.La formació del nombre
El plural es forma en
termes generals quan afegim una –s al singular.
Ex:
Cotxe---cotxes; arbre---arbres; ordre---ordres...
Per un altre costat,
segons quina terminació tenim per al singular, podem formar plurals que acaben
en –ns, -os/-s.
Ex:
Pi---pins;
text---textos/s; disc---discos/s...
També podem trobar una
sèrie de mots invariables,
com per exemple, alguns dies de la setmana.
Ex:
El/els dilluns,
el/els dimarts, el/els dimecres, el/els dijous, el/els divendres.
I alguns compostos, com per exemple:
Ex:
Paracaigudes, trencaclosques...
Un paracaigudes,
deu paracaigudes, un trencaclosques, deu trencaclosques...
.Veiem el quadre que resumeix tota la informació bàsica.
(Imatges
extretes de: cdns2.freepik.com i slideshare.net)
(Adaptat del llibre d’aula: DIVERSOS,
(2012). Llengua catalana i literatura. Batxillerat 1, Cruïlla,
Barcelona)
!!EXERCICIS:
1.
Quines són les quatre terminacions que
tenen dues formes de plural? Escriure-les i redacta dos exemples de cada.
2.
Pensa i escriu el plural dels següents
mots:
Enllaç, arbust,
dimecres, problema, aeroplà, triomf, oboè, guix, permís, pasqua, arruga,
casaca, àliga, plaça, oca, amiga, platja, franja, aigua, llegua, taronja,
espiga, alforja, època.
3.
Canvia el nombre de les paraules
següents:
Peces, pluges,
races, erugues, llengües, truges, esperances, estaques, boques, figues, petges,
esponges, maces, hamaques, traces.
4.
Escriu el plural dels mots que vénen a
continuació:
Ús, tornavís,
interès, arròs, barnús, matís, congrés, gos, nus, passadís, esbós, país,
paradís, mes, embaràs, marquès, espòs, nas, tapís.
5.
Destria els plurals segons el facin en –os
o –os/-s:
Avenç, esqueix,
crucifix, embruix, safareig, impost, braç, despatx, trepig, casc, contrast,
guix, pretext, cartutx, marquès, espòs, nas, tapís.
6.
Classifica els plurals segons el facin
amb –s o –ns:
Escorpí, sabó,
canapè, oració, molí, mercè, vostè, padrí, comitè, destí, jardí, bambú, menú,
violí, coixí, cautxú, peix, arbust, flux, raig, text.
7.
Inventa un exercici original per
treballar la formació del nombre del substantiu.
8.
Autoavalua’t. Com t’han anat els
exercicis de la present fitxa? On has trobat dificultats i per què? Quins són
els teus punts forts i quins els teus punts febles en la formació del nombre
del substantiu? Sabries explicar a un company els elements bàsics de la
formació del nombre del substantiu? Com ho faries? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada