Recentment, Dagoll Dagom ha celebrat els quaranta anys de
trajectòria teatral, una trajectòria impecable i exitosa, que han consolidat la
companyia Dagoll Dagom, que rep el nom del crit de guerra infantil que clamava
Joan Ollé, com una de les més rellevants del nostre petit país des del llunyà
1974. Una companyia que fou fundada per Ollé, com explica el seu actual director Joan Lluís Bozzo dins l’obra “Memòries trobades en una furgoneta. Els primers
èxits de la companyia Dagoll Dagom” (2015). Bozzo va començar el seu camí el
1977, traslladant-se d’una actuació a una altra amb una vella furgoneta que no
superava els vuitanta quilòmetres per hora i que compartien nou membres i en
una gira impossible d’actuacions que els traslladava d’una banda a l’altra de
la Península amb representacions diàries, on cremaven quilòmetres i quilòmetres
de carretera sense pausa.
És al llarg d’aquest recorregut on Bozzo explana les
vivències des que va entrar a la companyia on van representar les obres: “No
hablaré en classe” (1977), obra amb la qual feren el salt al gran públic,
“Antaviana” (1978), teatre musical basat en els contes de Pere Calders i
l’acompanyament musical de Jaume Sisa; “Nit de Sant Joan” (1981), i “Glups!!”
(1983).
En Joan Lluís Bozzo va entrar a la companyia per fer una
substitució d’en Josep Parramón, un dels membres principals i que havia de
realitzar el servei militar, però per sort, en Bozzo ja s’hi va quedar. Amb la
marxa del poeta i director Joan Ollé, que anhelava endinsar-se en altres
territoris teatrals, de vessant més independent, en Joan Lluís es va
posicionar dins de la companyia. Bozzo recorda a la perfecció les dues primeres
obres on va participar Pepe Rubianes: “No hablaré en classe” (1977) i
“Antaviana” (1978). Alhora glossa que sempre avisava a Pepe Rubianes que a
l’hora d’explicar quelcom posés un “quasi” per evitar el “tothom” i d’aquesta
manera estalviar-se problemes.
L’obra “No hablaré en clase” (1977), amb guió de Joan
Ollé i representació de Josep Parramón, fou una creació trencadora, on es
mostrava com eren les classes escolars de l’època franquistes i fins i tot,
hagué de superar una forta censura, amb diversos fragments suprimits i un text
retornat tot ple de ratlladures. Així com també la presència d’un vistaire que
anava a veure els assajos, i que s’amagava camaleònicament dins del quòrum per
decidir si llavors autoritzava aquella escena o no. Els membres de la companyia
decidiren canviar alguns noms i el títol, fins que sortosament, s’acceptà amb
el títol de “Pa amb oli i sucre i d’altres lletanies”, com molt bé explica
Joan Lluís Bozzo. En una representació fins i tot van patir un còctel molotov,
atès que es posaven en l’ensenyament, cosa que no agradava als de Madrid.
L’obra tingué molt ressò, i com a curiositat, una vegada s’hagué de representar
a la cuina d’un institut. Un dels secrets que amaga aquesta obra, és que volien
afegir escenes noves a l’obra, que només constaven en el guió escrit censurat,
i d’aquesta manera, poder reconstruir l’espectacle, però com glossà: “No
recordem una escena on Rubianes feia de captador amb un monòleg. No l’hem pogut
recuperar. No guardàvem molts guions ni fèiem fotos de les representacions al
principi”.
Pel que fa a “Antaviana” (1978), Bozzo comentà que
seleccionaren alguns contes i que no fou una cosa senzilla, ja que en aquella
època no es podia trobar cap llibre d’en Pere Calders a les llibreries, i el
recull de tots els contes estava exhaurit, només se’n podria trobar algun
exemplar a les llibreteries de vell. Sortosament, el pare d’en Bozzo
resguardava un volum de l’antologia “Tots els contes” i pogueren portar el
projecte a terme. També els costà trobar un títol adient per a l’obra, atès
que, dels vint-i-cinc títols que els féu arribar Calders, no els n’agradava
cap. Calders en llistà alguns com: “Sobre àtic paradís”, títol que detestaven,
encara més, preferien dir-ne en tot cas, “El Calders”. També pensaren amb el
de: “La vida de cada dia per la màgia de Calders”. Finalment, es quedaren amb
un dels que no feien gràcia a l’autor. Un títol que fou extret d’un conte del
mateix Pere Calders, que lletrejà un nen per allunyar-se de l’avorriment
escolar. Escolliren Calders perquè els donava molt de joc, perquè els seus
contes tenien diferents lectures, a més, era un autor accessible i divertit, i
això atreia el públic. L’acompanyament musical el feia en Jaume Sisa.
Bozzo, que sempre s’ha considerat un lletraferit, d’aquí
que sempre hagi escrit narracions, guions teatrals.... com diu ell: “Sempre
m’ha agradat escriure. Vaig començar a indagar en els records i es va quedar al
calaix. Ara, m’ha violentat revisar”. És així com justifica la seva present
obra: “Memòries trobades en una furgoneta. Els primers èxits de Dagoll Dagom”. On ha
hagut de fer un gran esforç per veure les coses que havien fet al llarg dels
anys. “Em costa, però m’agrada”.
Quan parla sobre el fet teatral, Bozzo no es talla un
pèl: “Si l’obra és llarga i avorrida no interessarà. Ha d’haver-hi un ritme,
una durada, de noranta a cent minuts màxim”. En Bozzo té un decàleg que té nou
punts i un d’aquests punts a destacar és: “Portar l’obra a judici dels ulls
infantils”. Si el públic infantil s’ho passa bé amb l’obra, ha fet la prova de
foc. Per tant: “Si l’obra atrapa els nens anem bé. Si diuen se m’ha fet llarga
no”. El mètode Bozzo recomana realitzar una representació de l’obra amb amics i
coneguts. Normalment, es fa els dissabtes a les onze hores. De totes maneres,
reafirma que: “Faria sempre els assajos en públic”. És una mostra més per veure
si l’obra pot funcionar o no.
Reconeix que quan van engegar la companyia no tenien massa
experiència perquè tots eren jovenots. A més, Joan Ollé volia muntar la seva
companyia teatral i Parramón també va decidir marxar. Actualment, a l’hora
d’escollir un muntatge nou, es reuneix l’equip: Anna Rosa Cisquella, Miquel
Periel i ell mateix, debateixen uns dies i decideixen els següents passos
teatrals: “Algú diu: Hem de fer una cosa nova. Van sortint projectes de tota
mena i entre espectacle i espectacle hem de decidir el futur, la següent obra.
De vegades les idees surten ràpid, d’altres no. Som tres els que decidim la
següent obra i llavors llegim obres d’aquell tema. Tenir una idea per fer un
espectacle costa molt”. Això és precisament el que succeirà quan finalitzin les
representacions de “Mar i cel”.
La memòria de Bozzo no s’atura aquí, se’n recorda a la
perfecció quan des de TV2 a Miramar, participà en la realització dels guions sobre
els contes de Calders per un programa de trenta-cinc minuts anomenat “Taller de
comèdies”, però tampoc s’oblida del programa “Terra d’escudella”, programa
infantil que entre 1977 i 1980 s’emetia els dissabtes i on també col·laborà.
En aquella primera etapa de la companyia Dagoll Dagom van
pretendre ésser provocadors, escandalosos i clamar que realitzaven un nou
teatre comercial, però de fet, a ells els atreia més el teatre de caire popular.
La filosofia de la companyia els va crear diverses antipaties, com comentà
Bozzo.
Un dia en un assaig amb públic de l’obra de tipus
revista, “Nit de Sant Joan” (1981) en Jordi Pujol s’adreçà a ell i li deixà
anar: “Vostès, a més del teatre a què es dediquen?” En xocar-li aquell espectacle,
que a més va funcionar molt bé. Eren uns temps en què la companyia representava
en nombroses festes majors i fins i tot, anà a Madrid.
Sobre la crítica, Bozzo és molt sincer: “La crítica
sempre ens dóna pals!”. Rememora el cas del Tricicle que va estrenar a Broadway
i la mateixa nit la crítica els féu fora del país. Ara bé, la crítica era l’única
opinió que existia en aquells anys. Hom anava a ulls clucs i fidelitzava la
seva confiança al professional que l’escrivia. També funcionava el boca a boca,
és a dir, recomanar-se obres teatrals entre amics. Al respecte, Bozzo afirma: “Si
la crítica és bona i hom diu, l’obra se m’ha fet llarga, no serveix”.
En Joan Lluís avançà que aquesta només era una
pinzellada de la primera etapa de Dagoll Dagom, però que aviat veurà la llum
una segona part, “Viatge al centre del musical” i amb el temps alguns volums més,
on glossarà més vivències i anècdotes d’aquesta històrica companyia del teatre
català. Bozzo continuarà escrivint l’enciclopèdia de Dagoll Dagom. Una memòria per la qual han viatjat al llarg de
les obres teatrals en Pere Calders, en Manuel Vázquez Montalbán, Albert Boadella, Pepe
Rubianes... i tants d’altres. Baixem el
teló.
Josep Maria Corretger Olivart
Octubre del 2015
(Imatges extretes de: ara.cat, dagolldagom.com, grup62.cat)
!!EXERCICIS:
1. Explica la història d'un grup teatral català. Pots fer-ho per escrit o en una presentació Prezzi o en Powerpoint.
2. Opinió: has vist alguna obra de la companyia Dagoll Dagom? Què t'ha sembla l'espectacle?
3. Fòrum: explica per què t'agrada o no el teatre. Raona la teva resposta.
4. Comenta una anècdota que t'hagi passat anant al teatre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada