La conversa és
la forma de comunicar-nos els humans més important, perquè la portem a terme
mitjançant un diàleg.
Així
doncs dins de les converses podem distingir les informals o ordinàries, que es poden
portar a terme en un pati escolar, en un bar, en un sopar d’amics, i les
formals, com ara entrevistes, debats, reunions de treball i similars.
Una
conversa s’inicia mitjançant una salutació,
entre altres mecanismes, atès que, és una forma explícita de manifestar que
volem començar una conversa amb algú. Per a mantenir la conversa, cal seguir
unes convencions i unes pautes que tots els parlants han de conèixer. Per a
finalitzar una conversa també són necessàries unes estratègies i habilitats,
cal cercar un comiat, per a donar a
entendre que s’ha acabat el diàleg.
Conversar
és un acte social, i la seva portada a terme o èxit se suporta en uns principis
universals entre els quals s’inclouen la cooperació i la cortesia. Si un
individu mostra una actitud respectuosa, sempre facilitarà la interacció entre
els parlants; contràriament, si un parlant és intolerant, si imposa els seus
arguments, la vanitat o elements semblants, faran complicat que la conversa
arribi a bon terme.
Per tant, a l’hora de conversar, a més de tenir en compte les rutines verbals, també hem de tenir presents els aspectes no verbals, i aquesta interpretació pot ser diferenciadora d’una cultura a una altra, en diem factors interculturals.
A
mig camí de la conversa i del debat hi ha la
tertúlia, que es caracteritza perquè els participants es troben per
a dialogar sobre un o diversos temes d’interès comú o de plena actualitat.
Aquestes tertúlies poden haver-se preparat prèviament, com de vegades succeeix
als mitjans de comunicació, o bé més espontànies, com per exemple, en una
sobretaula després d’un àpat entre familiars.
N.B. Pots
veure alguns elements que intervenen en el xoc intercultural en el següent enllaç:
https://www.palma.cat/portal/PALMA/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/0_91895_1.pdf
(DIVERSOS, Llengua catalana i literatura, 3r d’ESO, Editorial Teide,
Barcelona, 2010)
(Imatge extreta de: EF English Live)
EXERCICIS:
1.
Quins són els principals elements que sobresurten en una conversa?
2.
Explica la diferència entre una conversa i un debat.
3.
Digues si les següents característiques formen part de la conversa o bé d’un
debat.
-No
hi ha control rigorós del temps.
-Cert
grau de formalitat en les intervencions.
-Pot
sorgir d’una manera natural i espontània.
-No
hi ha cap afany d’arribar a cap conclusió ni a cap acord.
-Cal
un moderador.
-No
hi ha periodicitat.
-El
to és col·loquial i l’ambient, relaxat.
-Els
que hi intervenen són especialistes en el tema.
-Cal
cenyir-se al tema.
-Hi
ha una conclusió final.
-Es
tracten temes d’actualitat.
-La
durada de les intervencions està regulada.
[Activitat
extreta del llibre esmenat més amunt]
4.
Completa:
En
una conversa apareixen els valors ____________ i ____________.
5.
Escull un tema d’actualitat i porta un petit debat en grupet a l’aula.
6.
Llegeix el següent article i resumeix els principals aspectes que cal tenir presents
dins del llenguatge no verbal.
7.
Cerca cinc gestos que tinguin un significat diferent segons el país d’origen de
la persona.
8.
Fòrum: has assistit o vist alguna vegada per televisió un debat? Sobre quin
tema? Què et va semblar? Per què? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada