El CD es pot substituir per un pronom feble. Recorda que respon a les preguntes "què o quina cosa" sobre el verb. Cal tenir en compte que el pronom pot substituir un sintagma nominal (SN) definit (amb article) o indefinit (sense article), una oració o les formes pronominals 'això', 'allò'.
.El, la, els, les: quan el sintagma nominal és determinat s'utilitzen aquests pronoms segons quin aparegui a l'oració:
Ex:
-Pren el cafè: el pren.
-Escolta aquelles noies: les escolta. /escolta-les.
.En/N': S'usa aquest pronom quan substitueix un sintagma nominal determinat o no determinat.
Ex:
-Compra llaminadures: en compra.
-Tinc tres gossos: en tinc tres.
.Ho: S'utilitza per substituir 'això', 'allò' o una oració subordinada:
Ex:
-Mira això: mira-ho.
-voldria que vingués: ho voldria. (or. subordinada)
N.B. els pronoms febles de primera persona (em, es), de segona persona (et, us) i de tercera persona (es) també poden exercir la funció de CD.
Ex:
-Em mira, t'escolta, es banya, ens estima, us rep.
.Hi ha casos en què es pot realitzar la substitució pronominal col·locant el pronom davant del verb o separat amb un guionet al darrere.
Ex:
-Li va regalar. / Va regalar-li. (forma pronominalitzada).
!! EXERCICI:
-Diguin quin element de l'oració substitueix cada un dels pronoms destacats. Fan la funció de CD.
1. Avui tinc les idees espesses; demà potser les tindré més clares.
2. No he pogut corregir els qüestionaris, però demà us els portaré tots.
3. He vist la Clàudia i no m'he atrevit a saludar-la. L'enyoro molt, tot i que sé que mai no la tornaré a tenir.
4. Aquests pares no saben educar els seus fills: els malcrien, i no saps com els contesten de malament, els nens!
5. Li he comprat una pila de llibres, però no en té mai prou.
6. He fet el que m'ha demanat; ho he fet, però no ho vol reconèixer.
7. Com recordo l'olor de gessamí!, la sento com si fos ahir.
N. B. Un exercicis d'aquest estil sempre surt a les proves del PPAS.
8 comentaris:
!! EXERCICI:-Diguin quin element de l'oració substitueix cada un dels pronoms destacats. Fan la funció de CD.
1. Avui tinc les idees espesses; demà potser les tindré més clares.
-(les= idees espesses)
2. No he pogut corregir els qüestionaris, però demà us els portaré tots.
-(els= qüestionaris)
3. He vist la Clàudia i no m'he atrevit a saludar-la. L'enyoro molt, tot i que sé que mai no la tornaré a tenir.
-( saludar-la; la= Clàudia)
4. Aquests pares no saben educar els seus fills: els malcrien, i no saps com els contesten de malament, els nens!
-(els malcrien, els= els fills; els contesten, els= els pares)
5. Li he comprat una pila de llibres, però no en té mai prou.
-( en= una pila de llibres)
6. He fet el que m'ha demanat; ho he fet, però no ho vol reconèixer.
-( ho= el que m'ha demanat)
7. Com recordo l'olor de gessamí!, la sento com si fos ahir.
-(la= l'olor de gessamí)
Hola Jingjing!
A la 6 et falta el segon 'ho'. Prenc nota del teu treball.
Gràcies per participar, aniràs millorant.
JM.
!! EXERCICI:-Diguin quin element de l'oració substitueix cada un dels pronoms destacats. Fan la funció de CD.
1. Avui tinc les idees espesses; demà potser les tindré més clares.
(les, idees espesses)
2. No he pogut corregir els qüestionaris, però demà us els portaré tots.
(els, qüestionaris)
3. He vist la Clàudia i no m'he atrevit a saludar-la. L'enyoro molt, tot i que sé que mai no la tornaré a tenir.
( saludar-la, la Clàudia)
4. Aquests pares no saben educar els seus fills: els malcrien, i no saps com els contesten de malament, els nens!
(els seu fills, els malcrien, els contesten, els nens)
5. Li he comprat una pila de llibres, però no en té mai prou.
(una pila de llibres)
6. He fet el que m'ha demanat; ho he fet, però no ho vol reconèixer.
(el que m'ha demanat)
7. Com recordo l'olor de gessamí!, la sento com si fos ahir.
(la, l'olor de gessamí)
Hola Saba!
Bé, però la 4 té malament el segon pronom,pensa quina és la referència, és molt simple.
JM.
4. Aquests pares no saben educar els seus fills: els malcrien, i no saps com els contesten de malament, els nens!
(els, els malcrien, els contesten)
Hola Saba!
El segon 'els' fa referència als pares.
JM.
!! EXERCICI:-Diguin quin element de l'oració substitueix cada un dels pronoms destacats. Fan la funció de CD.
1. Avui tinc les idees espesses; demà potser les tindré més clares.
(les= idees espesses)
2. No he pogut corregir els qüestionaris, però demà us els portaré tots.
(els= qüestionaris)
3. He vist la Clàudia i no m'he atrevit a saludar-la. L'enyoro molt, tot i que sé que mai no la tornaré a tenir.
( saludar-la; la= Clàudia)
4. Aquests pares no saben educar els seus fills: els malcrien, i no saps com els contesten de malament, els nens!
(els malcrien, els= els fills; els contesten, els= els pares)
5. Li he comprat una pila de llibres, però no en té mai prou.
( en= una pila de llibres)
6. He fet el que m'ha demanat; ho he fet, però no ho vol reconèixer.
(el que m'ha demanat)
7. Com recordo l'olor de gessamí!, la sento com si fos ahir.
(la= l'olor de gessamí)
Hola Shaista!
L'exercici està bé, però recorda que el pronom fa referència a un sintagma nominal, és a dir, article més nom i no només un nom.
M'anoto la teva participació.
JM.
Publica un comentari a l'entrada