Un
dia, un mestre de matemàtiques de primària escrigué a la pissarra una taula de
multiplicar del nou. Tots els resultats eren correctes, excepte el primer, que
en lloc de posar “9x1=9”, posava “7x1=9”.
Els
alumnes ràpidament s’adonaren de l’error i començaren a muntar un enrenou. Alguns, els més agosarats, no dubtaren en mofar-se directament
del professor i, al final, contagiats per l’actitud d’aquests, la resta començà
a somriure. El mestre, lluny de molestar-se, esperà a què tots es quedessin en
silenci i, llavors, digué:
-“Em
decep veure com percebeu el món”.
Els
estudiants, sorpresos, es quedaren en silenci sense entendre res.
-“M’he
equivocat a propòsit per a mostrar-vos com ens comportem davant una errada dels
altres”, comentà.
-“Ningú
m’ha felicitat per encertar nou vegades, emperò us heu rigut de mi per cometre
una errada. Així que us donaré un consell: apreneu a valorar a les persones
pels seus encerts i no estar a l’expectativa de les seves errades”, respongué,
un missatge que els seus alumnes mai oblidaren.
(Extret
de la revista “Pronto”. Traducció: Josep Maria Corretger)
[Imatge
extreta de: Rosa Sensat]
EXERCICIS:
1.
Realitza un resum d’aquest conte amb valors.
2.
Explica el significat de: enrenou, agosarats, mofar-se.
3.
Escriu un sinònim de cadascun dels tres mots anteriors.
4.
Quin parany posa el mestre als seus alumnes? Per què? El trobes encertat? Raona
la teva resposta.
5.
Quins valors ensenya aquest conte.
6.
Aquest conte inclou diverses paraules dins d’un mateix camp semàntic. Quin és?
Anomena-les.
7.
Esmenta les marques de temporalitat que apareguin al conte.
8.
Digues quina categoria gramatical exerceixen els següents mots:
Agosarats,
sorpresos, contagiats.
9.
Explica una anècdota semblant a la del conte on algú s’hagi rigut de tu.
Explana com es va resoldre.
10.
Recull mots que signifiquin quelcom negatiu i que apareguin el conte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada