dilluns, 25 de juny del 2012

Repassem el C.Règim Verbal. Adreçat a tot l'alumnat.




El complement de Règim Verbal o complement preposicional és un complement que va introduït per les preposicions A, DE, EN, AMB, PER. És un complement camaleònic, és a dir, sovint apareix amagat, només veiem el verb i la preposició no fa acte de presència perquè ja està implícita dins del verb que la demana. 

Ex:

-Estic aprenent a fer castells de sorra quan vaig a la platja.

-Aviat s'adonà que havia de comprar el menjar per al dinar. ("camaleònic)


És important saber els verbs que regeixen a cada preposició:



A / DE

accedir, adonar-se, 

acostumar-se, aprendre, 

arriscar-se, burlar-se, 
contribuir, dubtar, 
dedicar-se, oblidar-se, 
excitar (excitar a l'odi), parlar, 
exposar-se, penedir-se, 
procedir, recordar-se, 
renunciar, riure's, 
afanyar-se, saber, 
descuidar-se.




EN / AMB

afanyar-se, avenir-se, 
complaure's, fer-se, 
entossudir-se, haver-n'hi prou,
exercitar-se, relacionar-se, 
pensar, adir-se, 
tenir interès, 
vacil·lar. 




PER

preocupar-se, 
atabalar-se,
interessar-se.





Vegem-ne alguns exemples:

-No acostumo a fer els deures sovint. (C. Règim Verbal)

-Afanya't en venir o no arribarem a temps. (C. Règim Verbal)

-Em penedeixo de no haver pogut llegir millor en públic. (C. Règim Verbal)



.Si el complement de Règim Verbal està introduït per EN, aquesta preposició es convertirà en A o DE / D' si  darrere hi ha un INFINITIU:

Ex:

-Es complau de ballar un vals.

-Afanya't a venir al cinema o farem tard.


.Per diferenciar el complement de règim verbal del CD cal veure si el verb està regit per una preposició o no. Si està regit és complement de règim o sinó és CD (mai porta preposició. Únicament amb pronoms personals forts). El complement de règim verbal comença immediatament després del verb.

Ex:

-Jugaven l'un amb l'altre. (CD)

-S'atabalava per qualsevol cosa. (C.Règim Verbal)



Per ampliar o reforçar:




(Fonts consultades: xtec.cat)

(Imatge extreta de: blocdefotos.cat. Realitzada per Camil)



!!EXERCICIS:

-Subratlla els complements de règim verbal de les següents oracions:

1. Pensava en tots vosaltres, però finalment ho vaig fer tot sol.

2. Dubto de l'amabilitat d'en Joan.

3. Vaig estar molt d'acord amb el que em digué.

4. Es va complaure en haver rebut el premi.

5. Em preocupo per la tardança dels trens.

6. Si puc t'ho comunicaré però vull que sàpiguis que no acostumo a fer concessions.

7. Quan tingui temps m'arriscaré a fer puenting.

8. No tinc gaire interès a viatjar a l'estranger, prioritzo el descans.

9. Recordo d'haver anat a Waterworld un parell de vegades.

10. Cada dia em dedico a escoltar "Sense tu" de Teràpia de Xoc.


-Redacta deu oracions que continguin un complement de règim verbal.

-Escriu vuit oracions on el complement de règim verbal estigui amagat, és a dir, no es vegi la preposició.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;