dijous, 25 d’abril del 2013

Canvi i caiguda de les preposicions davant infinitiu. Adreçat a Batxillerat.



.Davant d'infinitiu cal tenir present que les preposicions EN i AMB es canvien per A i DE.

Ex:

-En veure que no venia, va marxar (incorrecte)
-Al veure que no venia, va marxar (correcte)
-Han pressionat amb trencar les relacions institucionals (incorrecte)
-Han pressionat de trencar les relacions institucionals (correcte)


En resum, davant d'infinitiu:

EN--------serà A
AMB-----serà DE/D'


.Però aquesta regla té dues excepcions:


1. EN + infinitiu serà correcta amb valor temporal. Equivalent a QUAN + verb conjugat.

Ex:

-En marxar, caigué la porta (Quan van marxar, caigué la porta).

2. Quan trobem HAVER-N'HI PROU +  INFINITIU i TENIR-NE PROU + INFINITIU, la preposició AMB serà correcta en cas d'ambigüitat:

Ex:
-Aviat en va tenir prou, amb veure el seu equip jugar malament va decidir marxar.


.Per reforçar o ampliar continguts:

.Verbs que regeixen una preposició:

.Més exercicis:

(Adaptat de: uab.cat)
(Imatge extreta de: marta-aprovam.blogspot.com)


!!EXERCICIS:

1. Redacta deu oracions on apareguin A o DE / D' davant d'infinitiu.

2. Digues si les següents oracions són correctes o incorrectes.
.Em vaig aconformar amb fer els deures.
.Amb insistir no aconseguiràs res.
.El cambrer, en portar el segon plat es desmaià.
.Li interessa molt de cobrar més.
.Estava preocupat però en comprar un gelat s'oblidà de tot plegat.
.De cantar? no en sé gaire.
.No se sentí satisfet amb obtenir un augment de sou.
.Amb dir-ho d'aquella manera, l'altre s'ofengué.
.Em vares comentar que de nadar no en sabies.
.En marxar no solventaràs el problema.

3. Si algú has respost l'exercici 2, pots crear deu oracions més i resoldre-les tu mateix/a.


2 comentaris:

Unknown ha dit...

Jonathan Crespo 2d batxillerat

EXERCICIS:

1. Redacta deu oracions on apareguin A o DE / D' davant d'infinitiu.
. Tenia interès a veure el partit de futbol Barça-Bayern.
. He de trencar amb la rutina diària.
. Han de trucar a la meva mare per fer una entrevista.
. Estava esperant de cobrar el sou per comprar un sabatilles noves.
. Prohibit d’enganxar cartells.
. Mira Josep de corregir els exercicis per demà.
. He d’anar a córrer perquè tinc cursa aquest diumenge.
. Vaig a estudiar a la biblioteca que tinc examen de català.
. He hagut de cuinar una paella per a quatre persones.
. Hauria de entrenar mes per aconseguir la victòria.

2. Digues si les següents oracions són correctes o incorrectes.

.Em vaig aconformar amb fer els deures. (incorrecte) de fer
.Amb insistir no aconseguiràs res. ( incorrecte) d’insistir
.El cambrer, en portar el segon plat es desmaià. (incorrecte) a portar
.Li interessa molt de cobrar més. (correcte)
.Estava preocupat però en comprar un gelat s'oblidà de tot plegat. (incorrecte) a comprar
.De cantar? no en sé gaire. (correcte)
.No se sentí satisfet amb obtenir un augment de sou. (incorrecte) d’obtenir
.Amb dir-ho d'aquella manera, l'altre s'ofengué. (correcte)
.Em vares comentar que de nadar no en sabies. (correcte)
.En marxar no sol ventaràs el problema. ( incorrecte) a marxar

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Jonathan,

Molt bona feina, m'anoto el teu treball i gràcies per atrevir-te amb aquests dos exercicis complicats.

És bàsic dominar això per l'escriptura.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;