
adaptat de: xtec.cat)
(Fotografia
realitzada per: Maria Rosa Corretgé)
!!EXERCICIS:
- Realitza un esquema sobre els aspectes més destacats a tractar en el comentari lingüístic d’un text.
- Cerca un petit article de premsa o bé d’Internet i realitza el comentari lingüístic basant-te amb els punts d’aquesta fitxa.
- Explica les diferències que existeixen entre un comentari lingüístic d’un text i un de literari.
- Autoavalua’t: amb quines dificultats t’has trobat a l’hora de realitzar un comentari lingüístic i per què? Quina part del comentari t’ha presentat més complexitat? Per què?
- Fòrum: quin tipus de comentari trobes més senzill de realitzar, el lingüístic o bé, el literari? Per què? Quin és el tipus de comentari de text que més et demanen els professors?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada