dimecres, 14 de gener del 2026

El signe d'interrogació i el signe d'exclamació. Adreçat a tothom

El signe d’interrogació s’escriu així (?) i indica pregunta directa. En català únicament es posa al final de l’oració, sempre que tingui sentit interrogatiu. Tanmateix, si l’oració interrogativa és molt llarga, és a dir, ocupa més d’una línia, i no hi apareixen mots que indiquin que és una pregunta (quan, on, per què...), llavors, es posarà tant al principi com al final d’oració per tal d’avisar el lector i evitar una lectura confusa. Pot expressar dubte, incredulitat, ironia.

Ex:

-Què has pogut finalitzar els deures?

-¿De veritat que et vas trobar immers en aquella situació estrafolària i sense sentit, de manera inconscient, i finalment se’t va implicar per l’acció dels teus amics?

 

Per un altre costat, en les oracions parcialment interrogatives, se separa amb una coma la part no interrogativa, de la que sí que ho serà.

Ex:

-Si no arriben d’hora, com podran agafar el pont aeri?


 

El signe d’admiració es representa (!), fora d’aquest parèntesi. Assenyala admiració, exclamació, perplexitat, queixa, amenaça, ironia, entre d’altres. S’escriu únicament al final i en textos formals només se’n posa un.

Ex:

 

-Quina gran victòria del teu equip!

-Ostres, no ho sabia!

 

N.B. Com que el català segueix la tradició i la pràctica de llengües veïnes com l’italià, el portuguès, el francès, l’anglès, l’alemany, entre d’altres, únicament porta el signe d’interrogació al final de l’oració, a excepció de quan l’oració és més llarga. El castellà no segueix aquesta regla, atès que, sempre el portarà tant a davant com al darrere.

 

Aspectes a tenir presents:

.Abans dels signes d’interrogació i admiració no hi pot haver cap espai en blanc.

Ex:

-Va portar les entrades per al concert ? (incorrecte)

-Va portar les entrades per al concert? (correcte)

-Ah, ja has arribat ! (incorrecte)

-Ah, ja has arribat! (correcte)

 

.Si els signes de puntuació d’interrogació i d’exclamació coincideixen amb un punt, se suprimeix el punt. Si l’oració continua, sí que hi posarem coma o punt i coma.

Ex:

-Cap a on van?. (incorrecte)

-Cap a on van? (correcte)

 

-En una notícia apareixen el: qui? què? quan? on? per què? Com? (incorrecte)

-En una notícia apareixen el: qui?, què?, quan?, on?, per què?, com? (correcte)

 

.Només escrivim un signe de puntuació quan sigui necessari.

-Com va anar la pel·lícula??? (incorrecte)

-Com va anar la pel·lícula? (correcte)

 

-Ves-hi!! (incorrecte)

-Ves-hi! (correcte)

 

.Després del signe d’interrogació o d’exclamació podem escriure majúscula o minúscula segons el cas.

1. Si el signe d’interrogació o d’exclamació realitza la funció de punt, llavors escriurem majúscula.

 

2. Si el signe d’interrogació o d’exclamació no exerceix la funció de punt, escriurem minúscula. Llavors haurem de separar les preguntes amb comes.

Ex:

-No sé quan es realitzarà l’examen!, què entrarà?

 

[Adaptació: DIVERSOS (2023). Situacions 2. Llengua Catalana i Literatura 2. Vicens Vives, Barcelona; llengua.diba.cat]

[Imatge extreta de: diari Ara, Dreamstime]

 

EXERCICIS:

1. Què indica el signe d’interrogació? I el d’admiració?

2. Per què en oracions llargues hem d’escriure el signe d’interrogació al final?

3. Escriu dues oracions interrogatives i dues més exclamatives.

4. Digues si són certes o falses les següents afirmacions:

A) El signe d’interrogació sempre s’escriu al final d’oració.

B) El signe d’exclamació va després d’un espai entre la paraula i els signe de puntuació.

C) Després d’un signe d’exclamació o de puntuació puc escriure un punt.

D) Tant el signe d’interrogació com el d’exclamació ajuden a entendre l’entonació adequada per al fragment.

5. Esmenta si són correctes o no les següents oracions.

-La meva padrina sempre m’explicava contes !

-Caram ! No m’hi havia fixat!

-Saps quin equip serà el millor aquest campionat??

-D’acord, penso que ho podré fer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;