dissabte, 20 de juliol del 2024

Regrés a "L'illa del tresor". Adreçat a tothom

“Dins de la terra el tresor està, i al revés es trobarà” (Capità Flint, el lloro)

Sempre m’han fascinat les històries de pirates i filibusters, com no, L’illa del tresor (1883), de Robert Louis Stevenson (1850-1894) publicada per lliuraments a la revista infantil Young folks, n’és una d’elles. Fa un anys en paper vaig fins i tot, emular aquell mapa de l’illa on en Jim Hawkins, el doctor Livesey i els seus amics, s’encaminaren a la cerca d’aquella aventura, i que encara guardo com a record d’infantesa. A Terrassa també vaig poder visionar una exposició d’un col·leccionista sobre diferents edicions i en diverses llengües d’aquesta magnífica obra. Altrament, jo també en posseeixo algunes, unes set, perquè les il·lustracions originals, així com també de vaixells antics sempre m’han complagut. Explano això, perquè sempre ha abellit aquesta novel·la, llegir-la, veure-la en la gran pantalla o en teatre, té un enorme poder de seducció. Ara la companyia teatral InHabitants, creada el 2018 per cinc joves de Lleida amb moltes ganes d’explicar històries, porta a escena d’una manera magistral l’obra de Robert Louis Stevenson.

Intensa, sense pausa, despertant el gaudi de l’espectador, amb personatges que realitzen més d’un paper a l’obra. Val a dir que no és una cosa fútil portar aquesta novel·la a la dramatització, així com també cal tenir una habilitat en seleccionar les escenes que no poden faltar i prescindir-ne d’altres més insignificants. És meravellós poder visionar obres basades en novel·les clàssiques, perquè aquestes sempre quedaran, i L’illa del tresor n’és una vella història de pirates, coneguda, admirada, imitada per més d’un novel·lista, com el mateix Josep Vallverdú, que en va escriure dues parts més: El viatge del dofí rialler (1990) i El testament de John Silver (2007), en són un exemple i no els únics, altrament, entronitza una història ben travada, que sempre gaudirà d’una excel·lent salut per a retornar-ne quan es vulgui, i reviure aquella aventura a la cerca del tresor. Recordo que a Terrassa, un col·leccionista resguardava i va exposar les diferents edicions de l’obra que havia adquirit al llarg dels anys en una magnífica exposició. Fins i tot, al suplement dels diumenges diari Segre, a finals dels vuitanta apareixia una pàgina de còmic de L’illa del tresor, que llegia i preservava amb molt deliri, avui dia, malauradament perduda. Per cert, Stevenson va traure la inspiració de l’illa de l’obra de Charles Kingsley, Per fi, un Nadal a les índies occidentals (1871).

Pel que fa als elements d’escenificació, eren els necessaris, de vital importància per a entendre l’obra, també fent ús de la inventiva quan calia, així doncs, hi havia un John Silver amb una crossa, una mena de cendrer de peu mòbil amb agafador que li feia de cama de fusta; o algun arbre creat amb el que podien, amb petites plantes artificials, o el moviment dels braços, per fer-nos veure que estaven entre la vegetació de l’illa. Una de les poques coses que es podien millorar eren les pistoles, que podien funcionar amb petards, hagués quedat més ben aconseguit. El combat entre el senyor Trelawney, aristòcrata que adquireix el vaixell per a l’odissea i amics, versus els pirates, també va ésser esplèndidament escenificat.


En la fitxa tècnica de la dramatització, trobem que l’adaptació de l’obra va ser realitzada per José Carlos García. La portada a escena anà a càrrec de: Quim Roca, Erik Varea, Marta Mora, Miquel Rodríguez i Sofia Colominas; el disseny de l’escenografia: Joan Pena i Elisabet Pané; la il·luminació: Marc Espinosa; el disseny i confecció d’abillament; Olga Cuito; la sonoritat: Joan Ba ró; la distribució: Júlia Bertran; i la promoció: Marta M.

La Companyia InHabitants ens va fer vibrar durant prop d’una hora trenta minuts com si d’un film d’intriga es tractés, anant d’un acte a un altre de manera encavalcada i amb una captatio benevolentia portada a terme a la perfecció a pesar que la majoria dels assistents en coneixien l’obra, això sí, vivint cada instant i desitjant que no finalitzés. L’obra es clogué amb una sorpresa que no es pot desvetllar, emperò que causà una aimada visió en els assistents. Tanmateix, es podia estirar una mica més el final, atès que, es clausura amb l’exorbitant troballa, la del tresor. Tots els intèrprets de l’obra reberen una infinita i ben merescuda ovació que va reprendre’s fins a tres vegades. Per molts anys que passin, un dia o un altre, de ben segur que retornarem a l’Illa del tresor.

Josep Maria Corretger Olivart

Agost del 2024

[Crèdits fotogràfics: Companyia InHabitants, Vikipèdia, Josep Maria Corretger]



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;